Myron: Difference between revisions

From LSJ

οἱ Κυρηναϊκοὶ δόξαις ἐχρῶντο τοιαύταις: δύο πάθη ὑφίσταντο, πόνον καὶ ἡδονήν, τὴν μὲν λείαν κίνησιν, τὴν ἡδονήν, τὸν δὲ πόνον τραχεῖαν κίνησιν → the Cyrenaics admitted two sensations, pain and pleasure, the one consisting in a smooth motion, pleasure, the other a rough motion, pain

Source
m (Text replacement - "(?s)(==Wikipedia EN==)(\n)(.*)(\n[{=])" to "{{wkpen |wketx=$3 }}$4")
m (Text replacement - "(?s)(==Wikipedia EL==)(\n)(.*)(\n[{=])" to "{{wkpel |wkeltx=$3 }}$4")
 
Line 11: Line 11:
Myron worked almost exclusively in bronze and his fame rested principally upon his representations of athletes (including his iconic Diskobolos), in which he made a revolution, according to commentators in Antiquity, by introducing greater boldness of pose and a more perfect rhythm, subordinating the parts to the whole. Pliny's remark that Myron's works were numerosior than those of Polycleitus and "more diligent" seem to suggest that they were considered more harmonious in proportions (numeri) and at the same time more convincing in realism: diligentia connoted "attentive care to fine points", a quality that, in moderation, was characteristic of the best works of art, according to critics in Antiquity.
Myron worked almost exclusively in bronze and his fame rested principally upon his representations of athletes (including his iconic Diskobolos), in which he made a revolution, according to commentators in Antiquity, by introducing greater boldness of pose and a more perfect rhythm, subordinating the parts to the whole. Pliny's remark that Myron's works were numerosior than those of Polycleitus and "more diligent" seem to suggest that they were considered more harmonious in proportions (numeri) and at the same time more convincing in realism: diligentia connoted "attentive care to fine points", a quality that, in moderation, was characteristic of the best works of art, according to critics in Antiquity.
}}
}}
==Wikipedia EL==
{{wkpel
Ο [[Μύρων]] (έδρασε περ. 480–440 π.Χ.) ήταν Έλληνας γλύπτης.
|wkeltx=Ο [[Μύρων]] (έδρασε περ. 480–440 π.Χ.) ήταν Έλληνας γλύπτης.


Γεννήθηκε στις Ελευθερές, μια πόλη στα σύνορα της Αττικής με την Βοιωτία. Σύμφωνα με τον Πλίνιο ήταν μαθητής του Αγέλαδου από το Άργος, ο οποίος για ένα μεγάλο διάστημα ήταν κορυφαίος γλύπτης της πελοποννησιακής γλυπτικής σχολής με θέμα τον αθλητισμό.
Γεννήθηκε στις Ελευθερές, μια πόλη στα σύνορα της Αττικής με την Βοιωτία. Σύμφωνα με τον Πλίνιο ήταν μαθητής του Αγέλαδου από το Άργος, ο οποίος για ένα μεγάλο διάστημα ήταν κορυφαίος γλύπτης της πελοποννησιακής γλυπτικής σχολής με θέμα τον αθλητισμό.
Line 19: Line 19:


Ένας από τους Πάπυρους της Οξυρρύγχου μας δίνει τις ημερομηνίες των νικητών στην Ολυμπία των οποίων ο Μύρων κατασκεύασε ανδριάντες. Ήταν ο Τιμάνθης στην Ολυμπιάδα του 456 π.Χ., ο Λαδάς πιθανόν το 476 π.Χ., ο Λύκινος που νίκησε το 448 και 444 π.Χ. Από αυτές τις χρονολογίες συμπεραίνουμε ότι ο Μύρων πρέπει να ήταν σύγχρονος, αλλά και γηραιότερος του Φειδία και του Πολύκλειτου.
Ένας από τους Πάπυρους της Οξυρρύγχου μας δίνει τις ημερομηνίες των νικητών στην Ολυμπία των οποίων ο Μύρων κατασκεύασε ανδριάντες. Ήταν ο Τιμάνθης στην Ολυμπιάδα του 456 π.Χ., ο Λαδάς πιθανόν το 476 π.Χ., ο Λύκινος που νίκησε το 448 και 444 π.Χ. Από αυτές τις χρονολογίες συμπεραίνουμε ότι ο Μύρων πρέπει να ήταν σύγχρονος, αλλά και γηραιότερος του Φειδία και του Πολύκλειτου.
}}
{{trml
{{trml
|trtx=ar: مايرون; ast: Mirón; az: Miron; be_x_old: Міран; be: Міран; bg: Мирон; br: Myron; ca: Miró; cs: Myrón; de: Myron; el: Μύρων; en: Myron; eo: Mirono; es: Mirón; et: Myron; eu: Miron; fa: مایرون; fi: Myron Eleutherailainen; fr: Myron; gl: Mirón; he: מירון; hr: Miron; hu: Mürón; hy: Միրոն; is: Mýron; it: Mirone; ja: ミュロン; ka: მირონი; kk: Мирон, Элевтерлік Мирон; ko: 미론; lt: Mironas; mk: Мирон; nl: Myron van Eleutherae; no: Myron; pl: Myron; pt: Míron; ro: Miron; ru: Мирон из Елевфер; sh: Miron; sk: Myrón; sl: Miron; sr: Мирон; sv: Myron; uk: Мирон; uz: Miron; vi: Myron; war: Myron; zh: 米隆
|trtx=ar: مايرون; ast: Mirón; az: Miron; be_x_old: Міран; be: Міран; bg: Мирон; br: Myron; ca: Miró; cs: Myrón; de: Myron; el: Μύρων; en: Myron; eo: Mirono; es: Mirón; et: Myron; eu: Miron; fa: مایرون; fi: Myron Eleutherailainen; fr: Myron; gl: Mirón; he: מירון; hr: Miron; hu: Mürón; hy: Միրոն; is: Mýron; it: Mirone; ja: ミュロン; ka: მირონი; kk: Мирон, Элевтерлік Мирон; ko: 미론; lt: Mironas; mk: Мирон; nl: Myron van Eleutherae; no: Myron; pl: Myron; pt: Míron; ro: Miron; ru: Мирон из Елевфер; sh: Miron; sk: Myrón; sl: Miron; sr: Мирон; sv: Myron; uk: Мирон; uz: Miron; vi: Myron; war: Myron; zh: 米隆
}}
}}

Latest revision as of 11:35, 13 October 2022

Latin > English (Lewis & Short)

Myron: or Myro, ōnis (Gr.
I gen. -ōnŏs, Mart. 4, 39, 2, etc.), m., a celebrated sculptor of Eleutheræ in Attica, who flourished about 430 B. C., Cic. Brut. 18, 70; id. de Or. 3, 7, 26; id. Verr. 2, 4, 60, § 135; Ov. P. 4, 1, 34; Plin. 34, 8, 19, § 57; Juv. 8, 102.

Latin > German (Georges)

(1) Myrōn1, s. Myro.

Wikipedia EN

Minotaur, from a fountain in Athens, a Roman copy of Myron's lost group of Theseus and the Minotaur (National Archaeological Museum of Athens).

Myron of Eleutherae (Ancient Greek: Μύρων), working c. 480–440 BC, was an Athenian sculptor from the mid-5th century BC. He was born in Eleutherae on the borders of Boeotia and Attica. According to Pliny's Natural History, Ageladas of Argos was his teacher.

Myron worked almost exclusively in bronze and his fame rested principally upon his representations of athletes (including his iconic Diskobolos), in which he made a revolution, according to commentators in Antiquity, by introducing greater boldness of pose and a more perfect rhythm, subordinating the parts to the whole. Pliny's remark that Myron's works were numerosior than those of Polycleitus and "more diligent" seem to suggest that they were considered more harmonious in proportions (numeri) and at the same time more convincing in realism: diligentia connoted "attentive care to fine points", a quality that, in moderation, was characteristic of the best works of art, according to critics in Antiquity.

Wikipedia EL

Ο Μύρων (έδρασε περ. 480–440 π.Χ.) ήταν Έλληνας γλύπτης.

Γεννήθηκε στις Ελευθερές, μια πόλη στα σύνορα της Αττικής με την Βοιωτία. Σύμφωνα με τον Πλίνιο ήταν μαθητής του Αγέλαδου από το Άργος, ο οποίος για ένα μεγάλο διάστημα ήταν κορυφαίος γλύπτης της πελοποννησιακής γλυπτικής σχολής με θέμα τον αθλητισμό.

Δούλευε σχεδόν αποκλειστικά σε μπρούντζο και δημιούργησε πολλούς ανδριάντες θεών και ηρώων. Ο περιηγητής Παυσανίας μας αναφέρει ότι έργα του Μύρωνα υπήρχαν και ήταν ακόμα στην θέση τους τον 2ο αι. μ.Χ. Τα πιο φημισμένα του έργα παριστάνουν αθλητές την στιγμή της επίδοσής τους, με τελειότητα στάσης, λεπτομερειών και αναλογίας. Ο Πλίνιος αναφέρει ότι τα έργα του Μύρωνα ήταν περισσότερα μα και πιο επιμελέστερα των έργων του Πολύκλειτου. Οι διασημότερες εργασίες του σύμφωνα με τον Πλίνιο απεικόνιζαν τον Μινώταυρο, τον Κέρβερο, τον Περσέα, τον σάτυρο Μαρσύα, τον Ηρακλή, έναν αθλητή της δισκοβολίας και τον Απόλλωνα της Εφέσου.

Ένας από τους Πάπυρους της Οξυρρύγχου μας δίνει τις ημερομηνίες των νικητών στην Ολυμπία των οποίων ο Μύρων κατασκεύασε ανδριάντες. Ήταν ο Τιμάνθης στην Ολυμπιάδα του 456 π.Χ., ο Λαδάς πιθανόν το 476 π.Χ., ο Λύκινος που νίκησε το 448 και 444 π.Χ. Από αυτές τις χρονολογίες συμπεραίνουμε ότι ο Μύρων πρέπει να ήταν σύγχρονος, αλλά και γηραιότερος του Φειδία και του Πολύκλειτου.

Translations

ar: مايرون; ast: Mirón; az: Miron; be_x_old: Міран; be: Міран; bg: Мирон; br: Myron; ca: Miró; cs: Myrón; de: Myron; el: Μύρων; en: Myron; eo: Mirono; es: Mirón; et: Myron; eu: Miron; fa: مایرون; fi: Myron Eleutherailainen; fr: Myron; gl: Mirón; he: מירון; hr: Miron; hu: Mürón; hy: Միրոն; is: Mýron; it: Mirone; ja: ミュロン; ka: მირონი; kk: Мирон, Элевтерлік Мирон; ko: 미론; lt: Mironas; mk: Мирон; nl: Myron van Eleutherae; no: Myron; pl: Myron; pt: Míron; ro: Miron; ru: Мирон из Елевфер; sh: Miron; sk: Myrón; sl: Miron; sr: Мирон; sv: Myron; uk: Мирон; uz: Miron; vi: Myron; war: Myron; zh: 米隆