οὗτος: Difference between revisions

m
Text replacement - "μετὰ" to "μετὰ"
m (Text replacement - "εῑν" to "εῖν")
m (Text replacement - "μετὰ" to "μετὰ")
Line 14: Line 14:
}}
}}
{{ls
{{ls
|lstext='''οὗτος''': αὕτη, τοῦτο, γεν. τούτου, ταύτης, τούτου, κτλ.· τὸ δυϊκ. θηλ. [[οὐδέποτε]] παρ’ Ἀττ., ἴδε, ὁ, ἡ, τό, ἐν ἀρχ.: ― δεικτικ. ἀντωνυμ. [[συνήθης]] ἀπὸ τοῦ Ὁμ. καὶ [[ἐφεξῆς]]. Α. ΑΡΧΗ αὐτῆς καὶ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΙ: [[οὗτος]], αὕτη, τοῦτο πιθ. παρήχθησαν ἐκ συνδυασμοῦ τῆς δεικτ. ἀντωνυμ. ὁ, ἡ, τὸ [[μετὰ]] τῆς καταλήξ. -υτος, ὡς ἡ [[ἰσοδύναμος]] ὅδε προέκυψεν ἐκ τοῦ ὁ, ἡ, τὸ καὶ τῆς καταλήξ. -δε· (οὕτω καὶ τὰ [[τοιοῦτος]], [[τοσοῦτος]], τηλικοῦτος, τημοῦτος, [[τυννοῦτος]], ἐσχηματίσθησαν ἐκ τοῦ [[τοῖος]], [[τόσος]], [[τηλίκος]], [[τῆμος]], τυννὸς [[μετὰ]] τῆς καταλήξεως -υτος· ― ἐπειδή, ἂν αἱ ἀντωνυμ. αὗται ἦσαν σύνθετοι [[μετὰ]] τῆς ἀντωνυμ. [[οὗτος]], τὸ τηλικοῦτος θὰ ἦτο τηλιχοῦτος). Παρ’ Ἴωσι παρενετίθετο ε πρὸ τῶν ἐν τῇ κλίσει γραμματικῶν καταλήξεων τουτέου, τουτέων, κλ.· ἡ δὲ Δωρ. ὀνομ. πληθ. (κατὰ τὸν Ἀπολλών. π. Συντάξ. 111) ἦτο τοῦτοι, ταῦται, ὡς τοί, ταὶ ἀντὶ οἱ, αἱ. Παρ’ Ἀττ. (εἰ καὶ [[οὐδέποτε]] παρὰ τοῖς Τραγ., ἴδε ἐν λ. νυνὶ) [[οὗτος]] [[συχνάκις]] ἐπετείνετο διὰ τοῦ δεικτικοῦ προσχηματισμοῦ -ί, οὑτοσί, αὑτ˘ηί τουτί, γεν. τουτουί, δοτικ. τουτ˘ῳί αἰτ. τουτονί· ὀνομ. πληθ. οὑτοιί, οὐδ. [[ταυτί]], κτλ., «τοῦτος ἐδῶ», Λατ. hicce ἢ hice, Γαλλ. celui-ci· ― [[ἐνίοτε]] μόριόν τι παρεμβάλλεται μεταξὺ τῆς ἀντωνυμίας καὶ τοῦ -ί, ὡς, αὑτηγὶ ἀντὶ αὑτηίγε Ἀριστοφ. Ἀχ. 784· τουτογί, λέγεται... τουτογὶ ὁ αὐτ. ἐν Σφ. 781, Ὄρν. 894, κ. ἀλλ.· ταυταγὶ ἀντὶ [[ταυτί]] γε, ὁ αὐτ. ἐν Ἱππ. 492, Εἰρ. 1057, κ. ἀλλ.· τουτοδὶ ἀντὶ τουτὶ δέ, ὁ αὐτ. ἐν Πλ. 227· τουτουμενὶ ἀντὶ τουτουὶ μὲν ὁ αὐτ. ἐν Βατρ. 965· οὕτω, τηνδεδί, νυνγαρί, νυνδὶ ἀντὶ τηνδὶ δέ, νυνὶ γάρ, νυνὶ δέ, ἴδε Elmsl. εἰς Ἀριστοφ. Ἀχ. 784, Δινδ. εἰς Ἀριστοφ. Ὄρν. 18. Ἐν τοῖς Ἀντιγράφοις [[ἐνίοτε]] προστίθεται ν ἐφελκυστικὸν εἰς τοὺς τύπους οὑτοσίν, οὑτωσίν, [[ὅπερ]] [[εἶναι]] ἐπ’ ἴσης ἐσφαλμένον ὅσον καὶ τὸ νυνὶν ἀντὶ [[νυνί]]. [Τὸ ι τοῦτο [[εἶναι]] ἀείποτε [[μακρόν]]· μακρὸν δὲ φωνῆεν ἢ [[δίφθογγος]] πρὸ [[αὐτοῦ]] θεωροῦνται βραχέα, [[οἷον]] αὑτηί, τουτωὶ, αὑτοῐὶ Ἀριστοφ. Νεφέλ. 201, Πλ. 44, Ἀχ. 40, κτλ.]. Β. ΧΡΗΣΙΣ ὡς πρὸς τὴν [[μετὰ]] τοῦ δεικνυομένου συντακτικὴν ΣΥΜΦΩΝΙΑΝ. Οὗτος [[συχνάκις]] κεῖται ὡς ἀντωνυμικὸν οὐσιαστικόν, ὡς τὸ Λατ. hic· [[ἐντεῦθεν]] τὸ οὐδ. συντάσσεται [[μετὰ]] γενικῆς, κατὰ τοῦτο τῆς ἀκροπόλιος Ἡρόδ. 1. 84· ἐλθεῖν εἰς τοῦτο ὕβρεως, μανίας, κλ., Δημ. 51. 1, κτλ.· ― ἀλλ’ [[ὡσαύτως]] ἐξ ἴσου [[συχνάκις]] ὡς ἐπίθ., ὅτε τὸ προσδιοριζόμενον οὐσιατ. συνήθως λαμβάνει τὸ ἄρθρον, [[οὗτος]] ὁ ἀνὴρ ἢ ὁ ἀνὴρ [[οὗτος]]· ἐπὶ κυρίων ὀνομάτων οἱ παλαιοὶ ἔλεγον: ὁ Τίμων [[οὗτος]] ἢ Τίμων οὑτοσί, [[οὐδέποτε]] Τ. [[οὗτος]], Cobet. V. LL. σελ. 229. ― Ἀλλὰ τὸ ἄρθρον παραλείπεται, 1) παρ’ Ἐπικ. ποιηταῖς, οἵτινες [[μάλιστα]] [[οὐδόλως]] ἐχρῶντο τῷ ἄρθρῳ, [[οὗτος]] ἀνὴρ Ἰλ. Ξ. 471, Ὀδ. Α. 406, κτλ.· σπανίως παρὰ τοῖς Ἀττ. ποιηταῖς, Αἰσχύλ. Πέρσ. 122, 495. 2) [[ὅταν]] τὸ οὐσιαστικὸν [[εἶναι]] [[οὕτως]] ὡρισμένον, [[ὥστε]] τὸ ἄρθρον δὲν [[εἶναι]] [[ἀναγκαῖον]], ἐς γῆν ταύτην... ἥντινα νῦν Σκύθαι νέμουσιν Ἡρόδ. 4. 8· ταύτας ἃς οἱ πατέρες παρέδοσαν μελέτας Θουκ. 1. 85, πρβλ. Πλάτ. Πολ. 449D, κλ.· πατὴρ [[οὗτος]] σός, ὃν θρηνεῖς ἀεὶ Σοφ. Ἠλ. 530. 3) [[ὅταν]] τὸ [[οὗτος]] ἔχῃ τοπικὴν ἔννοιαν = [[ἐνταῦθα]], ἴδε κατωτ. Γ. Ι. 5. 4) [[ὅταν]] τὸ [[ὄνομα]], πρὸς ὃ τὸ [[οὗτος]] συμφωνεῖ, τίθηται ὡς κατηγορούμενον [[αὐτοῦ]], αὕτη γὰρ ἦν σοι [[πρόφασις]] Σοφ. Φιλ. 1034· δικαστοῦ αὕτη ἀρετή [ἐστι] Πλάτ. Ἀπολ. 18Α· ― ἡ [[ἐξαίρεσις]] αὕτη ἐκτείνεται εἰς περιστάσεις, καθ’ ἃς τὸ κατηγορούμενον δὲν [[εἶναι]] τοσοῦτον σαφῶς κεχωρισμένον ἀπὸ τοῦ ὑποκειμένου, [[οἷον]], αἰτίαι μὲν αὗται προσγεγένηντο, αὗται ἦσαν αἱ αἰτίαι, αἵτινες [[προσέτι]] ἠγέρθησαν, Θουκ. 1. 66· ταύτην φήμην παρέδοσαν, αὕτη ἦτο ἡ [[φήμη]], ἣν ..., Πλάτ. Φίληβ. 16C· [[συχνάκις]] [[μετὰ]] ὑπερθ., [[κίνησις]] αὕτη μεγίστη δὴ ... ἐγένετο, αὕτη ἦτο φανερῶς ἡ μεγίστη [[κίνησις]] ἥτις..., Θουκ. 1. 1, πρβλ. 55. 98., 3. 113., 6. 31. 5) πρὸς ἐκδήλωσιν περιφρονήσεως, [[οὗτος]] ἀνὴρ Πλάτ. Γοργ. 467C, κτλ., ἴδε Stallb. ἐν τόπῳ. ΙΙ. ἂν καὶ ἡ [[ἀντωνυμία]] [[οὗτος]] παρ’ Ἕλλησι συνήθως συμφωνεῖ πρὸς τὸ [[ὄνομα]] τὸ ἐνέχον τύπον κατηγορουμένου, [[ὅμως]] οὐχὶ σπανίως εὑρίσκομεν αὐτὴν κατ’ οὐδ. γένος, [[μανία]] δὲ καὶ τοῦτ’ ἐστὶ Εὐρ. Βάκχ. 305· τοῦτο γάρ εἰσι... εὔθυναι Δημ. 367, 2, κτλ.· καὶ ἐν τῷ πληθυντ., οὐκ ἔστι [[ταῦτα]] ἀρχὴ Αἰσχίν. 55. 34· ταῦτ’ ἐστὶν ὁ [[προδότης]] ὁ αὐτ. 50. 28· ― οὕτω μετ’ ἐπεξηγητικῆς προτάσεως, τοῦτο γάρ ἐστιν ὁ [[συκοφάντης]], αἰτιάσασθαι μὲν πάντα ἐξελέγξαι δὲ μηδὲν Δημ. 1309. 12. 2) οὕτω καὶ μετ’ οὐσιαστικοῦ ἐκ παραλλήλου πρὸς ἐπεξήγησιν, τούτοισιν μὲν [[ταῦτα]] [[μέλει]], [[κίθαρις]] καὶ ἀοιδὴ Ὀδ. Α. 159· τούτου τιμῶμαι, ἐν πρυτανείῳ σιτήσεως Πλάτ. Ἀπολ. 37Α, πρβλ. Εὐρ. Ἀποσπ. 325. 3, κτλ. 3) τὸ οὐδέτ. [[ὡσαύτως]] δύναται νὰ προσδιορίζῃ ἀρσ. ἢ θηλ. [[ὄνομα]], καρπὸν φορέει κυάμῳ ἴσον· τοῦτ’ ἐπεὰν γένηται πέπον κτλ., Ἡρόδ. 4. 23, πρβλ. Ἀν. 1. 5, 10, κτλ. 4) τὸ οὐδ. [[ὡσαύτως]] [[εἶναι]] ἐν χρήσει ἐπὶ προσώπων περιφρονητικῶς, μελιτοπῶλαι καὶ τυροπῶλαι· τοῦτο δ’ εἰς ἕν ἐστι συγκεκυφὸς Ἀριστοφ. Ἱππ. 854· οὐκ Ἰοφῶν ζῇ; ― τοῦτο γάρ τοι καὶ μόνον ἔτ’ ἔστι λοιπὸν ἀγαθὸν ὁ αὐτ. ἐν Βατρ. 73, πρβλ. Πλάτ. Νόμ. 711Α. ΙΙΙ. μετ’ ἀντωνυμιῶν, 1) προσωπικῶν, [[οὗτος]] σύ, ἐπὶ τοπικῆς σημασίας, ἴδε κατωτ. Γ. Ι. 5· ― [[ὡσαύτως]] ὡς κατηγορούμ., εἰ γὰρ [[οὗτος]] εἶ, ὅν φησιν Σοφ. Ο. Τ. 1180· ἴδε κατωτ. 2. 2) ἐρωτηματικῶν, τί τοῦτ’ ἔλεξας; ὁ αὐτ. ἐν Φιλ. 1172, πρβλ. Ἀντιγ. 7· ποίοισι τούτοις; ἀντὶ ποῖά ἐστι [[ταῦτα]] οἷς [ἔχεις ἐλπίδα]; ὁ αὐτ. ἐν Ο. Κ. 388, πρβλ. Ἀντιγ. 1049. 3) ἀναφορικῶν, ἐπὶ τοπικῆς σημασίας (ἴδε κατωτ. Γ. Ι. 5), ὅντινα τοῦτον ἄγει, ὃν φέρει ἐδῶ, Ἰλ. Λ. 612, πρβλ. Ὀδ. Υ. 377, Πλάτ. Φαίδων 61C. 4) κτητικῶν, πατὴρ [[οὗτος]] σός, [[οὗτος]] ὁ [[ἰδικός]] σου [[πατήρ]], Σοφ. Ἠλ. 530, πρβλ. Ξεν. Κύρ. 7. 3, 30. 5) δεικτικῶν, [[οὗτος]] [[ἐκεῖνος]], ὃν σὺ ζητεῖς, [[ἔνθα]] τὸ κατηγορ. [[εἶναι]] [[ἐκεῖνος]], Ἡρόδ. 1. 32· τοῦτ’ ἔστ’ ἐκεῖνο Εὐρ. Ἑλ. 622, πρβλ. Ὀρ. 104· αὐτὸ τοῦτο, ἴδε αὐτὸς Ι. 7· ― [[οὗτος]] ὁ [[αὐτός]], αὐτὸς [[οὗτος]], ὁ [[ἴδιος]] [[ἄνθρωπος]], Σοφ. Φ. 128. 6) [[ἄλλος]] τις [[οὗτος]], [[ἄλλος]] αὐτὸς ἐδῶ, Ὀδ. Υ. 380. IV. μετ’ ἀριθμ., τέθνηκε [[ταῦτα]] [[τρία]] ἔτη, Λατ. ante hos tres annes, πρὸ τριῶν ἤδη ἐτῶν, Λυσ. 109. 12· [στρατείαν] ἑνδέκατον μῆνα τουτονὶ ποιεῖται, ἐπὶ [[ἕνδεκα]] ἤδη μῆνας, Δημ. 90. 11, πρβλ. 29. 22. ΣΗΜΑΣΙΑ καὶ ΙΔΙΩΜΑΤΙΚΑΙ ΧΡΗΣΕΙΣ: Ι. τὸ [[οὗτος]] δεικνύει τὸ πλησιέστερον κατ’ ἀντίθεσιν πρὸς τὸ [[ἐκεῖνος]], [[ὅπερ]] δεικνύει τὸ ἀπώτερον, [[ταῦτα]], ὡς τὰ [[ἐνταῦθα]], τὰ περὶ ἡμᾶς πράγματα, τὰ γήϊνα, Heind. εἰς Πλάτ. Φαίδ. 75Ε, πρβλ. ὅδε ἐν ἀρχῇ· ― ἀλλὰ τὸ [[οὗτος]] [[ἐνίοτε]] σημαίνει οὐχὶ τὸ πράγματι πλησιέστατον ἀλλὰ τὸ σπουδαιότατον, δεῖ... τὸ βέλτιστον ἀεί, μὴ τὸ ῥᾶστον λέγειν· ἐπὶ ἐκεῖνο μὲν γὰρ ἡ [[φύσις]] αὐτὴ βαδιεῖται, ἐπὶ τοῦτο δὲ κτλ. Δημ. 108, 1, πρβλ. 1229. 3., 1233. 17. 2) [[ὅταν]] ἐκ δύο πραγμάτων τὸ μὲν προηγῆται τὸ δὲ ἕπηται, τὸ μὲν ὅδε [[κυρίως]] ἀναφέρεται εἰς τὸ ἑπόμενον, τὸ δὲ [[οὗτος]] εἰς τὸ προηγούμενον, οὐκ ἔστι σοι ταῦτ’, [[ἀλλά]] σοι τάδ’ ἔστι Σοφ. Ο. Κ. 787, πρβλ. ὅδε ΙΙΙ. 2· ― [[συχνάκις]] [[ὅμως]] [[ὅπου]] δὲν [[εἶναι]] δύο τὰ δεικνυόμενα, τὸ [[οὗτος]] ἀναφέρεται εἰς τὰ ἑπόμενα, Ἰλ. Ν. 377, Ὀδ. Β. 306, κτλ.· [[οὔκουν]]... τοῦτο γινώσκεις, ὅτι...; Αἰσχύλ. Πρ. 377, κτλ.· ἴδε ὅδε ΙΙΙ. 2. 3) οὕτω τὸ [[οὗτος]] κεῖται μετ’ ἐμφάσεως, συνήθως ἐπὶ [[καταφρονήσεως]], ἐνῷ τὸ [[ἐκεῖνος]] (ὡς τὸ Λατ. ille) δηλοῖ ἔπαινον καὶ δόξαν, ὁ παντ’ [[ἄναλκις]] [[οὗτος]], δηλ. ὁ Αἴγισθος, Σοφ. Ἠλ. 301· τούτους τοὺς πολυτελεῖς χιτῶνας, δηλ. τοὺς τῶν Περσῶν, Ξεν. Ἀν. 1. 5, 8· τούτους τοὺς συκοφάντας Πλάτ. Κρίτων 45Α· [[οὕτως]] ὁ Δημ. ἐν τῷ περὶ τοῦ στεφάνου χρῆται τῷ [[οὗτος]] ἐπὶ τοῦ Αἰσχίνου, τὸ δὲ [[ἐκεῖνος]] ἐπὶ τοῦ Φιλίππου· - ἀλλ’ [[ἐνίοτε]] οὐχὶ περιφρονητικῶς, οἱ τὰς τελετὰς ... οὗτοι καταστήσαντες Πλάτ. Φαίδων 69C. 4) [[οὕτως]] ἐν τῇ δικανικῇ γλώσσῃ τῶν Ἀττικῶν τὸ [[οὗτος]] συνήθως λέγεται ἐπὶ τοῦ ἀντιδίκου [[εἴτε]] κατηγόρου [[εἴτε]] κατηγορουμένου, ἐν ᾧ παρὰ Λατίνοις τὸ hic ἐλέγετο ἐπὶ τοῦ πελάτου, τὸ δὲ iste ἐπὶ τοῦ ἀντιδίκου, Wolf εἰς Λεπτίν. 459. 7· [[οὕτως]] ἐν τοῖς πολιτικοῖς λόγοις τοῦ Δημοσθένους οὗτοι [[εἶναι]] ἡ ἐναντία [[μερίς]], 40. 7 καὶ 10., 91. 24, κτλ.· ἀλλ’ ἐν τοῖς δικανικοῖς λόγοις οὗτοι [[συχνάκις]] [[εἶναι]] οἱ δικασταί, τὸ [[δικαστήριον]], 558. 25., 958. 27. 5) [[συχνάκις]] ἔχει σχεδὸν ἐπιρρηματικὴν δύναμιν (πρβλ. ὅδε ἐν ἀρχ.), τίς δ’ [[οὗτος]] κατὰ νῆας ... ἔρχεαι; τὶς εἶσαι σὺ ἐδῶ [[ὅστις]] ἔρχεσαι...; Ἰλ. Κ. 82· [[συχν]]. παρ. Ἀττ., τὶς οὑτοσί; τὶς [[εἶναι]] [[οὗτος]] ἐδῶ; Ἀριστοφ. Ἀχ. 1048, [[ἔνθα]] ἴδε Elmsl.· πολλὰ ὁρῶ [[ταῦτα]] πρόβατα, [[βλέπω]] πολλὰ πρόβατα ἐδῶ, Ξεν. Ἀν. 3. 5, 9· - μετ’ ἀντων. β΄ προσ., [[οὗτος]] σύ, Λατ. heus tu! ἔ, σύ! σύ, [[αὐτοῦ]]! Σοφ. Ο. Τ. 532, 1121, Εὐρ. Ἑκ. 1280, κτλ.· καὶ ἀκολούθως μόνον τὸ [[οὗτος]] ὡς κλητικ., [[οὗτος]], τί ποιεῖς; Αἰσχύλ. Ἱκέτ. 911, πρβλ. Σοφ. Αἴ. 71, Εὐρ. Ἄλκ. 773, Ἀριστοφ. Ἱππ. 240, Νεφ. 220, κ. ἀλλ.· [[μετὰ]] κυρ. ὀνόματος, ὦ [[οὗτος]], Αἶαν Σοφ. Αἴ. 89· ὦ [[οὗτος]] [[οὗτος]], [[Οἰδίπους]], ὁ αὐτ. ἐν Ο. Κ. 1627, πρβλ. Ἀριστοφ. Σφ. 1364· - τὸ θηλ. [[εἶναι]] σπανιώτερον, αὕτη Εὐρ. Μήδ. 922· αὕτη σὺ Ἀριστοφ. Θεσμ. 610. - Ἡ [[φράσις]] αὕτη ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ὑπονοεῖ ἀγανάκτησιν, ἀνυπομονησίαν ἢ περιφρόνησιν: - οὕτω, [[οὗτος]] [[ἀνήρ]] ἀντὶ ἐγώ, Ὀδ. Β. 20· οὑτοσὶ [[ἀνήρ]], ἀντὶ σύ, Πλάτ. Γοργ. 489Β, πρβλ. 467Β. ΙΙ. [[ἁπλῶς]] ὡς δεικτικὸν τοῦ ὅς, Σοφ. Ο. Τ. 1180, κτλ.· [[ὡσαύτως]] [[συχν]]. ἐν ἀποδόσει, ἅ γ’ ἔλαβες, ... μεθεῖναι [[ταῦτα]] ὁ αὐτ. ἐν Φ. 1247, πρβλ. 1319, Ἀντ. 182, 203, Πλάτ. Γοργ. 469C. ΙΙΙ. = [[τοιοῦτος]], [[οὗτος]] ἐγὼ ταχύτατι! Πινδ. Ο. 4. 38. IV. [[μετὰ]] παρένθεσιν τὸ ὑποκείμενον [[χάριν]] ἐμφάσεως ἐπαναλαμβάνεται ἐκ νέου διὰ τοῦ οὕτος, οὐδὲ γὰρ οὐδὲ Ἀριστέης..., οὐδὲ [[οὗτος]] [[προσωτέρω]] ... ἔφησε ἀπικέσθαι Ἡρόρ. 4. 16, πρβλ. 81., 1. 146, Πλάτ. Φαίδων 107D, κτλ. V. καὶ [[οὗτος]], [[ὡσαύτως]] προστίθεται πρὸς ἐνίσχυσιν προηγηθείσης λέξεως, ξυνεστῶτες ... ναυτικῷ ἀγῶνι, καὶ τούτῳ πρὸς Ἀθηναίους Θουκ. 4. 55, πρβλ. Ἡρόδ. 1. 147., 6. 11, κτλ.· ἴδε κατωτ. IX. 2. VI. ἐπαναλαμβάνεται δὶς [[ὅπου]] παρ’ ἡμῖν θὰ ἐτίθετο ἀντὶ ἐπαναλήψεως τῆς δεικτικῆς ἡ ἀντων. [[αὐτός]], τοῖσιν τούτου τοῦτον μέλεσιν .. κελαδοῦντες Ἀριστοφ. Βάτρ. 1526, πρβλ. Πλάτ. Λάχ. 200D. VII. παραλείπεται, 1) πρὸ τοῦ ἀναφορ., εὐδαίμονες οἷσι κακῶν [[ἄγευστος]] αἰὼν (ὡς παρ’ Ὁρατίῳ, felices ..., quos irrupta tenet copula), Σοφ. Ἀντ. 582, πρβλ. Ὀδ. Ω. 286, Ξεν. Ἀν. 3. 2, 29, κτλ. 2) ἐν ταῖς φράσεσι [[σημεῖον]] δέ, [[τεκμήριον]] δέ, κτλ.· ἴδε [[σημεῖον]] ΙΙ. 1, [[τεκμήριον]] Ι. 2. VIII. τὸ [[ταῦτα]] κεῖται ἐν ἰδιαιτέραις φράσεσι, 1) ταῦτ’, ὦ δέσποτα, [[μάλιστα]], κύριε (ὅ ἐστι ταῦτά ἐστι, [[ταῦτα]] δράσω, κτλ.), Ἀριστοφ. Εἰρ. 275, πρβλ. Ἱππ. 111· οὕτω, [[ταῦτα]] δὴ ὁ αὐτ. ἐν Ἀχ. 815, [[ἔνθα]] ἴδε Elmsl.· ταῦτά νυν ὁ αὐτ. ἐν Σφ. 1008· οὕτω καί, ἦν [[ταῦτα]], [[μάλιστα]], ἀληθῶς, βεβαίως, Λατ. uta, Walck. Φοίν. 420 (417). 2) [[ταῦτα]] μὲν δὴ ὑπάρξει, τοῦτο γενήσεται, Heind. εἰς Πλάτ. Φαίδωνα 78Α. 3) καὶ [[ταῦτα]] μὲν δὴ [[ταῦτα]], Λατ. haec hactenus, [[συχν]]. παρ’ Ἀττ., ὡς Πλάτ. Συμπ. 220C. IX. Ἐπιρρημ. χρήσεις: 1) διὰ [[ταῦτα]], διό, [[ὅθεν]], διὰ τοῦτο [[συχν]]. παρ’ Ἀττ. κτλ.· [[ὡσαύτως]] πρὸς [[ταῦτα]], οὕτω λοιπόν, λοιπόν, [[κυρίως]] ἐν χρήσει ἐπὶ περιφρονήσεως μετ’ ἀγανακτήσεως, πρὸς [[ταῦτα]] ῥιπτέσθω μὲν αἰθαλοῦσσα φλὸξ Αἰσχύλ. Πρ. 992, 1043, Σοφ. Αἴ. 974, 1115, 1313, Ο. Τ. 426, Ο. Κ. 455, κτλ.· ἴδε Cobet. N. LL. σ. 270 - οὕτω καὶ [[ταῦτα]] ἀπολ., λοιπόν, Ἰλ. Λ. 694· ταῦτ’ ἄρα Ἀριστοφ. Ἀχ. 90, Νεφ. 319, 335, 394, Πλάτ., κτλ., πρβλ. Schneid εἰς Ξεν. Συμπ. 4. 55· [[ταῦτα]] δὴ Αἰσχύλ. Πέρσ. 159, Πλάτ. Συμπ. 174Α· ταῦτ’ οὖν Σοφ. Τρ. 550, Ἀριστοφ. Σφ. 1358, κτλ.· - τὸ τοῦτο [[εἶναι]] σπάνιον ἐπὶ ταύτης τῆς σημασίας, τοῦτ’ ἀφικόμην, [[ὅπως]] ... εὖ πράξαιμί τι Σοφ. Ο. Τ. 1005· αὐτὸ τοῦτο, αὐτὰ [[ταῦτα]], δι’ αὐτὸν τοῦτον τὸν λόγον, Πλάτ. Συμπ. 204Α, Πρωτ. 310Ε, κτλ. 2) καὶ [[ταῦτα]], δι’ οὐ προστίθεται ἰδιαιτέρα τις [[περίπτωσις]], ἥτις καθίστησι τὸ λεχθὲν πολλῷ ἰσχυρότερον καὶ σοβαρώτερον, καὶ [[μάλιστα]] ..., Λατ. et hoc, ἄνδρα γενναῖον θανεῖν, καὶ [[ταῦτα]] πρὸς γυναικὸς Αἰσχύλ. Εὐμ. 627· ἀλλὰ κατὰ τὸ πλεῖστον [[μετὰ]] μετοχ. ὅς γ’ ἐξέλυσας ἄστυ …, καὶ ταῦθ’ ὑφ’ ἡμῶν οὐδὲν ἐξειδὼς πλέον Σοφ. Ο. Τ. 37, πρβλ. Ἀριστοφ. Βάτρ. 704, Πλάτ. Φαῖδρ. 241Ε, κτλ.· ἢ παραλειπομένης τὴς μετοχ., ἥτις ..., τὴν τεκοῦσαν ὕβρισας, καὶ [[ταῦτα]] τηλικοῦτος (ἐξυπακ. οὖσα) Σοφ. Ἠλ. 613· οὕτω, καὶ [[ταῦτα]] μέντοι Πλάτ. Ἐρυξ. 400Β· - σπανίως τίθεται [[μετὰ]] τὴν λέξιν ἣν ἐπιτείνει, νῦν [[γοῦν]], ἔφη, ἐπεχείρησας, οὐδὲν ὤν καὶ [[ταῦτα]] ὁ αὐτ. ἐν Πολ. 341C. πρβλ. Διόδ. Κωμ. ἐν Ἀδήλ. 1· ἴδε ἀνωτ. V. 3) τοῦτο μέν..., τοῦτο δέ..., τὸ μέν..., τὸ δέ..., ἐν μέρει μέν..., ἐν μέρει δέ..., [[λίαν]] συχνὸν παρ’ Ἡρόδ., ὡς 1. 161, κτλ.· τὸ τοῦτο μὲν [[ἐνίοτε]] ἀκολουθεῖται ὑπὸ μόνου τοῦ δέ, ὁ αὐτ. 4. 76, Σοφ. Αἴ. 670, Ο. Κ. 440· ὑπὸ τοῦ δὲ δή, Ἡρόδ. 3. 108· ὑπὸ τοῦ δὲ αὖ, 7. 176· ὑπὸ τοῦ [[μετὰ]] δέ, 6. 125· ὑπὸ τοῦ [[ἔπειτα]] δέ, Σοφ. Ἀντ. 61· ὑπὸ τοῦ [[ἀλλά]], Δημ. 597. 7· ὑπὸ τοῦ [[εἶτα]], Σοφ. Φ. 1345· ὑπὸ τοῦ τοῦτ’ [[αὖθις]], ὁ αὐτ. ἐν Ἀντ. 165. 4) δοτ. θηλ. ταύτη, α) ἐπὶ τοῦ τόπου τούτου, [[ἐνταῦθα]], [[ταύτῃ]] μέν..., [[τῇδε]] δ’ αὖ ..., ὁ αὐτ. ἐν Φ. 1331· ἀλλ’ ἐὰν [[ταύτῃ]] γε νικᾷ ταυτηί πεπλήξεται Ἀριστοφ. Ἱππ. 272, πρβλ. Θεσμ. 1221. β) ἐν τούτῳ, κατὰ τοῦτο, Ἀριστοφ. Πλ. 572, Ξεν. Ἱέρων 7, 12, κτλ. γ) κατὰ τοῦτον τὸν τρόπον, [[οὕτως]], Αἰσχύλ. Πρ. 189, Σοφ. Ο. Κ. 1300, κτλ.· οὐ … ταῦτ’ ἐστί πω [[ταύτῃ]] Ἀριστοφ. Ἱππ. 843· ἀλλ’ [[οὔτι]] [[ταύτῃ]] [[ταῦτα]] Εὐρ. Μήδ. 365, πρβλ. Αἰσχύλ. Πρ. 511· ὡς δεικτικὸν εἰς ὃ ἀναφέρεται τὸ [[ὥσπερ]], Πλάτ. Πολ. 330C· τὸ ὅπῃ, Ξεν. Κύρ. 8. 3, 2· - οὕτω τε καὶ [[ταύτῃ]] γίγνεσθαι Πλάτ. Νόμ. 681D· καὶ οὕτω καὶ [[ταύτῃ]] ἄν ἔχοι ὁ αὐτ. 714D· [[ταύτῃ]] καλεῖσθαι, κτλ., ὡς τὸ οὕτω κ., Σχόλ. Πλάτ. σ. 50 Ruhnk· ἐχρῆν οὖν [[ταύτῃ]] καθαιρεῖν καὶ ἀπευωνίζειν τὴν δυναστείαν Λουκ. Νιγρ. 23. 6) ἐκ τούτου ἢ τούτων, [[μετὰ]] [[ταῦτα]], Ξεν. Ἑλλ. 3. 1, 6, Οἰκ. 2. 1· λοιπόν, [[ἑπομένως]], ὁ αὐτ. ἐν Ἀν. 3. 3, 5. 7) ἐν τούτῳ, «ὡς τόσον», Θουκ. 1. 37., 2. 8, Πλάτ., κτλ. β) ἐν τῷ [[μεταξύ]], «ἐν τούτοις», Θουκ. 7. 30, Ξεν. Ἀπομν. 2. 1, 27. 8) πρὸς τούτοις, [[προσέτι]], Ἡρόδ. 2. 51, Πλάτ. Πρωτ. 326Α, Ξεν. Ἀπομν. 2. 4, 4, Ἀριστοφ. Πλ. 540.
|lstext='''οὗτος''': αὕτη, τοῦτο, γεν. τούτου, ταύτης, τούτου, κτλ.· τὸ δυϊκ. θηλ. [[οὐδέποτε]] παρ’ Ἀττ., ἴδε, ὁ, ἡ, τό, ἐν ἀρχ.: ― δεικτικ. ἀντωνυμ. [[συνήθης]] ἀπὸ τοῦ Ὁμ. καὶ [[ἐφεξῆς]]. Α. ΑΡΧΗ αὐτῆς καὶ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΙ: [[οὗτος]], αὕτη, τοῦτο πιθ. παρήχθησαν ἐκ συνδυασμοῦ τῆς δεικτ. ἀντωνυμ. ὁ, ἡ, τὸ μετὰ τῆς καταλήξ. -υτος, ὡς ἡ [[ἰσοδύναμος]] ὅδε προέκυψεν ἐκ τοῦ ὁ, ἡ, τὸ καὶ τῆς καταλήξ. -δε· (οὕτω καὶ τὰ [[τοιοῦτος]], [[τοσοῦτος]], τηλικοῦτος, τημοῦτος, [[τυννοῦτος]], ἐσχηματίσθησαν ἐκ τοῦ [[τοῖος]], [[τόσος]], [[τηλίκος]], [[τῆμος]], τυννὸς μετὰ τῆς καταλήξεως -υτος· ― ἐπειδή, ἂν αἱ ἀντωνυμ. αὗται ἦσαν σύνθετοι μετὰ τῆς ἀντωνυμ. [[οὗτος]], τὸ τηλικοῦτος θὰ ἦτο τηλιχοῦτος). Παρ’ Ἴωσι παρενετίθετο ε πρὸ τῶν ἐν τῇ κλίσει γραμματικῶν καταλήξεων τουτέου, τουτέων, κλ.· ἡ δὲ Δωρ. ὀνομ. πληθ. (κατὰ τὸν Ἀπολλών. π. Συντάξ. 111) ἦτο τοῦτοι, ταῦται, ὡς τοί, ταὶ ἀντὶ οἱ, αἱ. Παρ’ Ἀττ. (εἰ καὶ [[οὐδέποτε]] παρὰ τοῖς Τραγ., ἴδε ἐν λ. νυνὶ) [[οὗτος]] [[συχνάκις]] ἐπετείνετο διὰ τοῦ δεικτικοῦ προσχηματισμοῦ -ί, οὑτοσί, αὑτ˘ηί τουτί, γεν. τουτουί, δοτικ. τουτ˘ῳί αἰτ. τουτονί· ὀνομ. πληθ. οὑτοιί, οὐδ. [[ταυτί]], κτλ., «τοῦτος ἐδῶ», Λατ. hicce ἢ hice, Γαλλ. celui-ci· ― [[ἐνίοτε]] μόριόν τι παρεμβάλλεται μεταξὺ τῆς ἀντωνυμίας καὶ τοῦ -ί, ὡς, αὑτηγὶ ἀντὶ αὑτηίγε Ἀριστοφ. Ἀχ. 784· τουτογί, λέγεται... τουτογὶ ὁ αὐτ. ἐν Σφ. 781, Ὄρν. 894, κ. ἀλλ.· ταυταγὶ ἀντὶ [[ταυτί]] γε, ὁ αὐτ. ἐν Ἱππ. 492, Εἰρ. 1057, κ. ἀλλ.· τουτοδὶ ἀντὶ τουτὶ δέ, ὁ αὐτ. ἐν Πλ. 227· τουτουμενὶ ἀντὶ τουτουὶ μὲν ὁ αὐτ. ἐν Βατρ. 965· οὕτω, τηνδεδί, νυνγαρί, νυνδὶ ἀντὶ τηνδὶ δέ, νυνὶ γάρ, νυνὶ δέ, ἴδε Elmsl. εἰς Ἀριστοφ. Ἀχ. 784, Δινδ. εἰς Ἀριστοφ. Ὄρν. 18. Ἐν τοῖς Ἀντιγράφοις [[ἐνίοτε]] προστίθεται ν ἐφελκυστικὸν εἰς τοὺς τύπους οὑτοσίν, οὑτωσίν, [[ὅπερ]] [[εἶναι]] ἐπ’ ἴσης ἐσφαλμένον ὅσον καὶ τὸ νυνὶν ἀντὶ [[νυνί]]. [Τὸ ι τοῦτο [[εἶναι]] ἀείποτε [[μακρόν]]· μακρὸν δὲ φωνῆεν ἢ [[δίφθογγος]] πρὸ [[αὐτοῦ]] θεωροῦνται βραχέα, [[οἷον]] αὑτηί, τουτωὶ, αὑτοῐὶ Ἀριστοφ. Νεφέλ. 201, Πλ. 44, Ἀχ. 40, κτλ.]. Β. ΧΡΗΣΙΣ ὡς πρὸς τὴν μετὰ τοῦ δεικνυομένου συντακτικὴν ΣΥΜΦΩΝΙΑΝ. Οὗτος [[συχνάκις]] κεῖται ὡς ἀντωνυμικὸν οὐσιαστικόν, ὡς τὸ Λατ. hic· [[ἐντεῦθεν]] τὸ οὐδ. συντάσσεται μετὰ γενικῆς, κατὰ τοῦτο τῆς ἀκροπόλιος Ἡρόδ. 1. 84· ἐλθεῖν εἰς τοῦτο ὕβρεως, μανίας, κλ., Δημ. 51. 1, κτλ.· ― ἀλλ’ [[ὡσαύτως]] ἐξ ἴσου [[συχνάκις]] ὡς ἐπίθ., ὅτε τὸ προσδιοριζόμενον οὐσιατ. συνήθως λαμβάνει τὸ ἄρθρον, [[οὗτος]] ὁ ἀνὴρ ἢ ὁ ἀνὴρ [[οὗτος]]· ἐπὶ κυρίων ὀνομάτων οἱ παλαιοὶ ἔλεγον: ὁ Τίμων [[οὗτος]] ἢ Τίμων οὑτοσί, [[οὐδέποτε]] Τ. [[οὗτος]], Cobet. V. LL. σελ. 229. ― Ἀλλὰ τὸ ἄρθρον παραλείπεται, 1) παρ’ Ἐπικ. ποιηταῖς, οἵτινες [[μάλιστα]] [[οὐδόλως]] ἐχρῶντο τῷ ἄρθρῳ, [[οὗτος]] ἀνὴρ Ἰλ. Ξ. 471, Ὀδ. Α. 406, κτλ.· σπανίως παρὰ τοῖς Ἀττ. ποιηταῖς, Αἰσχύλ. Πέρσ. 122, 495. 2) [[ὅταν]] τὸ οὐσιαστικὸν [[εἶναι]] [[οὕτως]] ὡρισμένον, [[ὥστε]] τὸ ἄρθρον δὲν [[εἶναι]] [[ἀναγκαῖον]], ἐς γῆν ταύτην... ἥντινα νῦν Σκύθαι νέμουσιν Ἡρόδ. 4. 8· ταύτας ἃς οἱ πατέρες παρέδοσαν μελέτας Θουκ. 1. 85, πρβλ. Πλάτ. Πολ. 449D, κλ.· πατὴρ [[οὗτος]] σός, ὃν θρηνεῖς ἀεὶ Σοφ. Ἠλ. 530. 3) [[ὅταν]] τὸ [[οὗτος]] ἔχῃ τοπικὴν ἔννοιαν = [[ἐνταῦθα]], ἴδε κατωτ. Γ. Ι. 5. 4) [[ὅταν]] τὸ [[ὄνομα]], πρὸς ὃ τὸ [[οὗτος]] συμφωνεῖ, τίθηται ὡς κατηγορούμενον [[αὐτοῦ]], αὕτη γὰρ ἦν σοι [[πρόφασις]] Σοφ. Φιλ. 1034· δικαστοῦ αὕτη ἀρετή [ἐστι] Πλάτ. Ἀπολ. 18Α· ― ἡ [[ἐξαίρεσις]] αὕτη ἐκτείνεται εἰς περιστάσεις, καθ’ ἃς τὸ κατηγορούμενον δὲν [[εἶναι]] τοσοῦτον σαφῶς κεχωρισμένον ἀπὸ τοῦ ὑποκειμένου, [[οἷον]], αἰτίαι μὲν αὗται προσγεγένηντο, αὗται ἦσαν αἱ αἰτίαι, αἵτινες [[προσέτι]] ἠγέρθησαν, Θουκ. 1. 66· ταύτην φήμην παρέδοσαν, αὕτη ἦτο ἡ [[φήμη]], ἣν ..., Πλάτ. Φίληβ. 16C· [[συχνάκις]] μετὰ ὑπερθ., [[κίνησις]] αὕτη μεγίστη δὴ ... ἐγένετο, αὕτη ἦτο φανερῶς ἡ μεγίστη [[κίνησις]] ἥτις..., Θουκ. 1. 1, πρβλ. 55. 98., 3. 113., 6. 31. 5) πρὸς ἐκδήλωσιν περιφρονήσεως, [[οὗτος]] ἀνὴρ Πλάτ. Γοργ. 467C, κτλ., ἴδε Stallb. ἐν τόπῳ. ΙΙ. ἂν καὶ ἡ [[ἀντωνυμία]] [[οὗτος]] παρ’ Ἕλλησι συνήθως συμφωνεῖ πρὸς τὸ [[ὄνομα]] τὸ ἐνέχον τύπον κατηγορουμένου, [[ὅμως]] οὐχὶ σπανίως εὑρίσκομεν αὐτὴν κατ’ οὐδ. γένος, [[μανία]] δὲ καὶ τοῦτ’ ἐστὶ Εὐρ. Βάκχ. 305· τοῦτο γάρ εἰσι... εὔθυναι Δημ. 367, 2, κτλ.· καὶ ἐν τῷ πληθυντ., οὐκ ἔστι [[ταῦτα]] ἀρχὴ Αἰσχίν. 55. 34· ταῦτ’ ἐστὶν ὁ [[προδότης]] ὁ αὐτ. 50. 28· ― οὕτω μετ’ ἐπεξηγητικῆς προτάσεως, τοῦτο γάρ ἐστιν ὁ [[συκοφάντης]], αἰτιάσασθαι μὲν πάντα ἐξελέγξαι δὲ μηδὲν Δημ. 1309. 12. 2) οὕτω καὶ μετ’ οὐσιαστικοῦ ἐκ παραλλήλου πρὸς ἐπεξήγησιν, τούτοισιν μὲν [[ταῦτα]] [[μέλει]], [[κίθαρις]] καὶ ἀοιδὴ Ὀδ. Α. 159· τούτου τιμῶμαι, ἐν πρυτανείῳ σιτήσεως Πλάτ. Ἀπολ. 37Α, πρβλ. Εὐρ. Ἀποσπ. 325. 3, κτλ. 3) τὸ οὐδέτ. [[ὡσαύτως]] δύναται νὰ προσδιορίζῃ ἀρσ. ἢ θηλ. [[ὄνομα]], καρπὸν φορέει κυάμῳ ἴσον· τοῦτ’ ἐπεὰν γένηται πέπον κτλ., Ἡρόδ. 4. 23, πρβλ. Ἀν. 1. 5, 10, κτλ. 4) τὸ οὐδ. [[ὡσαύτως]] [[εἶναι]] ἐν χρήσει ἐπὶ προσώπων περιφρονητικῶς, μελιτοπῶλαι καὶ τυροπῶλαι· τοῦτο δ’ εἰς ἕν ἐστι συγκεκυφὸς Ἀριστοφ. Ἱππ. 854· οὐκ Ἰοφῶν ζῇ; ― τοῦτο γάρ τοι καὶ μόνον ἔτ’ ἔστι λοιπὸν ἀγαθὸν ὁ αὐτ. ἐν Βατρ. 73, πρβλ. Πλάτ. Νόμ. 711Α. ΙΙΙ. μετ’ ἀντωνυμιῶν, 1) προσωπικῶν, [[οὗτος]] σύ, ἐπὶ τοπικῆς σημασίας, ἴδε κατωτ. Γ. Ι. 5· ― [[ὡσαύτως]] ὡς κατηγορούμ., εἰ γὰρ [[οὗτος]] εἶ, ὅν φησιν Σοφ. Ο. Τ. 1180· ἴδε κατωτ. 2. 2) ἐρωτηματικῶν, τί τοῦτ’ ἔλεξας; ὁ αὐτ. ἐν Φιλ. 1172, πρβλ. Ἀντιγ. 7· ποίοισι τούτοις; ἀντὶ ποῖά ἐστι [[ταῦτα]] οἷς [ἔχεις ἐλπίδα]; ὁ αὐτ. ἐν Ο. Κ. 388, πρβλ. Ἀντιγ. 1049. 3) ἀναφορικῶν, ἐπὶ τοπικῆς σημασίας (ἴδε κατωτ. Γ. Ι. 5), ὅντινα τοῦτον ἄγει, ὃν φέρει ἐδῶ, Ἰλ. Λ. 612, πρβλ. Ὀδ. Υ. 377, Πλάτ. Φαίδων 61C. 4) κτητικῶν, πατὴρ [[οὗτος]] σός, [[οὗτος]] ὁ [[ἰδικός]] σου [[πατήρ]], Σοφ. Ἠλ. 530, πρβλ. Ξεν. Κύρ. 7. 3, 30. 5) δεικτικῶν, [[οὗτος]] [[ἐκεῖνος]], ὃν σὺ ζητεῖς, [[ἔνθα]] τὸ κατηγορ. [[εἶναι]] [[ἐκεῖνος]], Ἡρόδ. 1. 32· τοῦτ’ ἔστ’ ἐκεῖνο Εὐρ. Ἑλ. 622, πρβλ. Ὀρ. 104· αὐτὸ τοῦτο, ἴδε αὐτὸς Ι. 7· ― [[οὗτος]] ὁ [[αὐτός]], αὐτὸς [[οὗτος]], ὁ [[ἴδιος]] [[ἄνθρωπος]], Σοφ. Φ. 128. 6) [[ἄλλος]] τις [[οὗτος]], [[ἄλλος]] αὐτὸς ἐδῶ, Ὀδ. Υ. 380. IV. μετ’ ἀριθμ., τέθνηκε [[ταῦτα]] [[τρία]] ἔτη, Λατ. ante hos tres annes, πρὸ τριῶν ἤδη ἐτῶν, Λυσ. 109. 12· [στρατείαν] ἑνδέκατον μῆνα τουτονὶ ποιεῖται, ἐπὶ [[ἕνδεκα]] ἤδη μῆνας, Δημ. 90. 11, πρβλ. 29. 22. ΣΗΜΑΣΙΑ καὶ ΙΔΙΩΜΑΤΙΚΑΙ ΧΡΗΣΕΙΣ: Ι. τὸ [[οὗτος]] δεικνύει τὸ πλησιέστερον κατ’ ἀντίθεσιν πρὸς τὸ [[ἐκεῖνος]], [[ὅπερ]] δεικνύει τὸ ἀπώτερον, [[ταῦτα]], ὡς τὰ [[ἐνταῦθα]], τὰ περὶ ἡμᾶς πράγματα, τὰ γήϊνα, Heind. εἰς Πλάτ. Φαίδ. 75Ε, πρβλ. ὅδε ἐν ἀρχῇ· ― ἀλλὰ τὸ [[οὗτος]] [[ἐνίοτε]] σημαίνει οὐχὶ τὸ πράγματι πλησιέστατον ἀλλὰ τὸ σπουδαιότατον, δεῖ... τὸ βέλτιστον ἀεί, μὴ τὸ ῥᾶστον λέγειν· ἐπὶ ἐκεῖνο μὲν γὰρ ἡ [[φύσις]] αὐτὴ βαδιεῖται, ἐπὶ τοῦτο δὲ κτλ. Δημ. 108, 1, πρβλ. 1229. 3., 1233. 17. 2) [[ὅταν]] ἐκ δύο πραγμάτων τὸ μὲν προηγῆται τὸ δὲ ἕπηται, τὸ μὲν ὅδε [[κυρίως]] ἀναφέρεται εἰς τὸ ἑπόμενον, τὸ δὲ [[οὗτος]] εἰς τὸ προηγούμενον, οὐκ ἔστι σοι ταῦτ’, [[ἀλλά]] σοι τάδ’ ἔστι Σοφ. Ο. Κ. 787, πρβλ. ὅδε ΙΙΙ. 2· ― [[συχνάκις]] [[ὅμως]] [[ὅπου]] δὲν [[εἶναι]] δύο τὰ δεικνυόμενα, τὸ [[οὗτος]] ἀναφέρεται εἰς τὰ ἑπόμενα, Ἰλ. Ν. 377, Ὀδ. Β. 306, κτλ.· [[οὔκουν]]... τοῦτο γινώσκεις, ὅτι...; Αἰσχύλ. Πρ. 377, κτλ.· ἴδε ὅδε ΙΙΙ. 2. 3) οὕτω τὸ [[οὗτος]] κεῖται μετ’ ἐμφάσεως, συνήθως ἐπὶ [[καταφρονήσεως]], ἐνῷ τὸ [[ἐκεῖνος]] (ὡς τὸ Λατ. ille) δηλοῖ ἔπαινον καὶ δόξαν, ὁ παντ’ [[ἄναλκις]] [[οὗτος]], δηλ. ὁ Αἴγισθος, Σοφ. Ἠλ. 301· τούτους τοὺς πολυτελεῖς χιτῶνας, δηλ. τοὺς τῶν Περσῶν, Ξεν. Ἀν. 1. 5, 8· τούτους τοὺς συκοφάντας Πλάτ. Κρίτων 45Α· [[οὕτως]] ὁ Δημ. ἐν τῷ περὶ τοῦ στεφάνου χρῆται τῷ [[οὗτος]] ἐπὶ τοῦ Αἰσχίνου, τὸ δὲ [[ἐκεῖνος]] ἐπὶ τοῦ Φιλίππου· - ἀλλ’ [[ἐνίοτε]] οὐχὶ περιφρονητικῶς, οἱ τὰς τελετὰς ... οὗτοι καταστήσαντες Πλάτ. Φαίδων 69C. 4) [[οὕτως]] ἐν τῇ δικανικῇ γλώσσῃ τῶν Ἀττικῶν τὸ [[οὗτος]] συνήθως λέγεται ἐπὶ τοῦ ἀντιδίκου [[εἴτε]] κατηγόρου [[εἴτε]] κατηγορουμένου, ἐν ᾧ παρὰ Λατίνοις τὸ hic ἐλέγετο ἐπὶ τοῦ πελάτου, τὸ δὲ iste ἐπὶ τοῦ ἀντιδίκου, Wolf εἰς Λεπτίν. 459. 7· [[οὕτως]] ἐν τοῖς πολιτικοῖς λόγοις τοῦ Δημοσθένους οὗτοι [[εἶναι]] ἡ ἐναντία [[μερίς]], 40. 7 καὶ 10., 91. 24, κτλ.· ἀλλ’ ἐν τοῖς δικανικοῖς λόγοις οὗτοι [[συχνάκις]] [[εἶναι]] οἱ δικασταί, τὸ [[δικαστήριον]], 558. 25., 958. 27. 5) [[συχνάκις]] ἔχει σχεδὸν ἐπιρρηματικὴν δύναμιν (πρβλ. ὅδε ἐν ἀρχ.), τίς δ’ [[οὗτος]] κατὰ νῆας ... ἔρχεαι; τὶς εἶσαι σὺ ἐδῶ [[ὅστις]] ἔρχεσαι...; Ἰλ. Κ. 82· [[συχν]]. παρ. Ἀττ., τὶς οὑτοσί; τὶς [[εἶναι]] [[οὗτος]] ἐδῶ; Ἀριστοφ. Ἀχ. 1048, [[ἔνθα]] ἴδε Elmsl.· πολλὰ ὁρῶ [[ταῦτα]] πρόβατα, [[βλέπω]] πολλὰ πρόβατα ἐδῶ, Ξεν. Ἀν. 3. 5, 9· - μετ’ ἀντων. β΄ προσ., [[οὗτος]] σύ, Λατ. heus tu! ἔ, σύ! σύ, [[αὐτοῦ]]! Σοφ. Ο. Τ. 532, 1121, Εὐρ. Ἑκ. 1280, κτλ.· καὶ ἀκολούθως μόνον τὸ [[οὗτος]] ὡς κλητικ., [[οὗτος]], τί ποιεῖς; Αἰσχύλ. Ἱκέτ. 911, πρβλ. Σοφ. Αἴ. 71, Εὐρ. Ἄλκ. 773, Ἀριστοφ. Ἱππ. 240, Νεφ. 220, κ. ἀλλ.· μετὰ κυρ. ὀνόματος, ὦ [[οὗτος]], Αἶαν Σοφ. Αἴ. 89· ὦ [[οὗτος]] [[οὗτος]], [[Οἰδίπους]], ὁ αὐτ. ἐν Ο. Κ. 1627, πρβλ. Ἀριστοφ. Σφ. 1364· - τὸ θηλ. [[εἶναι]] σπανιώτερον, αὕτη Εὐρ. Μήδ. 922· αὕτη σὺ Ἀριστοφ. Θεσμ. 610. - Ἡ [[φράσις]] αὕτη ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ὑπονοεῖ ἀγανάκτησιν, ἀνυπομονησίαν ἢ περιφρόνησιν: - οὕτω, [[οὗτος]] [[ἀνήρ]] ἀντὶ ἐγώ, Ὀδ. Β. 20· οὑτοσὶ [[ἀνήρ]], ἀντὶ σύ, Πλάτ. Γοργ. 489Β, πρβλ. 467Β. ΙΙ. [[ἁπλῶς]] ὡς δεικτικὸν τοῦ ὅς, Σοφ. Ο. Τ. 1180, κτλ.· [[ὡσαύτως]] [[συχν]]. ἐν ἀποδόσει, ἅ γ’ ἔλαβες, ... μεθεῖναι [[ταῦτα]] ὁ αὐτ. ἐν Φ. 1247, πρβλ. 1319, Ἀντ. 182, 203, Πλάτ. Γοργ. 469C. ΙΙΙ. = [[τοιοῦτος]], [[οὗτος]] ἐγὼ ταχύτατι! Πινδ. Ο. 4. 38. IV. μετὰ παρένθεσιν τὸ ὑποκείμενον [[χάριν]] ἐμφάσεως ἐπαναλαμβάνεται ἐκ νέου διὰ τοῦ οὕτος, οὐδὲ γὰρ οὐδὲ Ἀριστέης..., οὐδὲ [[οὗτος]] [[προσωτέρω]] ... ἔφησε ἀπικέσθαι Ἡρόρ. 4. 16, πρβλ. 81., 1. 146, Πλάτ. Φαίδων 107D, κτλ. V. καὶ [[οὗτος]], [[ὡσαύτως]] προστίθεται πρὸς ἐνίσχυσιν προηγηθείσης λέξεως, ξυνεστῶτες ... ναυτικῷ ἀγῶνι, καὶ τούτῳ πρὸς Ἀθηναίους Θουκ. 4. 55, πρβλ. Ἡρόδ. 1. 147., 6. 11, κτλ.· ἴδε κατωτ. IX. 2. VI. ἐπαναλαμβάνεται δὶς [[ὅπου]] παρ’ ἡμῖν θὰ ἐτίθετο ἀντὶ ἐπαναλήψεως τῆς δεικτικῆς ἡ ἀντων. [[αὐτός]], τοῖσιν τούτου τοῦτον μέλεσιν .. κελαδοῦντες Ἀριστοφ. Βάτρ. 1526, πρβλ. Πλάτ. Λάχ. 200D. VII. παραλείπεται, 1) πρὸ τοῦ ἀναφορ., εὐδαίμονες οἷσι κακῶν [[ἄγευστος]] αἰὼν (ὡς παρ’ Ὁρατίῳ, felices ..., quos irrupta tenet copula), Σοφ. Ἀντ. 582, πρβλ. Ὀδ. Ω. 286, Ξεν. Ἀν. 3. 2, 29, κτλ. 2) ἐν ταῖς φράσεσι [[σημεῖον]] δέ, [[τεκμήριον]] δέ, κτλ.· ἴδε [[σημεῖον]] ΙΙ. 1, [[τεκμήριον]] Ι. 2. VIII. τὸ [[ταῦτα]] κεῖται ἐν ἰδιαιτέραις φράσεσι, 1) ταῦτ’, ὦ δέσποτα, [[μάλιστα]], κύριε (ὅ ἐστι ταῦτά ἐστι, [[ταῦτα]] δράσω, κτλ.), Ἀριστοφ. Εἰρ. 275, πρβλ. Ἱππ. 111· οὕτω, [[ταῦτα]] δὴ ὁ αὐτ. ἐν Ἀχ. 815, [[ἔνθα]] ἴδε Elmsl.· ταῦτά νυν ὁ αὐτ. ἐν Σφ. 1008· οὕτω καί, ἦν [[ταῦτα]], [[μάλιστα]], ἀληθῶς, βεβαίως, Λατ. uta, Walck. Φοίν. 420 (417). 2) [[ταῦτα]] μὲν δὴ ὑπάρξει, τοῦτο γενήσεται, Heind. εἰς Πλάτ. Φαίδωνα 78Α. 3) καὶ [[ταῦτα]] μὲν δὴ [[ταῦτα]], Λατ. haec hactenus, [[συχν]]. παρ’ Ἀττ., ὡς Πλάτ. Συμπ. 220C. IX. Ἐπιρρημ. χρήσεις: 1) διὰ [[ταῦτα]], διό, [[ὅθεν]], διὰ τοῦτο [[συχν]]. παρ’ Ἀττ. κτλ.· [[ὡσαύτως]] πρὸς [[ταῦτα]], οὕτω λοιπόν, λοιπόν, [[κυρίως]] ἐν χρήσει ἐπὶ περιφρονήσεως μετ’ ἀγανακτήσεως, πρὸς [[ταῦτα]] ῥιπτέσθω μὲν αἰθαλοῦσσα φλὸξ Αἰσχύλ. Πρ. 992, 1043, Σοφ. Αἴ. 974, 1115, 1313, Ο. Τ. 426, Ο. Κ. 455, κτλ.· ἴδε Cobet. N. LL. σ. 270 - οὕτω καὶ [[ταῦτα]] ἀπολ., λοιπόν, Ἰλ. Λ. 694· ταῦτ’ ἄρα Ἀριστοφ. Ἀχ. 90, Νεφ. 319, 335, 394, Πλάτ., κτλ., πρβλ. Schneid εἰς Ξεν. Συμπ. 4. 55· [[ταῦτα]] δὴ Αἰσχύλ. Πέρσ. 159, Πλάτ. Συμπ. 174Α· ταῦτ’ οὖν Σοφ. Τρ. 550, Ἀριστοφ. Σφ. 1358, κτλ.· - τὸ τοῦτο [[εἶναι]] σπάνιον ἐπὶ ταύτης τῆς σημασίας, τοῦτ’ ἀφικόμην, [[ὅπως]] ... εὖ πράξαιμί τι Σοφ. Ο. Τ. 1005· αὐτὸ τοῦτο, αὐτὰ [[ταῦτα]], δι’ αὐτὸν τοῦτον τὸν λόγον, Πλάτ. Συμπ. 204Α, Πρωτ. 310Ε, κτλ. 2) καὶ [[ταῦτα]], δι’ οὐ προστίθεται ἰδιαιτέρα τις [[περίπτωσις]], ἥτις καθίστησι τὸ λεχθὲν πολλῷ ἰσχυρότερον καὶ σοβαρώτερον, καὶ [[μάλιστα]] ..., Λατ. et hoc, ἄνδρα γενναῖον θανεῖν, καὶ [[ταῦτα]] πρὸς γυναικὸς Αἰσχύλ. Εὐμ. 627· ἀλλὰ κατὰ τὸ πλεῖστον μετὰ μετοχ. ὅς γ’ ἐξέλυσας ἄστυ …, καὶ ταῦθ’ ὑφ’ ἡμῶν οὐδὲν ἐξειδὼς πλέον Σοφ. Ο. Τ. 37, πρβλ. Ἀριστοφ. Βάτρ. 704, Πλάτ. Φαῖδρ. 241Ε, κτλ.· ἢ παραλειπομένης τὴς μετοχ., ἥτις ..., τὴν τεκοῦσαν ὕβρισας, καὶ [[ταῦτα]] τηλικοῦτος (ἐξυπακ. οὖσα) Σοφ. Ἠλ. 613· οὕτω, καὶ [[ταῦτα]] μέντοι Πλάτ. Ἐρυξ. 400Β· - σπανίως τίθεται μετὰ τὴν λέξιν ἣν ἐπιτείνει, νῦν [[γοῦν]], ἔφη, ἐπεχείρησας, οὐδὲν ὤν καὶ [[ταῦτα]] ὁ αὐτ. ἐν Πολ. 341C. πρβλ. Διόδ. Κωμ. ἐν Ἀδήλ. 1· ἴδε ἀνωτ. V. 3) τοῦτο μέν..., τοῦτο δέ..., τὸ μέν..., τὸ δέ..., ἐν μέρει μέν..., ἐν μέρει δέ..., [[λίαν]] συχνὸν παρ’ Ἡρόδ., ὡς 1. 161, κτλ.· τὸ τοῦτο μὲν [[ἐνίοτε]] ἀκολουθεῖται ὑπὸ μόνου τοῦ δέ, ὁ αὐτ. 4. 76, Σοφ. Αἴ. 670, Ο. Κ. 440· ὑπὸ τοῦ δὲ δή, Ἡρόδ. 3. 108· ὑπὸ τοῦ δὲ αὖ, 7. 176· ὑπὸ τοῦ μετὰ δέ, 6. 125· ὑπὸ τοῦ [[ἔπειτα]] δέ, Σοφ. Ἀντ. 61· ὑπὸ τοῦ [[ἀλλά]], Δημ. 597. 7· ὑπὸ τοῦ [[εἶτα]], Σοφ. Φ. 1345· ὑπὸ τοῦ τοῦτ’ [[αὖθις]], ὁ αὐτ. ἐν Ἀντ. 165. 4) δοτ. θηλ. ταύτη, α) ἐπὶ τοῦ τόπου τούτου, [[ἐνταῦθα]], [[ταύτῃ]] μέν..., [[τῇδε]] δ’ αὖ ..., ὁ αὐτ. ἐν Φ. 1331· ἀλλ’ ἐὰν [[ταύτῃ]] γε νικᾷ ταυτηί πεπλήξεται Ἀριστοφ. Ἱππ. 272, πρβλ. Θεσμ. 1221. β) ἐν τούτῳ, κατὰ τοῦτο, Ἀριστοφ. Πλ. 572, Ξεν. Ἱέρων 7, 12, κτλ. γ) κατὰ τοῦτον τὸν τρόπον, [[οὕτως]], Αἰσχύλ. Πρ. 189, Σοφ. Ο. Κ. 1300, κτλ.· οὐ … ταῦτ’ ἐστί πω [[ταύτῃ]] Ἀριστοφ. Ἱππ. 843· ἀλλ’ [[οὔτι]] [[ταύτῃ]] [[ταῦτα]] Εὐρ. Μήδ. 365, πρβλ. Αἰσχύλ. Πρ. 511· ὡς δεικτικὸν εἰς ὃ ἀναφέρεται τὸ [[ὥσπερ]], Πλάτ. Πολ. 330C· τὸ ὅπῃ, Ξεν. Κύρ. 8. 3, 2· - οὕτω τε καὶ [[ταύτῃ]] γίγνεσθαι Πλάτ. Νόμ. 681D· καὶ οὕτω καὶ [[ταύτῃ]] ἄν ἔχοι ὁ αὐτ. 714D· [[ταύτῃ]] καλεῖσθαι, κτλ., ὡς τὸ οὕτω κ., Σχόλ. Πλάτ. σ. 50 Ruhnk· ἐχρῆν οὖν [[ταύτῃ]] καθαιρεῖν καὶ ἀπευωνίζειν τὴν δυναστείαν Λουκ. Νιγρ. 23. 6) ἐκ τούτου ἢ τούτων, μετὰ [[ταῦτα]], Ξεν. Ἑλλ. 3. 1, 6, Οἰκ. 2. 1· λοιπόν, [[ἑπομένως]], ὁ αὐτ. ἐν Ἀν. 3. 3, 5. 7) ἐν τούτῳ, «ὡς τόσον», Θουκ. 1. 37., 2. 8, Πλάτ., κτλ. β) ἐν τῷ [[μεταξύ]], «ἐν τούτοις», Θουκ. 7. 30, Ξεν. Ἀπομν. 2. 1, 27. 8) πρὸς τούτοις, [[προσέτι]], Ἡρόδ. 2. 51, Πλάτ. Πρωτ. 326Α, Ξεν. Ἀπομν. 2. 4, 4, Ἀριστοφ. Πλ. 540.
}}
}}
{{bailly
{{bailly
Line 26: Line 26:
}}
}}
{{Abbott
{{Abbott
|astxt=[[οὗτος]], [[αὕτη]], [[τοῦτο]], gen., [[τούτου]], [[ταύτης]], [[τούτου]], [in LXX [[chiefly]] for זֹאת ,זֶה;] demonstr. pron. ([[related]] to [[ἐκεῖνος]] as hic to ille), <br />[[this]];<br /><b class="num">1.</b>as subst., [[this]] [[one]], he;<br /><b class="num">(a)</b>absol.: Mt 3:17, Mk 9:7, Lk 7:44, 45, Jo 1:15, Ac 2:15, al.; expressing [[contempt]] (cl.), Mt 13:55, 56, Mk 6:2, 3, Jo 6:42, al.; [[εἰς]] [[τοῦτο]], Mk 1:38, Ro 14:9; [[μετὰ]] [[τοῦτο]] ([[ταῦτα]]; V. Westc. on Jo 5:1), Jo 2:12 11:7, al.; <br /><b class="num">(b)</b>epanaleptic (referring to [[what]] precedes): Mt 5:19, Mk 3:35, Lk 9:48, Jo 6:46, Ro 7:10, al.; <br /><b class="num">(c)</b>proleptic (referring to [[what]] follows): seq. [[ἵνα]] (Bl., §69, 6), Lk 1:43, Jo 3:19 (and freq.) 15:8, Ro 14:9, al.; seq. [[ὅτι]], Lk 10:11, Jo 9:3o, Ac 24:14, Ro 2:3, al.; [[ὅπως]], Ro 9:17; [[ἐάν]], Jo 13:35; <br /><b class="num">(d)</b>[[special]] idioms: [[τοῦτο]] μὲν… τ. δέ (cl), [[partly]]… [[partly]]. He 10:33; καὶ [[τοῦτο]] (τοῦτον, [[ταῦτα]]), and [[that]] (him) [[too]], Ro 13:11, I Co 2:2, He 11:12; τοῦτ’ ἐστιν, Mt 27:46.<br /><b class="num">2.</b>As adj., c. subst.;<br /><b class="num">(a)</b>c. [[art]].<br /><b class="num">(α)</b>[[before]] the [[art]].: Mt 12:32, Mk 9:29, Lk 7:44, Jo 4:15, Ro 11:24, Re 19:9, al.; <br /><b class="num">(β)</b>[[after]] the [[noun]]: Mt 3:9, Mk 12:16, Lk 11:31, Jo 4:13, Ac 6:13, Ro 15:28, I Co 1:20, Re 2:24, al.; <br /><b class="num">(b)</b>c. subst. anarth. ([[with]] predicative [[force]]; Bl., §49, 4): Lk 1:36 2:2 24:21, Jo 2:11 4:54 21:14, II Co 13:1.
|astxt=[[οὗτος]], [[αὕτη]], [[τοῦτο]], gen., [[τούτου]], [[ταύτης]], [[τούτου]], [in LXX [[chiefly]] for זֹאת ,זֶה;] demonstr. pron. ([[related]] to [[ἐκεῖνος]] as hic to ille), <br />[[this]];<br /><b class="num">1.</b>as subst., [[this]] [[one]], he;<br /><b class="num">(a)</b>absol.: Mt 3:17, Mk 9:7, Lk 7:44, 45, Jo 1:15, Ac 2:15, al.; expressing [[contempt]] (cl.), Mt 13:55, 56, Mk 6:2, 3, Jo 6:42, al.; [[εἰς]] [[τοῦτο]], Mk 1:38, Ro 14:9; μετὰ [[τοῦτο]] ([[ταῦτα]]; V. Westc. on Jo 5:1), Jo 2:12 11:7, al.; <br /><b class="num">(b)</b>epanaleptic (referring to [[what]] precedes): Mt 5:19, Mk 3:35, Lk 9:48, Jo 6:46, Ro 7:10, al.; <br /><b class="num">(c)</b>proleptic (referring to [[what]] follows): seq. [[ἵνα]] (Bl., §69, 6), Lk 1:43, Jo 3:19 (and freq.) 15:8, Ro 14:9, al.; seq. [[ὅτι]], Lk 10:11, Jo 9:3o, Ac 24:14, Ro 2:3, al.; [[ὅπως]], Ro 9:17; [[ἐάν]], Jo 13:35; <br /><b class="num">(d)</b>[[special]] idioms: [[τοῦτο]] μὲν… τ. δέ (cl), [[partly]]… [[partly]]. He 10:33; καὶ [[τοῦτο]] (τοῦτον, [[ταῦτα]]), and [[that]] (him) [[too]], Ro 13:11, I Co 2:2, He 11:12; τοῦτ’ ἐστιν, Mt 27:46.<br /><b class="num">2.</b>As adj., c. subst.;<br /><b class="num">(a)</b>c. [[art]].<br /><b class="num">(α)</b>[[before]] the [[art]].: Mt 12:32, Mk 9:29, Lk 7:44, Jo 4:15, Ro 11:24, Re 19:9, al.; <br /><b class="num">(β)</b>[[after]] the [[noun]]: Mt 3:9, Mk 12:16, Lk 11:31, Jo 4:13, Ac 6:13, Ro 15:28, I Co 1:20, Re 2:24, al.; <br /><b class="num">(b)</b>c. subst. anarth. ([[with]] predicative [[force]]; Bl., §49, 4): Lk 1:36 2:2 24:21, Jo 2:11 4:54 21:14, II Co 13:1.
}}
}}
{{StrongGR
{{StrongGR
Line 41: Line 41:
}}
}}
{{elru
{{elru
|elrutext='''οὗτος:''' [[αὕτη]], [[τοῦτο]], gen. [[τούτου]], [[ταύτης]], [[τούτου]] [ὁ + [[αὐτός]] (pl. [[οὗτοι]], αὗται, [[ταῦτα]], gen. τούτων; dual. [[τούτω]], gen. dat. τούτοιν)<br /><b class="num">1)</b> (вот) этот, (вот) тот, вот кто (что); иногда (вот) он, вот такой (какой), (ниже)следующий: τίς [[οὗτος]]; Eur. кто это?; τί [[τοῦτο]] [[κήρυγμα]]; Soph. что это за такой указ?; ἐς γῆν ταύτην, ἥντινα [[νῦν]] [[Σκύθαι]] νέμονται Her. в тот край, который ныне населяют скифы; ταύτην γνώμην [[ἔχω]] [[ἔγωγε]] Xen. вот каково мое мнение; [[οὗτος]] [[ἀνήρ]] Plat. этот или тот человек; [[οὗτος]] [[ἀνήρ]], ὃς λαὸν [[ἤγειρα]] Hom. тот, кто собрал народ; [[οὗτοι]] Dem. вот эти (люди); ῥήτορος [[αὕτη]] [[ἀρετή]] τἀληθῆ λέγειν Plat. говорить правду - вот долг оратора; τοῦτό ἐστιν ὁ [[συκοφάντης]] Dem. вот что такое сикофант; [[οὔκουν]] [[τοῦτο]] γιγνώσκεις, ὅτι …; Aesch. разве ты не знаешь того, что …?; [[τοῦτο]] δ᾽ εἰς ἕν ἐστι συγκεκυφός Arph. (торговцы кожей, медом и сыром) - все это одна шайка; [[ταῦτα]] καὶ ἄλλα πρὸς τούτοισι Her. это и другое сверх этого; в разговорной речи: [[ταῦτα]] ([[νῦν]], γε и др.) Arph. (sc. [[ἐστί]] или δράσω) пусть так, ладно, хорошо; ᾗ φυγὰς πλανώμενος; - Ἦν [[ταῦτα]] Eur. блуждая как изгнанник? - Да, (именно) так; καὶ [[ταῦτα]] μὲν δὴ [[ταῦτα]] Plat. ну, стало быть, так, т. е. об этом довольно; (в подчеркнутом обращении): [[οὗτος]], τί ποιεῖς; Aesch. послушай, что ты делаешь?; [[αὕτη]] σύ, [[ποῖ]] στρέφει; Arph. эй, ты, куда направляешься?; ὦ [[οὗτος]], [[οὗτος]] [[Οἰδίπους]]! Soph. Эдип!, Эдип!; с членом или местоимением: [[οὗτος]] ὁ [[σοφός]] Soph. этот вот мудрец; [[οὗτος]] ὁ αὐτὸς [[ἀνήρ]] Soph. вот этот самый человек;<br /><b class="num">2)</b> (в смысле обобщенного указания): τοῖς μαντεύμοιοι. - Ποίοισι τούτοις; Soph. (я узнал об этом) из прорицаний. - Каких же это?; πολλὰ ὁρῶ [[ταῦτα]] πρόβατα καὶ αἶγας Xen. я вижу здесь много овец и коз; τι τοῦτ᾽ ἔλεξας; Soph. что ты хочешь этим сказать?; [[τοῦτο]] или [[ταῦτα]] (= διὰ [[τοῦτο]]) Soph., Eur.; из-за того, для того, с той целью; τρίτην ταύτην ἡμέραν NT вот уж третий день; [[τοῦτο]] μὲν … [[τοῦτο]] δέ Her. (тж. [[μετὰ]] δέ Her., [[ἔπειτα]] δέ или [[εἶτα]] Soph.) то … то; [[ταῦτα]] Arph. (тж. ταῦτ᾽ [[οὖν]] Soph. и [[ταῦτα]] δέ Arst.) вот почему, поэтому; αὐτὰ [[ταῦτα]] Plat. именно поэтому; [[ταύτῃ]] Soph., Thuc., Xen.; здесь, с этой стороны, отсюда, сюда, тж. до такой степени или таким образом; καὶ [[οὕτω]] καὶ [[ταύτῃ]] или [[οὕτω]] τε καὶ [[ταύτῃ]] Plat. именно таким образом; ἐν [[τούτῳ]] и ἐν τούτοις Thuc., Xen., Plat.; в это время, тем временем или при таких обстоятельствах;<br /><b class="num">3)</b> (для логического выделения фразы) в смысле и притом, и заметьте или хотя: ἢ εἶναι ἐλευθέροισι ἢ δούλοισι, καὶ τούτοισι ὡς δρηπέτῃσι Her. (от исхода войны с персами зависело), быть ли (ионянам) свободными или рабами и, притом, рабами как бы беглыми; Μένωνα δὲ οὐκ ἐζήτει, καὶ [[ταῦτα]] παρ᾽ Ἀριαίου ὤν, τοῦ Μένωνος ξένου Xen. Менона же он не искал, хотя пришел от Ариея, Менонова гостя;<br /><b class="num">4)</b> (при [[ἐκεῖνος]] слово [[οὗτος]] содержат указание преимущ. на нечто более близкое, при [[ὅδε]] - преимущ. на более отдаленное или предшествующее): [[ὅταν]] [[τοῦτο]] λέγωμεν, [[τόδε]] λέγομεν Plat. когда мы это говорим, мы (тем самым) говорим следующее.
|elrutext='''οὗτος:''' [[αὕτη]], [[τοῦτο]], gen. [[τούτου]], [[ταύτης]], [[τούτου]] [ὁ + [[αὐτός]] (pl. [[οὗτοι]], αὗται, [[ταῦτα]], gen. τούτων; dual. [[τούτω]], gen. dat. τούτοιν)<br /><b class="num">1)</b> (вот) этот, (вот) тот, вот кто (что); иногда (вот) он, вот такой (какой), (ниже)следующий: τίς [[οὗτος]]; Eur. кто это?; τί [[τοῦτο]] [[κήρυγμα]]; Soph. что это за такой указ?; ἐς γῆν ταύτην, ἥντινα [[νῦν]] [[Σκύθαι]] νέμονται Her. в тот край, который ныне населяют скифы; ταύτην γνώμην [[ἔχω]] [[ἔγωγε]] Xen. вот каково мое мнение; [[οὗτος]] [[ἀνήρ]] Plat. этот или тот человек; [[οὗτος]] [[ἀνήρ]], ὃς λαὸν [[ἤγειρα]] Hom. тот, кто собрал народ; [[οὗτοι]] Dem. вот эти (люди); ῥήτορος [[αὕτη]] [[ἀρετή]] τἀληθῆ λέγειν Plat. говорить правду - вот долг оратора; τοῦτό ἐστιν ὁ [[συκοφάντης]] Dem. вот что такое сикофант; [[οὔκουν]] [[τοῦτο]] γιγνώσκεις, ὅτι …; Aesch. разве ты не знаешь того, что …?; [[τοῦτο]] δ᾽ εἰς ἕν ἐστι συγκεκυφός Arph. (торговцы кожей, медом и сыром) - все это одна шайка; [[ταῦτα]] καὶ ἄλλα πρὸς τούτοισι Her. это и другое сверх этого; в разговорной речи: [[ταῦτα]] ([[νῦν]], γε и др.) Arph. (sc. [[ἐστί]] или δράσω) пусть так, ладно, хорошо; ᾗ φυγὰς πλανώμενος; - Ἦν [[ταῦτα]] Eur. блуждая как изгнанник? - Да, (именно) так; καὶ [[ταῦτα]] μὲν δὴ [[ταῦτα]] Plat. ну, стало быть, так, т. е. об этом довольно; (в подчеркнутом обращении): [[οὗτος]], τί ποιεῖς; Aesch. послушай, что ты делаешь?; [[αὕτη]] σύ, [[ποῖ]] στρέφει; Arph. эй, ты, куда направляешься?; ὦ [[οὗτος]], [[οὗτος]] [[Οἰδίπους]]! Soph. Эдип!, Эдип!; с членом или местоимением: [[οὗτος]] ὁ [[σοφός]] Soph. этот вот мудрец; [[οὗτος]] ὁ αὐτὸς [[ἀνήρ]] Soph. вот этот самый человек;<br /><b class="num">2)</b> (в смысле обобщенного указания): τοῖς μαντεύμοιοι. - Ποίοισι τούτοις; Soph. (я узнал об этом) из прорицаний. - Каких же это?; πολλὰ ὁρῶ [[ταῦτα]] πρόβατα καὶ αἶγας Xen. я вижу здесь много овец и коз; τι τοῦτ᾽ ἔλεξας; Soph. что ты хочешь этим сказать?; [[τοῦτο]] или [[ταῦτα]] (= διὰ [[τοῦτο]]) Soph., Eur.; из-за того, для того, с той целью; τρίτην ταύτην ἡμέραν NT вот уж третий день; [[τοῦτο]] μὲν … [[τοῦτο]] δέ Her. (тж. μετὰ δέ Her., [[ἔπειτα]] δέ или [[εἶτα]] Soph.) то … то; [[ταῦτα]] Arph. (тж. ταῦτ᾽ [[οὖν]] Soph. и [[ταῦτα]] δέ Arst.) вот почему, поэтому; αὐτὰ [[ταῦτα]] Plat. именно поэтому; [[ταύτῃ]] Soph., Thuc., Xen.; здесь, с этой стороны, отсюда, сюда, тж. до такой степени или таким образом; καὶ [[οὕτω]] καὶ [[ταύτῃ]] или [[οὕτω]] τε καὶ [[ταύτῃ]] Plat. именно таким образом; ἐν [[τούτῳ]] и ἐν τούτοις Thuc., Xen., Plat.; в это время, тем временем или при таких обстоятельствах;<br /><b class="num">3)</b> (для логического выделения фразы) в смысле и притом, и заметьте или хотя: ἢ εἶναι ἐλευθέροισι ἢ δούλοισι, καὶ τούτοισι ὡς δρηπέτῃσι Her. (от исхода войны с персами зависело), быть ли (ионянам) свободными или рабами и, притом, рабами как бы беглыми; Μένωνα δὲ οὐκ ἐζήτει, καὶ [[ταῦτα]] παρ᾽ Ἀριαίου ὤν, τοῦ Μένωνος ξένου Xen. Менона же он не искал, хотя пришел от Ариея, Менонова гостя;<br /><b class="num">4)</b> (при [[ἐκεῖνος]] слово [[οὗτος]] содержат указание преимущ. на нечто более близкое, при [[ὅδε]] - преимущ. на более отдаленное или предшествующее): [[ὅταν]] [[τοῦτο]] λέγωμεν, [[τόδε]] λέγομεν Plat. когда мы это говорим, мы (тем самым) говорим следующее.
}}
}}
{{etym
{{etym