Μύρων: Difference between revisions

m
Text replacement - "(?s)(==Wikipedia EL==)(\n)(.*)(\n[{=])" to "{{wkpel |wkeltx=$3 }}$4"
m (Text replacement - "(?s)(==Wikipedia EN==)(\n)(.*)(\n[{=])" to "{{wkpen |wketx=$3 }}$4")
m (Text replacement - "(?s)(==Wikipedia EL==)(\n)(.*)(\n[{=])" to "{{wkpel |wkeltx=$3 }}$4")
Line 5: Line 5:
Myron worked almost exclusively in bronze and his fame rested principally upon his representations of athletes (including his iconic Diskobolos), in which he made a revolution, according to commentators in Antiquity, by introducing greater boldness of pose and a more perfect rhythm, subordinating the parts to the whole. Pliny's remark that Myron's works were numerosior than those of Polycleitus and "more diligent" seem to suggest that they were considered more harmonious in proportions (numeri) and at the same time more convincing in realism: diligentia connoted "attentive care to fine points", a quality that, in moderation, was characteristic of the best works of art, according to critics in Antiquity.
Myron worked almost exclusively in bronze and his fame rested principally upon his representations of athletes (including his iconic Diskobolos), in which he made a revolution, according to commentators in Antiquity, by introducing greater boldness of pose and a more perfect rhythm, subordinating the parts to the whole. Pliny's remark that Myron's works were numerosior than those of Polycleitus and "more diligent" seem to suggest that they were considered more harmonious in proportions (numeri) and at the same time more convincing in realism: diligentia connoted "attentive care to fine points", a quality that, in moderation, was characteristic of the best works of art, according to critics in Antiquity.
}}
}}
==Wikipedia EL==
{{wkpel
Ο [[Μύρων]] (έδρασε περ. 480–440 π.Χ.) ήταν Έλληνας γλύπτης.
|wkeltx=Ο [[Μύρων]] (έδρασε περ. 480–440 π.Χ.) ήταν Έλληνας γλύπτης.


Γεννήθηκε στις Ελευθερές, μια πόλη στα σύνορα της Αττικής με την Βοιωτία. Σύμφωνα με τον Πλίνιο ήταν μαθητής του Αγέλαδου από το Άργος, ο οποίος για ένα μεγάλο διάστημα ήταν κορυφαίος γλύπτης της πελοποννησιακής γλυπτικής σχολής με θέμα τον αθλητισμό.
Γεννήθηκε στις Ελευθερές, μια πόλη στα σύνορα της Αττικής με την Βοιωτία. Σύμφωνα με τον Πλίνιο ήταν μαθητής του Αγέλαδου από το Άργος, ο οποίος για ένα μεγάλο διάστημα ήταν κορυφαίος γλύπτης της πελοποννησιακής γλυπτικής σχολής με θέμα τον αθλητισμό.
Line 13: Line 13:


Ένας από τους Πάπυρους της Οξυρρύγχου μας δίνει τις ημερομηνίες των νικητών στην Ολυμπία των οποίων ο Μύρων κατασκεύασε ανδριάντες. Ήταν ο Τιμάνθης στην Ολυμπιάδα του 456 π.Χ., ο Λαδάς πιθανόν το 476 π.Χ., ο Λύκινος που νίκησε το 448 και 444 π.Χ. Από αυτές τις χρονολογίες συμπεραίνουμε ότι ο Μύρων πρέπει να ήταν σύγχρονος, αλλά και γηραιότερος του Φειδία και του Πολύκλειτου.
Ένας από τους Πάπυρους της Οξυρρύγχου μας δίνει τις ημερομηνίες των νικητών στην Ολυμπία των οποίων ο Μύρων κατασκεύασε ανδριάντες. Ήταν ο Τιμάνθης στην Ολυμπιάδα του 456 π.Χ., ο Λαδάς πιθανόν το 476 π.Χ., ο Λύκινος που νίκησε το 448 και 444 π.Χ. Από αυτές τις χρονολογίες συμπεραίνουμε ότι ο Μύρων πρέπει να ήταν σύγχρονος, αλλά και γηραιότερος του Φειδία και του Πολύκλειτου.
}}
{{elru
{{elru
|elrutext='''Μύρων:''' ωνος (ῠ) ὁ Мирон<br /><b class="num">1)</b> тиранн Сикиона, отец Аристонима, дед Клисфена Her., Arst.;<br /><b class="num">2)</b> уроженец г. Элевтеры в Беотии, один из величайших ваятелей и резчиков V в. до н. э. Luc.
|elrutext='''Μύρων:''' ωνος (ῠ) ὁ Мирон<br /><b class="num">1)</b> тиранн Сикиона, отец Аристонима, дед Клисфена Her., Arst.;<br /><b class="num">2)</b> уроженец г. Элевтеры в Беотии, один из величайших ваятелей и резчиков V в. до н. э. Luc.