λυκάβας: Difference between revisions

m
no edit summary
mNo edit summary
mNo edit summary
Line 17: Line 17:
}}
}}
{{grml
{{grml
|mltxt=[[λυκάβας]], -αντος, ὁ (Α)<br /><b>1.</b> [[έτος]] («τοῦ δ' αὐτοῦ λυκάβαντος ἐλεύσεται [[Ὀδυσσεύς]]», <b>Ομ. Οδ.</b>)<br /><b>2.</b> <b>σπαν.</b> [[μήνας]]<br /><b>3.</b> <b>πιθ.</b> [[ημέρα]].<br />[<b><span style="color: brown;">ΕΤΥΜΟΛ.</span></b> Η [[μορφή]] της λ. θυμίζει παράγωγα, όπως [[κιλλίβας]], <i>ἀκρίβας</i>, [[ἀλίβας]], από τα οποία ορισμένα πιθ. να [[είναι]] [[σύνθετα]] από το [[θέμα]] του [[βαίνω]]. Η σημ. [[καθώς]] και η ετυμολ. του τ. [[είναι]] αβέβαιες. Πολλές απόψεις έχουν διατυπωθεί, από τις οποίες η πιο [[συνήθης]] θέλει τη λ. σύνθετη <span style="color: red;"><</span> <i>λυκ</i>- ([[πρβλ]]. [[λύκη]], [[λύχνος]]) <span style="color: red;">+</span> <i>ἄβα</i>, [[κατά]] τον <b>Ησύχ.</b> «[[τροχός]]», δηλ. «ο [[τροχός]] του φωτός του ηλίου», από όπου και η σημ. «[[έτος]]» που έχει αποδοθεί στη λ. Η [[άποψη]] αυτή [[πάντως]] δεν μπορεί να γίνει ανεπιφύλακτα αποδεκτή, δοθέντος ότι αμφισβητείται η [[ίδια]] η ύπαρξη και η σημ. του τ. <i>ἄβα</i>. Κατ' [[άλλη]] [[άποψη]], η λ. θεωρείται λυδική και σημαίνει «[[βασιλιάς]] τών Λυκίων», δηλ. Απόλλων, από όπου η λ. θα σήμαινε «[[γιορτή]] [[προς]] τιμήν του Απόλλωνος». Κατ' [[άλλη]] [[άποψη]], ο τ. θεωρείται σύνθ. του [[λύκος]] και ερμηνεύεται ως «ώρα του λύκου», δηλ. [[χειμώνας]], από όπου και γενικά η σημ. «[[χρόνος]], [[έτος]]». 'Αλλοι πιστεύουν ότι η λ. [[είναι]] προελληνική και δηλώνει την [[τελετή]] [[προς]] τιμήν ενός θεού και τή συνδέουν με τον τ. [[Λυκαβηττός]]. Τέλος, έχει διατυπωθεί η [[υπόθεση]] ότι ο τ. αναφέρεται σε μια ανοιξιάτικη [[γιορτή]] [[προς]] τιμήν του <i>Apollon</i> - <i>Souris</i>, ο [[οποίος]] σκοτώνει τα ποντίκια ([[πρβλ]]. <i>Απόλλων Λύκειος</i>, <i>Απόλλων [[Σμινθεύς]]) και συνδέει τον τ. με ιρλδ. <i>luch</i> «[[ποντικός]]»].
|mltxt=[[λυκάβας]], -αντος, ὁ (Α)<br /><b>1.</b> [[έτος]] («τοῦ δ' αὐτοῦ λυκάβαντος ἐλεύσεται [[Ὀδυσσεύς]]», <b>Ομ. Οδ.</b>)<br /><b>2.</b> <b>σπαν.</b> [[μήνας]]<br /><b>3.</b> <b>πιθ.</b> [[ημέρα]].<br />[<b><span style="color: brown;">ΕΤΥΜΟΛ.</span></b> Η [[μορφή]] της λ. θυμίζει παράγωγα, όπως [[κιλλίβας]], <i>ἀκρίβας</i>, [[ἀλίβας]], από τα οποία ορισμένα πιθ. να [[είναι]] [[σύνθετα]] από το [[θέμα]] του [[βαίνω]]. Η σημ. [[καθώς]] και η ετυμολ. του τ. [[είναι]] αβέβαιες. Πολλές απόψεις έχουν διατυπωθεί, από τις οποίες η πιο [[συνήθης]] θέλει τη λ. σύνθετη <span style="color: red;"><</span> <i>λυκ</i>- ([[πρβλ]]. [[λύκη]], [[λύχνος]]) <span style="color: red;">+</span> <i>ἄβα</i>, [[κατά]] τον <b>Ησύχ.</b> «[[τροχός]]», δηλ. «ο [[τροχός]] του φωτός του ηλίου», από όπου και η σημ. «[[έτος]]» που έχει αποδοθεί στη λ. Η [[άποψη]] αυτή [[πάντως]] δεν μπορεί να γίνει ανεπιφύλακτα αποδεκτή, δοθέντος ότι αμφισβητείται η [[ίδια]] η ύπαρξη και η σημ. του τ. <i>ἄβα</i>. Κατ' [[άλλη]] [[άποψη]], η λ. θεωρείται λυδική και σημαίνει «[[βασιλιάς]] τών Λυκίων», δηλ. Απόλλων, από όπου η λ. θα σήμαινε «[[γιορτή]] [[προς]] τιμήν του Απόλλωνος». Κατ' [[άλλη]] [[άποψη]], ο τ. θεωρείται σύνθ. του [[λύκος]] και ερμηνεύεται ως «ώρα του λύκου», δηλ. [[χειμώνας]], από όπου και γενικά η σημ. «[[χρόνος]], [[έτος]]». 'Αλλοι πιστεύουν ότι η λ. [[είναι]] προελληνική και δηλώνει την [[τελετή]] [[προς]] τιμήν ενός θεού και τή συνδέουν με τον τ. [[Λυκαβηττός]]. Τέλος, έχει διατυπωθεί η [[υπόθεση]] ότι ο τ. αναφέρεται σε μια ανοιξιάτικη [[γιορτή]] [[προς]] τιμήν του <i>Apollon</i> - <i>Souris</i>, ο [[οποίος]] σκοτώνει τα ποντίκια ([[πρβλ]]. <i>Απόλλων Λύκειος</i>, Απόλλων [[Σμινθεύς]]) και συνδέει τον τ. με ιρλδ. <i>luch</i> «[[ποντικός]]»].
}}
}}
{{lsm
{{lsm