3,274,216
edits
(1ab) |
m (LSJ1 replacement) |
||
(18 intermediate revisions by the same user not shown) | |||
Line 1: | Line 1: | ||
{{LSJ1 | {{LSJ1 | ||
|Full diacritics= | |Full diacritics=ἰᾱτρόμαντις | ||
|Medium diacritics=ἰατρόμαντις | |Medium diacritics=ἰατρόμαντις | ||
|Low diacritics=ιατρόμαντις | |Low diacritics=ιατρόμαντις | ||
Line 8: | Line 8: | ||
|Transliteration C=iatromantis | |Transliteration C=iatromantis | ||
|Beta Code=i)atro/mantis | |Beta Code=i)atro/mantis | ||
|Definition=εως, ὁ, | |Definition=-εως, ὁ, [[physician]] and [[seer]], of [[Apollo]] and [[Aesculapius]], A.Supp.263, cf.Eu.62: metaph., φρενῶν ἰατρόμαντεις = [[doctor]]s of the [[spirit]] A.Ag.1623. | ||
}} | }} | ||
{{pape | {{pape | ||
|ptext=[[https://www.translatum.gr/images/pape/pape-01-1234.png Seite 1234]] εως, ὁ, Arzt u. Weissager; καὶ [[τερασκόπος]] Aesch. Eum. 62; Ag. 1606 Suppl. 260. | |ptext=[[https://www.translatum.gr/images/pape/pape-01-1234.png Seite 1234]] εως, ὁ, Arzt u. Weissager; καὶ [[τερασκόπος]] Aesch. Eum. 62; Ag. 1606 Suppl. 260. | ||
}} | |||
{{bailly | |||
|btext=εως (ὁ) :<br />[[médecin-devin]], [[médecin infaillible]].<br />'''Étymologie:''' [[ἰατρός]], [[μάντις]]. | |||
}} | |||
{{elru | |||
|elrutext='''ἰατρόμαντις:''' εως (ῑᾱ) ὁ<br /><b class="num">1</b> [[врач-прорицатель]], [[боговдохновенный врач]] (φρενῶν Aesch.);<br /><b class="num">2</b> [[божественный врачеватель]] (об Аполлоне и Асклепии) Aesch. | |||
}} | }} | ||
{{ls | {{ls | ||
|lstext='''ἰᾱτρόμαντις''': -εως, ὁ, ἰατρὸς ἅμα καὶ [[μάντις]], ἐπὶ τοῦ Ἀπόλλωνος καὶ τοῦ Ἀσκληπιοῦ, Αἰσχύλ. Ἱκέτ. 263, πρβλ. Εὐμ. 62, Ἀριστοφ. Πλ. 11· μεταφ., φρενῶν [[ἰατρόμαντις]] Αἰσχύλ. Ἀγ. 1623. | |lstext='''ἰᾱτρόμαντις''': -εως, ὁ, ἰατρὸς ἅμα καὶ [[μάντις]], ἐπὶ τοῦ Ἀπόλλωνος καὶ τοῦ Ἀσκληπιοῦ, Αἰσχύλ. Ἱκέτ. 263, πρβλ. Εὐμ. 62, Ἀριστοφ. Πλ. 11· μεταφ., φρενῶν [[ἰατρόμαντις]] Αἰσχύλ. Ἀγ. 1623. | ||
}} | }} | ||
{{grml | {{grml | ||
Line 25: | Line 28: | ||
|lsmtext='''ἰᾱτρόμαντις:''' -εως, ὁ, [[γιατρός]] και [[μάντης]] μαζί, λέγεται για τον Απόλλωνα και τον Ασκληπιό, σε Αισχύλ., Αριστοφ.· μεταφ., φρενῶν [[ἰατρόμαντις]], σε Αισχύλ. | |lsmtext='''ἰᾱτρόμαντις:''' -εως, ὁ, [[γιατρός]] και [[μάντης]] μαζί, λέγεται για τον Απόλλωνα και τον Ασκληπιό, σε Αισχύλ., Αριστοφ.· μεταφ., φρενῶν [[ἰατρόμαντις]], σε Αισχύλ. | ||
}} | }} | ||
{{ | {{mdlsj | ||
| | |mdlsjtxt=ἰᾱτρόμαντις, εως<br />[[physician]] and [[seer]], of [[Apollo]] and [[Aesculapius]], Aesch., Ar.: metaph., Ar. | ||
}} | |||
{{wkpen | |||
|wketx=Iatromantis is a Greek word whose literal meaning is most simply rendered "[[physician]]-[[seer]]," or "[[medicine-man]]". The iatromantis, a form of Greek "[[shaman]]", is related to other semimythical figures such as [[Abaris]], [[Aristeas]], [[Epimenides]], and [[Hermotimus]]. In the classical period, Aeschylus uses the word to refer to [[Apollo]] and to [[Asclepius]], Apollo's son. | |||
According to Peter Kingsley, iatromantis figures belonged to a wider Greek and Asian shamanic tradition with origins in Central Asia. A main ecstatic, meditative practice of these healer-prophets was [[incubation]] ([[ἐγκοίμησις]], enkoimesis). More than just a medical technique, incubation reportedly allowed a human being to experience a fourth state of consciousness different from sleeping, dreaming, or ordinary waking: a state that Kingsley describes as “consciousness itself” and likens to the turiya or samādhi of the Indian yogic traditions. Kingsley identifies the Greek pre-Socratic philosopher Parmenides as an iatromantis. This identification has been described by Oxford academic Mitchell Miller as "fascinating" but also as "very difficult to assess as a truth claim". | |||
}} | |||
{{wkpel | |||
|wkeltx=Ο ιατρομάντης είναι τίτλος που συναντάται στην αρχαία ελληνική και ασιατική παράδοση. Η λέξη είναι σύνθετη και προέρχεται από τις λέξεις ιατρός και μάντης. Είναι η ελληνική εκδοχή του σαμάνου και σχετίζεται με μυθικές φιγούρες όπως οι Άβαρις Υπερβόρειος, Αριστέας, Επιμενίδης και Ερμότιμος Κλαζομενές. | |||
Κατά την αρχαιότητα η μαντική ήταν άρρηκτα συνδεδεμένη με την ιατρική η οποία ήταν αποκλειστικό προνόμιο των ιερέων μέχρι και την εποχή του Ιπποκράτη. Η κύρια διαλογιστική πράξη του ιατρομάντη ήταν η ἐγκοίμησις, η οποία του επέτρεπε να βρεθεί στην τέταρτη κατάσταση συνειδητότητας, κάτι περισσότερο από αυτό που αντιλαμβανόμαστε σαν κατάσταση ύπνου, ονείρου και αφύπνισης. | |||
}} | |||
{{wkpes | |||
|wkestx=Iatromantis es una palabra griega que viene a significar "el vidente-médico" u "hombre-medicina". Los hombres que portaban este título eran una especie de chamanes entre los griegos y su figura estaba ligada a personajes semi-míticos como Abaris, Aristeas de Proconeso, Epiménides o Hermótimo de Clazómenas. Durante el período clásico, Esquilo utilizó este término para designar a Apolo y a su hijo Asclépios. | |||
Según la obra de Peter Kingsley, In the Dark Places of Wisdom, la figura del iatromantis pertenece a una tradición chamánica más amplia que tiene sus raíces en Asia central. | |||
La “incubación” (ἐγκοίμησις, enkoimesis) estática et meditativa era una de sus principales prácticas y era llevada a cabo en uno de sus templos conocidos como Asclepeion, al estar consagrados al dios Asclépios. En realidad, más que una práctica médica, la incubación supuestamente permitía a un hombre acceder a un estado de conciencia suplementario durante la fase de sueño MOR que Kingsley describía como “consciencia de uno mismo” y que comparaba a la Turiya o al Samadhi del yoga indio. Durante esta fase de sueño podía tener sueños premonitorios del futuro, soñar con la curación de su mal o incluso curarse. Fuese como fuese, al despertar el peregrino compartía su ensoñacion con el sacerdote iatromantis quien lo interpretaba para él. | |||
}} | |||
{{wkpfr | |||
|wkfrtx=Iatromantis est un mot grec dont le sens littéral est "le voyant-médecin" ou "homme-médecine". Le iatromantis, une forme grecque du chaman, est lié à d'autres figures semi-mythiques telles que Abaris, Aristée, Epimenides, et Hermotime. Dans la période classique, Eschyle utilise le mot pour désigner Apollon et Asclépios, le fils d'Apollon. | |||
Selon Peter Kingsley, la figure de l'iatromantis appartenait à une tradition chamanique plus large originaire d'Asie Centrale. L'incubation (ἐγκοίμησις, enkoimesis) extatique et méditative était l'une des principales pratiques de ces guérisseurs-prophète . Plus qu'une technique médicale, l'incubation permettrait à un homme d'expérimenter un quatrième état de conscience différent du sommeil, du rêve, ou de l'éveil ordinaire: un état que Kingsley décrit comme “conscience de soi” et qu'il compare à la turiya ou au samādhi du yoga indien traditionnel. Kingsley identifie le philosophe grec présocratique Parménide comme un iatromantis. Cette identification fut décrite par l'académicien d'Oxford Mitchell Miller comme "fascinante" mais aussi comme "très difficile à évaluer comme une déclaration crédible". | |||
}} | }} | ||
{{ | {{wkpit | ||
| | |wkittx=Lo Iatromante è una parola greca il cui significato letterale è più semplicemente reso "veggente medico" o "uomo di medicina". Lo iatromante, una forma di sciamano greco, è collegato ad altre figure semimitiche come Abaris, Aristea, Epimenide, e Hermotimus. Nel periodo classico, Eschilo usava il termine per riferirsi ad Apollo e ad Asclepio, figlio di Apollo. | ||
Secondo Peter Kingsley, le figure degli iatromanti appartenevano a una più ampia tradizione sciamanica greca e asiatica con origini in Asia centrale. La principale pratica estatica e meditativa di questi profeti-guaritori era l'incubazione (ἐγκοίμησις, enkoimesis). Più che una semplice tecnica medica, l'incubazione avrebbe consentito a un essere umano di sperimentare un quarto stato di coscienza diverso dal sonno, dal sogno o dal risveglio normale: uno stato che Kingsley descrive come "coscienza stessa" e paragona al Turīya o Samādhi dell'India delle tradizioni yogiche. Kingsley identifica il filosofo presocratico greco Parmenide come iatromante. Questa identificazione è stata descritta dall'accademico di Oxford Mitchell Miller come "affascinante" ma anche come "molto difficile da valutare come pretesa di verità". | |||
}} | }} | ||
==Wikipedia NL== | |||
Iatromantis (Oudgrieks: ἰατρόμαντις van ἰατρός, iatros "heler" and μάντις, mantis "ziener") is een Grieks woord dat letterlijk "geneesheer - ziener" betekent. De iatromantis, een soort Griekse shamaan, is gerelateerd aan andere semi-mythische figuren als Abaris, Aristeas, Epimenides en Hermotimus. In de klassieke periode gebruikt Aischylos het woord in referentie aan Apollon en aan Asclepius, Apollons zoon. | |||
Volgens de controversiële Peter Kingsley behoren iatromantis figuren, zoals Parmenides, tot een breder Griekse en Aziatische traditie van shamanisme, met wortels in Centraal-Azië. Een belangrijke meditatieve handeling van deze geneesheren-zieners was incubatie (ἐγκοίμησις, enkoimesis). Incubatie was meer dan alleen een medische handeling, het stond de mens toe om in een trance de vierde vorm van bewustzijn te beleven, naast slapen, dromen of gewoon wakend: een toestand die Kingsley beschrijft als het "bewustzijn zelf", te vergelijkt het met de turiya of samādhi uit de Indische Yoga traditie. |