ἀγώνιος: Difference between revisions
τὸ τῶν νικητόρων στρατόπεδον → Victorious Legion
m (Text replacement - "<b class="b2">([\w]+ [\w]+ [\w]+)<\/b>" to "$1") |
m (Text replacement - "<span class="sense"><p>" to "<span class="sense">") Tags: Mobile edit Mobile web edit |
||
Line 8: | Line 8: | ||
|Transliteration C=agonios | |Transliteration C=agonios | ||
|Beta Code=a)gw/nios | |Beta Code=a)gw/nios | ||
|Definition=(A), ον, <span class="sense" | |Definition=(A), ον, <span class="sense"> <span class="bld">A</span> [[of]] or [[belonging to the contest]], <b class="b3">ἄεθλος ἀ</b>. [[its]] prize, <span class="bibl">Pi.<span class="title">I.</span>5(4).7</span>; εὖχος <span class="bibl">Id.<span class="title">O.</span>10(11).63</span>; πούς <span class="bibl">Simon.29</span>:— epith. of Hermes as [[president of games]], <span class="bibl">Pi.<span class="title">I.</span>1.60</span>, cf. <span class="title">IG</span>5(1).658; of Zeus as [[decider of the contest]], <span class="bibl">S.<span class="title">Tr.</span>26</span>:—<b class="b3">ἀ. θεοί</b>, in <span class="bibl">A.<span class="title">Ag.</span>513</span>, <span class="bibl"><span class="title">Supp.</span>189</span>,<span class="bibl">242</span>, <span class="bibl">Pl.<span class="title">Lg.</span>783a</span>, either gods [[in assembly]], or the gods [[who presided over the great games]] (Zeus, Poseidon, Apollo, and Hermes), = [[ἀγοραῖοι θ]]., <span class="bibl">Eust.1335.58</span>. </span><span class="sense"> <span class="bld">2</span> ἀγωνίῳ σχολᾷ S. <span class="title">Aj</span>104, either [[pause from battle]], or [[strenuous rest]] (oxymoron, cf. Sch.).</span><br /><span class="bld">ἀ-γώνιος</span> (B), ον, <span class="sense"> <span class="bld">A</span> [[without angle]], ἀ. σχῆμα ὁ κύκλος <span class="bibl">Arist.<span class="title">Metaph.</span> 1020a35</span>, cf. <span class="bibl">Thphr.<span class="title">HP</span>3.14.2</span>.</span> | ||
}} | }} | ||
{{pape | {{pape |
Revision as of 11:08, 12 December 2020
English (LSJ)
(A), ον, A of or belonging to the contest, ἄεθλος ἀ. its prize, Pi.I.5(4).7; εὖχος Id.O.10(11).63; πούς Simon.29:— epith. of Hermes as president of games, Pi.I.1.60, cf. IG5(1).658; of Zeus as decider of the contest, S.Tr.26:—ἀ. θεοί, in A.Ag.513, Supp.189,242, Pl.Lg.783a, either gods in assembly, or the gods who presided over the great games (Zeus, Poseidon, Apollo, and Hermes), = ἀγοραῖοι θ., Eust.1335.58. 2 ἀγωνίῳ σχολᾷ S. Aj104, either pause from battle, or strenuous rest (oxymoron, cf. Sch.).
ἀ-γώνιος (B), ον, A without angle, ἀ. σχῆμα ὁ κύκλος Arist.Metaph. 1020a35, cf. Thphr.HP3.14.2.
German (Pape)
[Seite 31] ohne Winkel, γωνία, Theophr.
Greek (Liddell-Scott)
ἀγώνιος: -ον, (ἀγὼν) ὁ άνήκων εἰς τὸν ἀγῶνα, ἄεθλος ἀγ., τὸ βραβεῖον τοῦ ἀγ., Πινδ. Ι. 5 (4). 9· εὖχος, ὁ αὐτ. Ὀ. 10 (11). 75· πούς, Σιμων. 29: -Ἐπώνυμον τοῦ Ἑρμοῦ ὡς προστάτου τῶν ἀγώνων, Πιν. Ι. 1, 85· ὡσαύτως καὶ τοῦ Διὸς ὡς ἀποφασίζοντος ἢ κρίνοντος περὶ τοῦ ἀγώνος. Σοφ. Τρ. 26· - ἐπὶ τοῦ Ἑρμοῦ, Ἐπιγραφ. Λακων. ἐν τῇ Συλλ. Ἐπιγρ. Ι. 1421· -οἱ ἀγώνιοι θεοί, ἐν Αἰσχύλ. Ἀγ. 513, Ἱκ. 189, 242, 332, 355, νομίζονται ὑπό τινων ὅτι εἶναι πάντες οἱ δώδεκα μεγάλοι θεοὶ ὡς προστάται ἐν κινδύνῳ· ὑπ’ ἄλλων δὲ ὡς οἱ θεοὶ οἱ προϊστάμενοι τῶν μεγάλων ἀγώνων (ἤτοι Ζεύς, Ποσειδῶν, Ἀπόλων καὶ Ἑρμῆς), ἢ κατὰ Εὐστάθ., οἱ λατρευόμενοι ἐν κοινῷ βωμῷ (κοινοβωμία), οἱονεὶ ἐν ἀγῶνι, ἤτοι συναθροίσει (ὁμίλῳ), πρβλ. Πλάτ. Νόμ. 783Α. 2) ἀγωνίῳ σχολᾷ, ἐν Σοφ. Αἴ. 195. εἶναι πιθανῶς ὀξύμωρον (ὡς ὁ Σχολ. ἐννοεῖ τὸ χωρίον) ὡς ἐὰν ἦτο σχολῇ ἀσχόλῳ = ἐν ἀναπαύσει πλήρει στενοχωρίας καὶ ἀγώνος· ὁ Jebb ἑρμηνεύει: σχολὴ μετὰ μακρὸν ἀγῶνα.
French (Bailly abrégé)
1ος, ον :
1 relatif aux jeux ou concours publics : ἀγώνιοι θεοί dieux qui président aux jeux publics ; Ζεὺς ἀγώνιος Zeus arbitre des combats;
2 occupé par des luttes : ἀγώνιος σχολά SOPH repos agité.
Étymologie: ἀγών.
English (Slater)
ᾰγώνιος
a competitive, of competition ἀγώνιον ἐν δόξᾳ θέμενος εὖχος, ἔργῳ καθελών (O. 10.63) ἔν τ' ἀγωνίοις ἀέθλοισι (I. 5.7) ταμίαι τε σοφοὶ Μοισᾶν ἀγωνίων τ' ἀέθλων (I. 9.8) κύνα Ἀμυκλάιαν ἀγωνίῳ ἐλελιζόμενος ποδὶ μίμεο (in a musical contest for hyporchemata) *fr. 107a. 2*.
b epithet of Hermes, patron of contests v. ἐναγώνιος. πάντα δ' ἐξειπεῖν, ὅσ ἀγώνιος Ἑρμᾶς Ἡροδότῳ ἔπορεν ἵπποις (I. 1.60)
Spanish (DGE)
-ον
• Prosodia: [ᾰ-]
carente de ángulos del círculo σχῆμα Arist.Metaph.1020a35, cf. Procl.in Euc.160.4, φύλλον Thphr.HP 3.14.2.
-ον
• Prosodia: [ᾰ-]
I en plu. de los dioses reunidos, de la asamblea τούς τ' ἀγωνίους θεοὺς πάντας προσαυδῶ A.A.513, cf. Supp.189, 242, 333, 355, Pl.Lg.783a.
II 1que preside los juegos o competiciones de dioses Ζεύς S.Tr.26, Ἑρμᾶς Pi.I.1.60, IG 5(1).658 (Esparta I d.C.), PAgon.6.38 (II d.C.).
2 de cosas propio del certamen, competitivo πούς Pi.Fr.107a.2, εὖχος Pi.O.10.63, ἀγωνίοις ἀέθλοισι juegos Pi.I.5.7, cf. 9.8, E.Fr.62a.2.
3 agitado, preocupado, lleno de inquietud ἀγωνίῳ σχολᾷ S.Ai.194.
4 atento, tenso τοῦτο δέ φησιν ἵνα ἀγωνιώτερος ὁ ἀκροατὴς γένηται Sch.Er.Il.6.392.
III adv. -ως agitada, ansiosa, fervorosamente τὸ ἀ. καὶ προθύμως εὔχεσθαι Eust.682.5.
Greek Monotonic
ἀγώνιος: -ον (ἀγών),
1. αυτός που ανήκει στον αγώνα· ἄεθλος ἀγώνιος, βραβείο, έπαθλο του αγώνα, σε Πίνδ.· λέγεται για τον Ερμή, ως προστάτη των αγώνων, στον ίδ.· επίσης, για τον Δία ως κριτή του αγώνα, σε Σοφ.· οἱ ἀγώνιοι θεοί, στον Αισχύλ. κ.λπ.· είναι πιθ. οι θεοί που προΐσταντο στους μεγάλους αγώνες ως προστάτες στον κίνδυνο (Δίας, Ποσειδώνας, Απόλλωνας, Ερμής) ή όλοι οι δώδεκα μεγάλοι και κύριοι θεοί.
2. ἀγωνίῳ σχολᾷ, σε Σοφ. Αίας 195: είναι πιθ. οξύμωρο = ανάπαυση γεμάτη από στενοχώρια και σύγκρουση, αγώνα, ανήσυχη ανάπαυση.
Russian (Dvoretsky)
ἀγώνιος:
1) добытый в состязании, победный (ἄεθλος Pind.);
2) покровительствующий состязаниям или решающий исход борьбы (Ἑρμῆς Pind.; θεοί Aesch.; Ζεύς Soph.);
3) полный борьбы, боевой (σχολά Soph.).
II 2 не имеющий углов (κύκλος Arst.).
Middle Liddell
ἀγών
1. of or belonging to the contest, ἄεθλος ἀγ. its prize, Pind.; of Hermes, as president of games, Pind.; of Zeus as decider of the contest, Soph.;—the ἀγώνιοι θεοί, in Aesch., etc., are prob. the gods who presided over the great games (Zeus, Poseidon, Apollo, Hermes).
2. ἀγωνίῳ σχολᾷ in Soph. Aj. 195 is prob. an oxymoron, rest full of conflict, uneasy rest.