ὠσχοφόρια: Difference between revisions

m
Text replacement - "(?s)(==Wikipedia EN==)(\n)(.*)(\n[{=])" to "{{wkpen |wketx=$3 }}$4"
m (Text replacement - "l’" to "l'")
m (Text replacement - "(?s)(==Wikipedia EN==)(\n)(.*)(\n[{=])" to "{{wkpen |wketx=$3 }}$4")
Tags: Mobile edit Mobile web edit
Line 13: Line 13:
|btext=ων ([[τά]]) :<br /><i>mieux que</i> [[ὀσχοφόρια]];<br />les Oschophories, <i>fête où l'on portait des branches de vigne chargées de raisins, à Athènes</i>.<br />'''Étymologie:''' [[ὄσχος]], [[φέρω]].
|btext=ων ([[τά]]) :<br /><i>mieux que</i> [[ὀσχοφόρια]];<br />les Oschophories, <i>fête où l'on portait des branches de vigne chargées de raisins, à Athènes</i>.<br />'''Étymologie:''' [[ὄσχος]], [[φέρω]].
}}
}}
==Wikipedia EN==
{{wkpen
The Oschophoria (Greek: ὠσχοφόρια) were a set of ancient Greek festival rites held in Athens during the month Pyanepsion (autumn) in honor of Dionysus, the god of the vine. The festival may have had both agricultural and initiatory functions. Amidst much singing of special songs, two young men dressed in women's clothes would bear branches with grape-clusters attached (ὠσχοί) from Dionysus to the sanctuary of Athena Skiras, and a footrace followed in which select ephebes competed. Ancient sources connect the festival and its rituals to the Athenian hero-king Theseus and specifically to his return from his Cretan adventure. According to that myth, the Cretan princess Ariadne, whom Theseus had abandoned on the island of Naxos while voyaging home, was rescued by an admiring Dionysus; thus the Oschophoria may have honored Ariadne as well. A section of the ancient calendar frieze incorporated into the Byzantine Panagia Gorgoepikoos church in Athens, corresponding to the month Pyanopsion (alternate spelling), has been identified as an illustration of this festival's procession.
|wketx=The Oschophoria (Greek: ὠσχοφόρια) were a set of ancient Greek festival rites held in Athens during the month Pyanepsion (autumn) in honor of Dionysus, the god of the vine. The festival may have had both agricultural and initiatory functions. Amidst much singing of special songs, two young men dressed in women's clothes would bear branches with grape-clusters attached (ὠσχοί) from Dionysus to the sanctuary of Athena Skiras, and a footrace followed in which select ephebes competed. Ancient sources connect the festival and its rituals to the Athenian hero-king Theseus and specifically to his return from his Cretan adventure. According to that myth, the Cretan princess Ariadne, whom Theseus had abandoned on the island of Naxos while voyaging home, was rescued by an admiring Dionysus; thus the Oschophoria may have honored Ariadne as well. A section of the ancient calendar frieze incorporated into the Byzantine Panagia Gorgoepikoos church in Athens, corresponding to the month Pyanopsion (alternate spelling), has been identified as an illustration of this festival's procession.
}}
==Wikipedia EL==
==Wikipedia EL==
Μια από τις γιορτές στην αρχαία Αθήνα ήταν τα Οσχοφόρια (ή Ωσχοφόρια), που εορτάζονταν τις πρώτες ημέρες του μήνα Πυανοψίονα (δηλαδή στα τέλη του Οκτωβρίου) και αφού είχε ολοκληρωθεί ο τρύγος. Η γιορτή αυτή πήρε το όνομά της από τον Όσχο (ή όσχη ή ώσχη) (όπως ονομαζόταν το κλαδί αμπελιού που είχε επάνω του σταφύλια). Στα Οσχοφόρια μια πομπή στην οποία επικεφαλής ήταν δύο ευγενείς νέοι, που φορούσαν μακρό ιερατικό χιτώνα και κρατούσαν όσχους, κατευθυνόταν, ψέλνοντας τα ωσχοφορικά μέλη, από το εν Λίμναις ιερό του Διονύσου στο ιερό της Αθηνάς Σκιράδος (θεότητα της βλάστησης), στο Φάληρο. Τους όσχους, που επρόκειτο να χρησιμοποιηθούν στη γιορτή, τους μάζευαν όταν τελείωνε ο τρύγος και τους συγκέντρωναν στο εν λόγω ιερό του Διονύσου.
Μια από τις γιορτές στην αρχαία Αθήνα ήταν τα Οσχοφόρια (ή Ωσχοφόρια), που εορτάζονταν τις πρώτες ημέρες του μήνα Πυανοψίονα (δηλαδή στα τέλη του Οκτωβρίου) και αφού είχε ολοκληρωθεί ο τρύγος. Η γιορτή αυτή πήρε το όνομά της από τον Όσχο (ή όσχη ή ώσχη) (όπως ονομαζόταν το κλαδί αμπελιού που είχε επάνω του σταφύλια). Στα Οσχοφόρια μια πομπή στην οποία επικεφαλής ήταν δύο ευγενείς νέοι, που φορούσαν μακρό ιερατικό χιτώνα και κρατούσαν όσχους, κατευθυνόταν, ψέλνοντας τα ωσχοφορικά μέλη, από το εν Λίμναις ιερό του Διονύσου στο ιερό της Αθηνάς Σκιράδος (θεότητα της βλάστησης), στο Φάληρο. Τους όσχους, που επρόκειτο να χρησιμοποιηθούν στη γιορτή, τους μάζευαν όταν τελείωνε ο τρύγος και τους συγκέντρωναν στο εν λόγω ιερό του Διονύσου.