3,274,816
edits
m (Text replacement - "(?s)(==Wikipedia EN==)(\n)(.*)(\n[{=])" to "{{wkpen |wketx=$3 }}$4") |
m (Text replacement - "(?s)(==Wikipedia EL==)(\n)(.*)(\n[{=])" to "{{wkpel |wkeltx=$3 }}$4") |
||
Line 4: | Line 4: | ||
According to Hesiod's Theogony, when the Titan Cronus castrated his father, Uranus, and threw his genitalia into the sea, the Erinyes (along with the Giants and the Meliae) emerged from the drops of blood which fell on the earth (Gaia), while Aphrodite was born from the crests of sea foam. According to variant accounts, they emerged from an even more primordial level—from Nyx ("Night"), or from a union between air and mother earth. Their number is usually left indeterminate. Virgil, probably working from an Alexandrian source, recognized three: Alecto or Alekto ("endless"), Megaera ("jealous rage"), and Tisiphone or Tilphousia ("vengeful destruction"), all of whom appear in the Aeneid. Dante Alighieri followed Virgil in depicting the same three-character triptych of Erinyes; in Canto IX of the Inferno they confront the poets at the gates of the city of Dis. Whilst the Erinyes were usually described as three maiden goddesses, the [[Erinys]] Telphousia was usually a by-name for the wrathful goddess Demeter, who was worshipped under the title of [[Erinys]] in the Arkadian town of Thelpousa. | According to Hesiod's Theogony, when the Titan Cronus castrated his father, Uranus, and threw his genitalia into the sea, the Erinyes (along with the Giants and the Meliae) emerged from the drops of blood which fell on the earth (Gaia), while Aphrodite was born from the crests of sea foam. According to variant accounts, they emerged from an even more primordial level—from Nyx ("Night"), or from a union between air and mother earth. Their number is usually left indeterminate. Virgil, probably working from an Alexandrian source, recognized three: Alecto or Alekto ("endless"), Megaera ("jealous rage"), and Tisiphone or Tilphousia ("vengeful destruction"), all of whom appear in the Aeneid. Dante Alighieri followed Virgil in depicting the same three-character triptych of Erinyes; in Canto IX of the Inferno they confront the poets at the gates of the city of Dis. Whilst the Erinyes were usually described as three maiden goddesses, the [[Erinys]] Telphousia was usually a by-name for the wrathful goddess Demeter, who was worshipped under the title of [[Erinys]] in the Arkadian town of Thelpousa. | ||
}} | }} | ||
= | {{wkpel | ||
Οι Ερινύες στην ελληνική μυθολογία ήταν μυθικές χθόνιες θεότητες που κυνηγούσαν όσους είχαν διαπράξει εγκλήματα κατά της φυσικής και ηθικής τάξης των πραγμάτων. Επίσης είναι γνωστές και ως Ευμενίδες, δίνοντας έτσι το όνομά τους στην τρίτη τραγωδία της τριλογίας Oρέστεια του Αισχύλου. Στη συγκεκριμένη τραγωδία κατατρέχουν τον Ορέστη, γιο του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας, για τον φόνο της μητέρας του. | |wkeltx=Οι Ερινύες στην ελληνική μυθολογία ήταν μυθικές χθόνιες θεότητες που κυνηγούσαν όσους είχαν διαπράξει εγκλήματα κατά της φυσικής και ηθικής τάξης των πραγμάτων. Επίσης είναι γνωστές και ως Ευμενίδες, δίνοντας έτσι το όνομά τους στην τρίτη τραγωδία της τριλογίας Oρέστεια του Αισχύλου. Στη συγκεκριμένη τραγωδία κατατρέχουν τον Ορέστη, γιο του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας, για τον φόνο της μητέρας του. | ||
}} | |||
==Wikipedia DE== | ==Wikipedia DE== | ||
Die Erinnyen oder Erinyen (altgriechisch Ἐρινύες, in der Einzahl [[Ἐρινύς]] [[Erinys]]; lateinisch [[Erinys]], Erinnys) – bei den Griechen auch als Μανίαι Maniai, „die Rasenden“, später als Eumeniden (Εὐμενίδες), bei den Römern als Furien (furiae) bezeichnet – sind in der griechischen Mythologie drei Rachegöttinnen | Die Erinnyen oder Erinyen (altgriechisch Ἐρινύες, in der Einzahl [[Ἐρινύς]] [[Erinys]]; lateinisch [[Erinys]], Erinnys) – bei den Griechen auch als Μανίαι Maniai, „die Rasenden“, später als Eumeniden (Εὐμενίδες), bei den Römern als Furien (furiae) bezeichnet – sind in der griechischen Mythologie drei Rachegöttinnen |