οὗτος: Difference between revisions

4,902 bytes added ,  9 August 2017
Bailly1_4
(6_5)
(Bailly1_4)
Line 15: Line 15:
{{ls
{{ls
|lstext='''οὗτος''': αὕτη, τοῦτο, γεν. τούτου, ταύτης, τούτου, κτλ.· τὸ δυϊκ. θηλ. [[οὐδέποτε]] παρ’ Ἀττ., ἴδε, ὁ, ἡ, τό, ἐν ἀρχ.: ― δεικτικ. ἀντωνυμ. [[συνήθης]] ἀπὸ τοῦ Ὁμ. καὶ [[ἐφεξῆς]]. Α. ΑΡΧΗ αὐτῆς καὶ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΙ: [[οὗτος]], αὕτη, τοῦτο πιθ. παρήχθησαν ἐκ συνδυασμοῦ τῆς δεικτ. ἀντωνυμ. ὁ, ἡ, τὸ [[μετὰ]] τῆς καταλήξ. -υτος, ὡς ἡ [[ἰσοδύναμος]] ὅδε προέκυψεν ἐκ τοῦ ὁ, ἡ, τὸ καὶ τῆς καταλήξ. -δε· (οὕτω καὶ τὰ [[τοιοῦτος]], [[τοσοῦτος]], τηλικοῦτος, τημοῦτος, [[τυννοῦτος]], ἐσχηματίσθησαν ἐκ τοῦ [[τοῖος]], [[τόσος]], [[τηλίκος]], [[τῆμος]], τυννὸς [[μετὰ]] τῆς καταλήξεως -υτος· ― ἐπειδή, ἂν αἱ ἀντωνυμ. αὗται ἦσαν σύνθετοι [[μετὰ]] τῆς ἀντωνυμ. [[οὗτος]], τὸ τηλικοῦτος θὰ ἦτο τηλιχοῦτος). Παρ’ Ἴωσι παρενετίθετο ε πρὸ τῶν ἐν τῇ κλίσει γραμματικῶν καταλήξεων τουτέου, τουτέων, κλ.· ἡ δὲ Δωρ. ὀνομ. πληθ. (κατὰ τὸν Ἀπολλών. π. Συντάξ. 111) ἦτο τοῦτοι, ταῦται, ὡς τοί, ταὶ ἀντὶ οἱ, αἱ. Παρ’ Ἀττ. (εἰ καὶ [[οὐδέποτε]] παρὰ τοῖς Τραγ., ἴδε ἐν λ. νυνὶ) [[οὗτος]] [[συχνάκις]] ἐπετείνετο διὰ τοῦ δεικτικοῦ προσχηματισμοῦ -ί, οὑτοσί, αὑτ˘ηί τουτί, γεν. τουτουί, δοτικ. τουτ˘ῳί αἰτ. τουτονί· ὀνομ. πληθ. οὑτοιί, οὐδ. [[ταυτί]], κτλ., «τοῦτος ἐδῶ», Λατ. hicce ἢ hice, Γαλλ. celui-ci· ― [[ἐνίοτε]] μόριόν τι παρεμβάλλεται μεταξὺ τῆς ἀντωνυμίας καὶ τοῦ -ί, ὡς, αὑτηγὶ ἀντὶ αὑτηίγε Ἀριστοφ. Ἀχ. 784· τουτογί, λέγεται... τουτογὶ ὁ αὐτ. ἐν Σφ. 781, Ὄρν. 894, κ. ἀλλ.· ταυταγὶ ἀντὶ [[ταυτί]] γε, ὁ αὐτ. ἐν Ἱππ. 492, Εἰρ. 1057, κ. ἀλλ.· τουτοδὶ ἀντὶ τουτὶ δέ, ὁ αὐτ. ἐν Πλ. 227· τουτουμενὶ ἀντὶ τουτουὶ μὲν ὁ αὐτ. ἐν Βατρ. 965· οὕτω, τηνδεδί, νυνγαρί, νυνδὶ ἀντὶ τηνδὶ δέ, νυνὶ γάρ, νυνὶ δέ, ἴδε Elmsl. εἰς Ἀριστοφ. Ἀχ. 784, Δινδ. εἰς Ἀριστοφ. Ὄρν. 18. Ἐν τοῖς Ἀντιγράφοις [[ἐνίοτε]] προστίθεται ν ἐφελκυστικὸν εἰς τοὺς τύπους οὑτοσίν, οὑτωσίν, [[ὅπερ]] [[εἶναι]] ἐπ’ ἴσης ἐσφαλμένον ὅσον καὶ τὸ νυνὶν ἀντὶ [[νυνί]]. [Τὸ ι τοῦτο [[εἶναι]] ἀείποτε [[μακρόν]]· μακρὸν δὲ φωνῆεν ἢ [[δίφθογγος]] πρὸ [[αὐτοῦ]] θεωροῦνται βραχέα, [[οἷον]] αὑτηί, τουτωὶ, αὑτοῐὶ Ἀριστοφ. Νεφέλ. 201, Πλ. 44, Ἀχ. 40, κτλ.]. Β. ΧΡΗΣΙΣ ὡς πρὸς τὴν [[μετὰ]] τοῦ δεικνυομένου συντακτικὴν ΣΥΜΦΩΝΙΑΝ. Οὗτος [[συχνάκις]] κεῖται ὡς ἀντωνυμικὸν οὐσιαστικόν, ὡς τὸ Λατ. hic· [[ἐντεῦθεν]] τὸ οὐδ. συντάσσεται [[μετὰ]] γενικῆς, κατὰ τοῦτο τῆς ἀκροπόλιος Ἡρόδ. 1. 84· ἐλθεῖν εἰς τοῦτο ὕβρεως, μανίας, κλ., Δημ. 51. 1, κτλ.· ― ἀλλ’ [[ὡσαύτως]] ἐξ ἴσου [[συχνάκις]] ὡς ἐπίθ., ὅτε τὸ προσδιοριζόμενον οὐσιατ. συνήθως λαμβάνει τὸ ἄρθρον, [[οὗτος]] ὁ ἀνὴρ ἢ ὁ ἀνὴρ [[οὗτος]]· ἐπὶ κυρίων ὀνομάτων οἱ παλαιοὶ ἔλεγον: ὁ Τίμων [[οὗτος]] ἢ Τίμων οὑτοσί, [[οὐδέποτε]] Τ. [[οὗτος]], Cobet. V. LL. σελ. 229. ― Ἀλλὰ τὸ ἄρθρον παραλείπεται, 1) παρ’ Ἐπικ. ποιηταῖς, οἵτινες [[μάλιστα]] [[οὐδόλως]] ἐχρῶντο τῷ ἄρθρῳ, [[οὗτος]] ἀνὴρ Ἰλ. Ξ. 471, Ὀδ. Α. 406, κτλ.· σπανίως παρὰ τοῖς Ἀττ. ποιηταῖς, Αἰσχύλ. Πέρσ. 122, 495. 2) [[ὅταν]] τὸ οὐσιαστικὸν [[εἶναι]] [[οὕτως]] ὡρισμένον, [[ὥστε]] τὸ ἄρθρον δὲν [[εἶναι]] [[ἀναγκαῖον]], ἐς γῆν ταύτην... ἥντινα νῦν Σκύθαι νέμουσιν Ἡρόδ. 4. 8· ταύτας ἃς οἱ πατέρες παρέδοσαν μελέτας Θουκ. 1. 85, πρβλ. Πλάτ. Πολ. 449D, κλ.· πατὴρ [[οὗτος]] σός, ὃν θρηνεῖς ἀεὶ Σοφ. Ἠλ. 530. 3) [[ὅταν]] τὸ [[οὗτος]] ἔχῃ τοπικὴν ἔννοιαν = [[ἐνταῦθα]], ἴδε κατωτ. Γ. Ι. 5. 4) [[ὅταν]] τὸ [[ὄνομα]], πρὸς ὃ τὸ [[οὗτος]] συμφωνεῖ, τίθηται ὡς κατηγορούμενον [[αὐτοῦ]], αὕτη γὰρ ἦν σοι [[πρόφασις]] Σοφ. Φιλ. 1034· δικαστοῦ αὕτη ἀρετή [ἐστι] Πλάτ. Ἀπολ. 18Α· ― ἡ [[ἐξαίρεσις]] αὕτη ἐκτείνεται εἰς περιστάσεις, καθ’ ἃς τὸ κατηγορούμενον δὲν [[εἶναι]] τοσοῦτον σαφῶς κεχωρισμένον ἀπὸ τοῦ ὑποκειμένου, [[οἷον]], αἰτίαι μὲν αὗται προσγεγένηντο, αὗται ἦσαν αἱ αἰτίαι, αἵτινες [[προσέτι]] ἠγέρθησαν, Θουκ. 1. 66· ταύτην φήμην παρέδοσαν, αὕτη ἦτο ἡ [[φήμη]], ἣν ..., Πλάτ. Φίληβ. 16C· [[συχνάκις]] [[μετὰ]] ὑπερθ., [[κίνησις]] αὕτη μεγίστη δὴ ... ἐγένετο, αὕτη ἦτο φανερῶς ἡ μεγίστη [[κίνησις]] ἥτις..., Θουκ. 1. 1, πρβλ. 55. 98., 3. 113., 6. 31. 5) πρὸς ἐκδήλωσιν περιφρονήσεως, [[οὗτος]] ἀνὴρ Πλάτ. Γοργ. 467C, κτλ., ἴδε Stallb. ἐν τόπῳ. ΙΙ. ἂν καὶ ἡ [[ἀντωνυμία]] [[οὗτος]] παρ’ Ἕλλησι συνήθως συμφωνεῖ πρὸς τὸ [[ὄνομα]] τὸ ἐνέχον τύπον κατηγορουμένου, [[ὅμως]] οὐχὶ σπανίως εὑρίσκομεν αὐτὴν κατ’ οὐδ. γένος, [[μανία]] δὲ καὶ τοῦτ’ ἐστὶ Εὐρ. Βάκχ. 305· τοῦτο γάρ εἰσι... εὔθυναι Δημ. 367, 2, κτλ.· καὶ ἐν τῷ πληθυντ., οὐκ ἔστι [[ταῦτα]] ἀρχὴ Αἰσχίν. 55. 34· ταῦτ’ ἐστὶν ὁ [[προδότης]] ὁ αὐτ. 50. 28· ― οὕτω μετ’ ἐπεξηγητικῆς προτάσεως, τοῦτο γάρ ἐστιν ὁ [[συκοφάντης]], αἰτιάσασθαι μὲν πάντα ἐξελέγξαι δὲ μηδὲν Δημ. 1309. 12. 2) οὕτω καὶ μετ’ οὐσιαστικοῦ ἐκ παραλλήλου πρὸς ἐπεξήγησιν, τούτοισιν μὲν [[ταῦτα]] [[μέλει]], [[κίθαρις]] καὶ ἀοιδὴ Ὀδ. Α. 159· τούτου τιμῶμαι, ἐν πρυτανείῳ σιτήσεως Πλάτ. Ἀπολ. 37Α, πρβλ. Εὐρ. Ἀποσπ. 325. 3, κτλ. 3) τὸ οὐδέτ. [[ὡσαύτως]] δύναται νὰ προσδιορίζῃ ἀρσ. ἢ θηλ. [[ὄνομα]], καρπὸν φορέει κυάμῳ ἴσον· τοῦτ’ ἐπεὰν γένηται πέπον κτλ., Ἡρόδ. 4. 23, πρβλ. Ἀν. 1. 5, 10, κτλ. 4) τὸ οὐδ. [[ὡσαύτως]] [[εἶναι]] ἐν χρήσει ἐπὶ προσώπων περιφρονητικῶς, μελιτοπῶλαι καὶ τυροπῶλαι· τοῦτο δ’ εἰς ἕν ἐστι συγκεκυφὸς Ἀριστοφ. Ἱππ. 854· οὐκ Ἰοφῶν ζῇ; ― τοῦτο γάρ τοι καὶ μόνον ἔτ’ ἔστι λοιπὸν ἀγαθὸν ὁ αὐτ. ἐν Βατρ. 73, πρβλ. Πλάτ. Νόμ. 711Α. ΙΙΙ. μετ’ ἀντωνυμιῶν, 1) προσωπικῶν, [[οὗτος]] σύ, ἐπὶ τοπικῆς σημασίας, ἴδε κατωτ. Γ. Ι. 5· ― [[ὡσαύτως]] ὡς κατηγορούμ., εἰ γὰρ [[οὗτος]] εἶ, ὅν φησιν Σοφ. Ο. Τ. 1180· ἴδε κατωτ. 2. 2) ἐρωτηματικῶν, τί τοῦτ’ ἔλεξας; ὁ αὐτ. ἐν Φιλ. 1172, πρβλ. Ἀντιγ. 7· ποίοισι τούτοις; ἀντὶ ποῖά ἐστι [[ταῦτα]] οἷς [ἔχεις ἐλπίδα]; ὁ αὐτ. ἐν Ο. Κ. 388, πρβλ. Ἀντιγ. 1049. 3) ἀναφορικῶν, ἐπὶ τοπικῆς σημασίας (ἴδε κατωτ. Γ. Ι. 5), ὅντινα τοῦτον ἄγει, ὃν φέρει ἐδῶ, Ἰλ. Λ. 612, πρβλ. Ὀδ. Υ. 377, Πλάτ. Φαίδων 61C. 4) κτητικῶν, πατὴρ [[οὗτος]] σός, [[οὗτος]] ὁ [[ἰδικός]] σου [[πατήρ]], Σοφ. Ἠλ. 530, πρβλ. Ξεν. Κύρ. 7. 3, 30. 5) δεικτικῶν, [[οὗτος]] [[ἐκεῖνος]], ὃν σὺ ζητεῖς, [[ἔνθα]] τὸ κατηγορ. [[εἶναι]] [[ἐκεῖνος]], Ἡρόδ. 1. 32· τοῦτ’ ἔστ’ ἐκεῖνο Εὐρ. Ἑλ. 622, πρβλ. Ὀρ. 104· αὐτὸ τοῦτο, ἴδε αὐτὸς Ι. 7· ― [[οὗτος]] ὁ [[αὐτός]], αὐτὸς [[οὗτος]], ὁ [[ἴδιος]] [[ἄνθρωπος]], Σοφ. Φ. 128. 6) [[ἄλλος]] τις [[οὗτος]], [[ἄλλος]] αὐτὸς ἐδῶ, Ὀδ. Υ. 380. IV. μετ’ ἀριθμ., τέθνηκε [[ταῦτα]] [[τρία]] ἔτη, Λατ. ante hos tres annes, πρὸ τριῶν ἤδη ἐτῶν, Λυσ. 109. 12· [στρατείαν] ἑνδέκατον μῆνα τουτονὶ ποιεῖται, ἐπὶ [[ἕνδεκα]] ἤδη μῆνας, Δημ. 90. 11, πρβλ. 29. 22. ΣΗΜΑΣΙΑ καὶ ΙΔΙΩΜΑΤΙΚΑΙ ΧΡΗΣΕΙΣ: Ι. τὸ [[οὗτος]] δεικνύει τὸ πλησιέστερον κατ’ ἀντίθεσιν πρὸς τὸ [[ἐκεῖνος]], [[ὅπερ]] δεικνύει τὸ ἀπώτερον, [[ταῦτα]], ὡς τὰ [[ἐνταῦθα]], τὰ περὶ ἡμᾶς πράγματα, τὰ γήϊνα, Heind. εἰς Πλάτ. Φαίδ. 75Ε, πρβλ. ὅδε ἐν ἀρχῇ· ― ἀλλὰ τὸ [[οὗτος]] [[ἐνίοτε]] σημαίνει οὐχὶ τὸ πράγματι πλησιέστατον ἀλλὰ τὸ σπουδαιότατον, δεῖ... τὸ βέλτιστον ἀεί, μὴ τὸ ῥᾶστον λέγειν· ἐπὶ ἐκεῖνο μὲν γὰρ ἡ [[φύσις]] αὐτὴ βαδιεῖται, ἐπὶ τοῦτο δὲ κτλ. Δημ. 108, 1, πρβλ. 1229. 3., 1233. 17. 2) [[ὅταν]] ἐκ δύο πραγμάτων τὸ μὲν προηγῆται τὸ δὲ ἕπηται, τὸ μὲν ὅδε [[κυρίως]] ἀναφέρεται εἰς τὸ ἑπόμενον, τὸ δὲ [[οὗτος]] εἰς τὸ προηγούμενον, οὐκ ἔστι σοι ταῦτ’, [[ἀλλά]] σοι τάδ’ ἔστι Σοφ. Ο. Κ. 787, πρβλ. ὅδε ΙΙΙ. 2· ― [[συχνάκις]] [[ὅμως]] [[ὅπου]] δὲν [[εἶναι]] δύο τὰ δεικνυόμενα, τὸ [[οὗτος]] ἀναφέρεται εἰς τὰ ἑπόμενα, Ἰλ. Ν. 377, Ὀδ. Β. 306, κτλ.· [[οὔκουν]]... τοῦτο γινώσκεις, ὅτι...; Αἰσχύλ. Πρ. 377, κτλ.· ἴδε ὅδε ΙΙΙ. 2. 3) οὕτω τὸ [[οὗτος]] κεῖται μετ’ ἐμφάσεως, συνήθως ἐπὶ [[καταφρονήσεως]], ἐνῷ τὸ [[ἐκεῖνος]] (ὡς τὸ Λατ. ille) δηλοῖ ἔπαινον καὶ δόξαν, ὁ παντ’ [[ἄναλκις]] [[οὗτος]], δηλ. ὁ Αἴγισθος, Σοφ. Ἠλ. 301· τούτους τοὺς πολυτελεῖς χιτῶνας, δηλ. τοὺς τῶν Περσῶν, Ξεν. Ἀν. 1. 5, 8· τούτους τοὺς συκοφάντας Πλάτ. Κρίτων 45Α· [[οὕτως]] ὁ Δημ. ἐν τῷ περὶ τοῦ στεφάνου χρῆται τῷ [[οὗτος]] ἐπὶ τοῦ Αἰσχίνου, τὸ δὲ [[ἐκεῖνος]] ἐπὶ τοῦ Φιλίππου· - ἀλλ’ [[ἐνίοτε]] οὐχὶ περιφρονητικῶς, οἱ τὰς τελετὰς ... οὗτοι καταστήσαντες Πλάτ. Φαίδων 69C. 4) [[οὕτως]] ἐν τῇ δικανικῇ γλώσσῃ τῶν Ἀττικῶν τὸ [[οὗτος]] συνήθως λέγεται ἐπὶ τοῦ ἀντιδίκου [[εἴτε]] κατηγόρου [[εἴτε]] κατηγορουμένου, ἐν ᾧ παρὰ Λατίνοις τὸ hic ἐλέγετο ἐπὶ τοῦ πελάτου, τὸ δὲ iste ἐπὶ τοῦ ἀντιδίκου, Wolf εἰς Λεπτίν. 459. 7· [[οὕτως]] ἐν τοῖς πολιτικοῖς λόγοις τοῦ Δημοσθένους οὗτοι [[εἶναι]] ἡ ἐναντία [[μερίς]], 40. 7 καὶ 10., 91. 24, κτλ.· ἀλλ’ ἐν τοῖς δικανικοῖς λόγοις οὗτοι [[συχνάκις]] [[εἶναι]] οἱ δικασταί, τὸ [[δικαστήριον]], 558. 25., 958. 27. 5) [[συχνάκις]] ἔχει σχεδὸν ἐπιρρηματικὴν δύναμιν (πρβλ. ὅδε ἐν ἀρχ.), τίς δ’ [[οὗτος]] κατὰ νῆας ... ἔρχεαι; τὶς εἶσαι σὺ ἐδῶ [[ὅστις]] ἔρχεσαι...; Ἰλ. Κ. 82· [[συχν]]. παρ. Ἀττ., τὶς οὑτοσί; τὶς [[εἶναι]] [[οὗτος]] ἐδῶ; Ἀριστοφ. Ἀχ. 1048, [[ἔνθα]] ἴδε Elmsl.· πολλὰ ὁρῶ [[ταῦτα]] πρόβατα, [[βλέπω]] πολλὰ πρόβατα ἐδῶ, Ξεν. Ἀν. 3. 5, 9· - μετ’ ἀντων. β΄ προσ., [[οὗτος]] σύ, Λατ. heus tu! ἔ, σύ! σύ, [[αὐτοῦ]]! Σοφ. Ο. Τ. 532, 1121, Εὐρ. Ἑκ. 1280, κτλ.· καὶ ἀκολούθως μόνον τὸ [[οὗτος]] ὡς κλητικ., [[οὗτος]], τί ποιεῖς; Αἰσχύλ. Ἱκέτ. 911, πρβλ. Σοφ. Αἴ. 71, Εὐρ. Ἄλκ. 773, Ἀριστοφ. Ἱππ. 240, Νεφ. 220, κ. ἀλλ.· [[μετὰ]] κυρ. ὀνόματος, ὦ [[οὗτος]], Αἶαν Σοφ. Αἴ. 89· ὦ [[οὗτος]] [[οὗτος]], [[Οἰδίπους]], ὁ αὐτ. ἐν Ο. Κ. 1627, πρβλ. Ἀριστοφ. Σφ. 1364· - τὸ θηλ. [[εἶναι]] σπανιώτερον, αὕτη Εὐρ. Μήδ. 922· αὕτη σὺ Ἀριστοφ. Θεσμ. 610. - Ἡ [[φράσις]] αὕτη ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ὑπονοεῖ ἀγανάκτησιν, ἀνυπομονησίαν ἢ περιφρόνησιν: - οὕτω, [[οὗτος]] [[ἀνήρ]] ἀντὶ ἐγώ, Ὀδ. Β. 20· οὑτοσὶ [[ἀνήρ]], ἀντὶ σύ, Πλάτ. Γοργ. 489Β, πρβλ. 467Β. ΙΙ. [[ἁπλῶς]] ὡς δεικτικὸν τοῦ ὅς, Σοφ. Ο. Τ. 1180, κτλ.· [[ὡσαύτως]] [[συχν]]. ἐν ἀποδόσει, ἅ γ’ ἔλαβες, ... μεθεῖναι [[ταῦτα]] ὁ αὐτ. ἐν Φ. 1247, πρβλ. 1319, Ἀντ. 182, 203, Πλάτ. Γοργ. 469C. ΙΙΙ. = [[τοιοῦτος]], [[οὗτος]] ἐγὼ ταχύτατι! Πινδ. Ο. 4. 38. IV. [[μετὰ]] παρένθεσιν τὸ ὑποκείμενον [[χάριν]] ἐμφάσεως ἐπαναλαμβάνεται ἐκ νέου διὰ τοῦ οὕτος, οὐδὲ γὰρ οὐδὲ Ἀριστέης..., οὐδὲ [[οὗτος]] [[προσωτέρω]] ... ἔφησε ἀπικέσθαι Ἡρόρ. 4. 16, πρβλ. 81., 1. 146, Πλάτ. Φαίδων 107D, κτλ. V. καὶ [[οὗτος]], [[ὡσαύτως]] προστίθεται πρὸς ἐνίσχυσιν προηγηθείσης λέξεως, ξυνεστῶτες ... ναυτικῷ ἀγῶνι, καὶ τούτῳ πρὸς Ἀθηναίους Θουκ. 4. 55, πρβλ. Ἡρόδ. 1. 147., 6. 11, κτλ.· ἴδε κατωτ. IX. 2. VI. ἐπαναλαμβάνεται δὶς [[ὅπου]] παρ’ ἡμῖν θὰ ἐτίθετο ἀντὶ ἐπαναλήψεως τῆς δεικτικῆς ἡ ἀντων. [[αὐτός]], τοῖσιν τούτου τοῦτον μέλεσιν .. κελαδοῦντες Ἀριστοφ. Βάτρ. 1526, πρβλ. Πλάτ. Λάχ. 200D. VII. παραλείπεται, 1) πρὸ τοῦ ἀναφορ., εὐδαίμονες οἷσι κακῶν [[ἄγευστος]] αἰὼν (ὡς παρ’ Ὁρατίῳ, felices ..., quos irrupta tenet copula), Σοφ. Ἀντ. 582, πρβλ. Ὀδ. Ω. 286, Ξεν. Ἀν. 3. 2, 29, κτλ. 2) ἐν ταῖς φράσεσι [[σημεῖον]] δέ, [[τεκμήριον]] δέ, κτλ.· ἴδε [[σημεῖον]] ΙΙ. 1, [[τεκμήριον]] Ι. 2. VIII. τὸ [[ταῦτα]] κεῖται ἐν ἰδιαιτέραις φράσεσι, 1) ταῦτ’, ὦ δέσποτα, [[μάλιστα]], κύριε (ὅ ἐστι ταῦτά ἐστι, [[ταῦτα]] δράσω, κτλ.), Ἀριστοφ. Εἰρ. 275, πρβλ. Ἱππ. 111· οὕτω, [[ταῦτα]] δὴ ὁ αὐτ. ἐν Ἀχ. 815, [[ἔνθα]] ἴδε Elmsl.· ταῦτά νυν ὁ αὐτ. ἐν Σφ. 1008· οὕτω καί, ἦν [[ταῦτα]], [[μάλιστα]], ἀληθῶς, βεβαίως, Λατ. uta, Walck. Φοίν. 420 (417). 2) [[ταῦτα]] μὲν δὴ ὑπάρξει, τοῦτο γενήσεται, Heind. εἰς Πλάτ. Φαίδωνα 78Α. 3) καὶ [[ταῦτα]] μὲν δὴ [[ταῦτα]], Λατ. haec hactenus, [[συχν]]. παρ’ Ἀττ., ὡς Πλάτ. Συμπ. 220C. IX. Ἐπιρρημ. χρήσεις: 1) διὰ [[ταῦτα]], διό, [[ὅθεν]], διὰ τοῦτο [[συχν]]. παρ’ Ἀττ. κτλ.· [[ὡσαύτως]] πρὸς [[ταῦτα]], οὕτω λοιπόν, λοιπόν, [[κυρίως]] ἐν χρήσει ἐπὶ περιφρονήσεως μετ’ ἀγανακτήσεως, πρὸς [[ταῦτα]] ῥιπτέσθω μὲν αἰθαλοῦσσα φλὸξ Αἰσχύλ. Πρ. 992, 1043, Σοφ. Αἴ. 974, 1115, 1313, Ο. Τ. 426, Ο. Κ. 455, κτλ.· ἴδε Cobet. N. LL. σ. 270 - οὕτω καὶ [[ταῦτα]] ἀπολ., λοιπόν, Ἰλ. Λ. 694· ταῦτ’ ἄρα Ἀριστοφ. Ἀχ. 90, Νεφ. 319, 335, 394, Πλάτ., κτλ., πρβλ. Schneid εἰς Ξεν. Συμπ. 4. 55· [[ταῦτα]] δὴ Αἰσχύλ. Πέρσ. 159, Πλάτ. Συμπ. 174Α· ταῦτ’ οὖν Σοφ. Τρ. 550, Ἀριστοφ. Σφ. 1358, κτλ.· - τὸ τοῦτο [[εἶναι]] σπάνιον ἐπὶ ταύτης τῆς σημασίας, τοῦτ’ ἀφικόμην, [[ὅπως]] ... εὖ πράξαιμί τι Σοφ. Ο. Τ. 1005· αὐτὸ τοῦτο, αὐτὰ [[ταῦτα]], δι’ αὐτὸν τοῦτον τὸν λόγον, Πλάτ. Συμπ. 204Α, Πρωτ. 310Ε, κτλ. 2) καὶ [[ταῦτα]], δι’ οὐ προστίθεται ἰδιαιτέρα τις [[περίπτωσις]], ἥτις καθίστησι τὸ λεχθὲν πολλῷ ἰσχυρότερον καὶ σοβαρώτερον, καὶ [[μάλιστα]] ..., Λατ. et hoc, ἄνδρα γενναῖον θανεῖν, καὶ [[ταῦτα]] πρὸς γυναικὸς Αἰσχύλ. Εὐμ. 627· ἀλλὰ κατὰ τὸ πλεῖστον [[μετὰ]] μετοχ. ὅς γ’ ἐξέλυσας ἄστυ …, καὶ ταῦθ’ ὑφ’ ἡμῶν οὐδὲν ἐξειδὼς πλέον Σοφ. Ο. Τ. 37, πρβλ. Ἀριστοφ. Βάτρ. 704, Πλάτ. Φαῖδρ. 241Ε, κτλ.· ἢ παραλειπομένης τὴς μετοχ., ἥτις ..., τὴν τεκοῦσαν ὕβρισας, καὶ [[ταῦτα]] τηλικοῦτος (ἐξυπακ. οὖσα) Σοφ. Ἠλ. 613· οὕτω, καὶ [[ταῦτα]] μέντοι Πλάτ. Ἐρυξ. 400Β· - σπανίως τίθεται [[μετὰ]] τὴν λέξιν ἣν ἐπιτείνει, νῦν [[γοῦν]], ἔφη, ἐπεχείρησας, οὐδὲν ὤν καὶ [[ταῦτα]] ὁ αὐτ. ἐν Πολ. 341C. πρβλ. Διόδ. Κωμ. ἐν Ἀδήλ. 1· ἴδε ἀνωτ. V. 3) τοῦτο μέν..., τοῦτο δέ..., τὸ μέν..., τὸ δέ..., ἐν μέρει μέν..., ἐν μέρει δέ..., [[λίαν]] συχνὸν παρ’ Ἡρόδ., ὡς 1. 161, κτλ.· τὸ τοῦτο μὲν [[ἐνίοτε]] ἀκολουθεῖται ὑπὸ μόνου τοῦ δέ, ὁ αὐτ. 4. 76, Σοφ. Αἴ. 670, Ο. Κ. 440· ὑπὸ τοῦ δὲ δή, Ἡρόδ. 3. 108· ὑπὸ τοῦ δὲ αὖ, 7. 176· ὑπὸ τοῦ [[μετὰ]] δέ, 6. 125· ὑπὸ τοῦ [[ἔπειτα]] δέ, Σοφ. Ἀντ. 61· ὑπὸ τοῦ [[ἀλλά]], Δημ. 597. 7· ὑπὸ τοῦ [[εἶτα]], Σοφ. Φ. 1345· ὑπὸ τοῦ τοῦτ’ [[αὖθις]], ὁ αὐτ. ἐν Ἀντ. 165. 4) δοτ. θηλ. ταύτη, α) ἐπὶ τοῦ τόπου τούτου, [[ἐνταῦθα]], [[ταύτῃ]] μέν..., [[τῇδε]] δ’ αὖ ..., ὁ αὐτ. ἐν Φ. 1331· ἀλλ’ ἐὰν [[ταύτῃ]] γε νικᾷ ταυτηί πεπλήξεται Ἀριστοφ. Ἱππ. 272, πρβλ. Θεσμ. 1221. β) ἐν τούτῳ, κατὰ τοῦτο, Ἀριστοφ. Πλ. 572, Ξεν. Ἱέρων 7, 12, κτλ. γ) κατὰ τοῦτον τὸν τρόπον, [[οὕτως]], Αἰσχύλ. Πρ. 189, Σοφ. Ο. Κ. 1300, κτλ.· οὐ … ταῦτ’ ἐστί πω [[ταύτῃ]] Ἀριστοφ. Ἱππ. 843· ἀλλ’ [[οὔτι]] [[ταύτῃ]] [[ταῦτα]] Εὐρ. Μήδ. 365, πρβλ. Αἰσχύλ. Πρ. 511· ὡς δεικτικὸν εἰς ὃ ἀναφέρεται τὸ [[ὥσπερ]], Πλάτ. Πολ. 330C· τὸ ὅπῃ, Ξεν. Κύρ. 8. 3, 2· - οὕτω τε καὶ [[ταύτῃ]] γίγνεσθαι Πλάτ. Νόμ. 681D· καὶ οὕτω καὶ [[ταύτῃ]] ἄν ἔχοι ὁ αὐτ. 714D· [[ταύτῃ]] καλεῖσθαι, κτλ., ὡς τὸ οὕτω κ., Σχόλ. Πλάτ. σ. 50 Ruhnk· ἐχρῆν οὖν [[ταύτῃ]] καθαιρεῖν καὶ ἀπευωνίζειν τὴν δυναστείαν Λουκ. Νιγρ. 23. 6) ἐκ τούτου ἢ τούτων, [[μετὰ]] [[ταῦτα]], Ξεν. Ἑλλ. 3. 1, 6, Οἰκ. 2. 1· λοιπόν, [[ἑπομένως]], ὁ αὐτ. ἐν Ἀν. 3. 3, 5. 7) ἐν τούτῳ, «ὡς τόσον», Θουκ. 1. 37., 2. 8, Πλάτ., κτλ. β) ἐν τῷ [[μεταξύ]], «ἐν τούτοις», Θουκ. 7. 30, Ξεν. Ἀπομν. 2. 1, 27. 8) πρὸς τούτοις, [[προσέτι]], Ἡρόδ. 2. 51, Πλάτ. Πρωτ. 326Α, Ξεν. Ἀπομν. 2. 4, 4, Ἀριστοφ. Πλ. 540.
|lstext='''οὗτος''': αὕτη, τοῦτο, γεν. τούτου, ταύτης, τούτου, κτλ.· τὸ δυϊκ. θηλ. [[οὐδέποτε]] παρ’ Ἀττ., ἴδε, ὁ, ἡ, τό, ἐν ἀρχ.: ― δεικτικ. ἀντωνυμ. [[συνήθης]] ἀπὸ τοῦ Ὁμ. καὶ [[ἐφεξῆς]]. Α. ΑΡΧΗ αὐτῆς καὶ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΙ: [[οὗτος]], αὕτη, τοῦτο πιθ. παρήχθησαν ἐκ συνδυασμοῦ τῆς δεικτ. ἀντωνυμ. ὁ, ἡ, τὸ [[μετὰ]] τῆς καταλήξ. -υτος, ὡς ἡ [[ἰσοδύναμος]] ὅδε προέκυψεν ἐκ τοῦ ὁ, ἡ, τὸ καὶ τῆς καταλήξ. -δε· (οὕτω καὶ τὰ [[τοιοῦτος]], [[τοσοῦτος]], τηλικοῦτος, τημοῦτος, [[τυννοῦτος]], ἐσχηματίσθησαν ἐκ τοῦ [[τοῖος]], [[τόσος]], [[τηλίκος]], [[τῆμος]], τυννὸς [[μετὰ]] τῆς καταλήξεως -υτος· ― ἐπειδή, ἂν αἱ ἀντωνυμ. αὗται ἦσαν σύνθετοι [[μετὰ]] τῆς ἀντωνυμ. [[οὗτος]], τὸ τηλικοῦτος θὰ ἦτο τηλιχοῦτος). Παρ’ Ἴωσι παρενετίθετο ε πρὸ τῶν ἐν τῇ κλίσει γραμματικῶν καταλήξεων τουτέου, τουτέων, κλ.· ἡ δὲ Δωρ. ὀνομ. πληθ. (κατὰ τὸν Ἀπολλών. π. Συντάξ. 111) ἦτο τοῦτοι, ταῦται, ὡς τοί, ταὶ ἀντὶ οἱ, αἱ. Παρ’ Ἀττ. (εἰ καὶ [[οὐδέποτε]] παρὰ τοῖς Τραγ., ἴδε ἐν λ. νυνὶ) [[οὗτος]] [[συχνάκις]] ἐπετείνετο διὰ τοῦ δεικτικοῦ προσχηματισμοῦ -ί, οὑτοσί, αὑτ˘ηί τουτί, γεν. τουτουί, δοτικ. τουτ˘ῳί αἰτ. τουτονί· ὀνομ. πληθ. οὑτοιί, οὐδ. [[ταυτί]], κτλ., «τοῦτος ἐδῶ», Λατ. hicce ἢ hice, Γαλλ. celui-ci· ― [[ἐνίοτε]] μόριόν τι παρεμβάλλεται μεταξὺ τῆς ἀντωνυμίας καὶ τοῦ -ί, ὡς, αὑτηγὶ ἀντὶ αὑτηίγε Ἀριστοφ. Ἀχ. 784· τουτογί, λέγεται... τουτογὶ ὁ αὐτ. ἐν Σφ. 781, Ὄρν. 894, κ. ἀλλ.· ταυταγὶ ἀντὶ [[ταυτί]] γε, ὁ αὐτ. ἐν Ἱππ. 492, Εἰρ. 1057, κ. ἀλλ.· τουτοδὶ ἀντὶ τουτὶ δέ, ὁ αὐτ. ἐν Πλ. 227· τουτουμενὶ ἀντὶ τουτουὶ μὲν ὁ αὐτ. ἐν Βατρ. 965· οὕτω, τηνδεδί, νυνγαρί, νυνδὶ ἀντὶ τηνδὶ δέ, νυνὶ γάρ, νυνὶ δέ, ἴδε Elmsl. εἰς Ἀριστοφ. Ἀχ. 784, Δινδ. εἰς Ἀριστοφ. Ὄρν. 18. Ἐν τοῖς Ἀντιγράφοις [[ἐνίοτε]] προστίθεται ν ἐφελκυστικὸν εἰς τοὺς τύπους οὑτοσίν, οὑτωσίν, [[ὅπερ]] [[εἶναι]] ἐπ’ ἴσης ἐσφαλμένον ὅσον καὶ τὸ νυνὶν ἀντὶ [[νυνί]]. [Τὸ ι τοῦτο [[εἶναι]] ἀείποτε [[μακρόν]]· μακρὸν δὲ φωνῆεν ἢ [[δίφθογγος]] πρὸ [[αὐτοῦ]] θεωροῦνται βραχέα, [[οἷον]] αὑτηί, τουτωὶ, αὑτοῐὶ Ἀριστοφ. Νεφέλ. 201, Πλ. 44, Ἀχ. 40, κτλ.]. Β. ΧΡΗΣΙΣ ὡς πρὸς τὴν [[μετὰ]] τοῦ δεικνυομένου συντακτικὴν ΣΥΜΦΩΝΙΑΝ. Οὗτος [[συχνάκις]] κεῖται ὡς ἀντωνυμικὸν οὐσιαστικόν, ὡς τὸ Λατ. hic· [[ἐντεῦθεν]] τὸ οὐδ. συντάσσεται [[μετὰ]] γενικῆς, κατὰ τοῦτο τῆς ἀκροπόλιος Ἡρόδ. 1. 84· ἐλθεῖν εἰς τοῦτο ὕβρεως, μανίας, κλ., Δημ. 51. 1, κτλ.· ― ἀλλ’ [[ὡσαύτως]] ἐξ ἴσου [[συχνάκις]] ὡς ἐπίθ., ὅτε τὸ προσδιοριζόμενον οὐσιατ. συνήθως λαμβάνει τὸ ἄρθρον, [[οὗτος]] ὁ ἀνὴρ ἢ ὁ ἀνὴρ [[οὗτος]]· ἐπὶ κυρίων ὀνομάτων οἱ παλαιοὶ ἔλεγον: ὁ Τίμων [[οὗτος]] ἢ Τίμων οὑτοσί, [[οὐδέποτε]] Τ. [[οὗτος]], Cobet. V. LL. σελ. 229. ― Ἀλλὰ τὸ ἄρθρον παραλείπεται, 1) παρ’ Ἐπικ. ποιηταῖς, οἵτινες [[μάλιστα]] [[οὐδόλως]] ἐχρῶντο τῷ ἄρθρῳ, [[οὗτος]] ἀνὴρ Ἰλ. Ξ. 471, Ὀδ. Α. 406, κτλ.· σπανίως παρὰ τοῖς Ἀττ. ποιηταῖς, Αἰσχύλ. Πέρσ. 122, 495. 2) [[ὅταν]] τὸ οὐσιαστικὸν [[εἶναι]] [[οὕτως]] ὡρισμένον, [[ὥστε]] τὸ ἄρθρον δὲν [[εἶναι]] [[ἀναγκαῖον]], ἐς γῆν ταύτην... ἥντινα νῦν Σκύθαι νέμουσιν Ἡρόδ. 4. 8· ταύτας ἃς οἱ πατέρες παρέδοσαν μελέτας Θουκ. 1. 85, πρβλ. Πλάτ. Πολ. 449D, κλ.· πατὴρ [[οὗτος]] σός, ὃν θρηνεῖς ἀεὶ Σοφ. Ἠλ. 530. 3) [[ὅταν]] τὸ [[οὗτος]] ἔχῃ τοπικὴν ἔννοιαν = [[ἐνταῦθα]], ἴδε κατωτ. Γ. Ι. 5. 4) [[ὅταν]] τὸ [[ὄνομα]], πρὸς ὃ τὸ [[οὗτος]] συμφωνεῖ, τίθηται ὡς κατηγορούμενον [[αὐτοῦ]], αὕτη γὰρ ἦν σοι [[πρόφασις]] Σοφ. Φιλ. 1034· δικαστοῦ αὕτη ἀρετή [ἐστι] Πλάτ. Ἀπολ. 18Α· ― ἡ [[ἐξαίρεσις]] αὕτη ἐκτείνεται εἰς περιστάσεις, καθ’ ἃς τὸ κατηγορούμενον δὲν [[εἶναι]] τοσοῦτον σαφῶς κεχωρισμένον ἀπὸ τοῦ ὑποκειμένου, [[οἷον]], αἰτίαι μὲν αὗται προσγεγένηντο, αὗται ἦσαν αἱ αἰτίαι, αἵτινες [[προσέτι]] ἠγέρθησαν, Θουκ. 1. 66· ταύτην φήμην παρέδοσαν, αὕτη ἦτο ἡ [[φήμη]], ἣν ..., Πλάτ. Φίληβ. 16C· [[συχνάκις]] [[μετὰ]] ὑπερθ., [[κίνησις]] αὕτη μεγίστη δὴ ... ἐγένετο, αὕτη ἦτο φανερῶς ἡ μεγίστη [[κίνησις]] ἥτις..., Θουκ. 1. 1, πρβλ. 55. 98., 3. 113., 6. 31. 5) πρὸς ἐκδήλωσιν περιφρονήσεως, [[οὗτος]] ἀνὴρ Πλάτ. Γοργ. 467C, κτλ., ἴδε Stallb. ἐν τόπῳ. ΙΙ. ἂν καὶ ἡ [[ἀντωνυμία]] [[οὗτος]] παρ’ Ἕλλησι συνήθως συμφωνεῖ πρὸς τὸ [[ὄνομα]] τὸ ἐνέχον τύπον κατηγορουμένου, [[ὅμως]] οὐχὶ σπανίως εὑρίσκομεν αὐτὴν κατ’ οὐδ. γένος, [[μανία]] δὲ καὶ τοῦτ’ ἐστὶ Εὐρ. Βάκχ. 305· τοῦτο γάρ εἰσι... εὔθυναι Δημ. 367, 2, κτλ.· καὶ ἐν τῷ πληθυντ., οὐκ ἔστι [[ταῦτα]] ἀρχὴ Αἰσχίν. 55. 34· ταῦτ’ ἐστὶν ὁ [[προδότης]] ὁ αὐτ. 50. 28· ― οὕτω μετ’ ἐπεξηγητικῆς προτάσεως, τοῦτο γάρ ἐστιν ὁ [[συκοφάντης]], αἰτιάσασθαι μὲν πάντα ἐξελέγξαι δὲ μηδὲν Δημ. 1309. 12. 2) οὕτω καὶ μετ’ οὐσιαστικοῦ ἐκ παραλλήλου πρὸς ἐπεξήγησιν, τούτοισιν μὲν [[ταῦτα]] [[μέλει]], [[κίθαρις]] καὶ ἀοιδὴ Ὀδ. Α. 159· τούτου τιμῶμαι, ἐν πρυτανείῳ σιτήσεως Πλάτ. Ἀπολ. 37Α, πρβλ. Εὐρ. Ἀποσπ. 325. 3, κτλ. 3) τὸ οὐδέτ. [[ὡσαύτως]] δύναται νὰ προσδιορίζῃ ἀρσ. ἢ θηλ. [[ὄνομα]], καρπὸν φορέει κυάμῳ ἴσον· τοῦτ’ ἐπεὰν γένηται πέπον κτλ., Ἡρόδ. 4. 23, πρβλ. Ἀν. 1. 5, 10, κτλ. 4) τὸ οὐδ. [[ὡσαύτως]] [[εἶναι]] ἐν χρήσει ἐπὶ προσώπων περιφρονητικῶς, μελιτοπῶλαι καὶ τυροπῶλαι· τοῦτο δ’ εἰς ἕν ἐστι συγκεκυφὸς Ἀριστοφ. Ἱππ. 854· οὐκ Ἰοφῶν ζῇ; ― τοῦτο γάρ τοι καὶ μόνον ἔτ’ ἔστι λοιπὸν ἀγαθὸν ὁ αὐτ. ἐν Βατρ. 73, πρβλ. Πλάτ. Νόμ. 711Α. ΙΙΙ. μετ’ ἀντωνυμιῶν, 1) προσωπικῶν, [[οὗτος]] σύ, ἐπὶ τοπικῆς σημασίας, ἴδε κατωτ. Γ. Ι. 5· ― [[ὡσαύτως]] ὡς κατηγορούμ., εἰ γὰρ [[οὗτος]] εἶ, ὅν φησιν Σοφ. Ο. Τ. 1180· ἴδε κατωτ. 2. 2) ἐρωτηματικῶν, τί τοῦτ’ ἔλεξας; ὁ αὐτ. ἐν Φιλ. 1172, πρβλ. Ἀντιγ. 7· ποίοισι τούτοις; ἀντὶ ποῖά ἐστι [[ταῦτα]] οἷς [ἔχεις ἐλπίδα]; ὁ αὐτ. ἐν Ο. Κ. 388, πρβλ. Ἀντιγ. 1049. 3) ἀναφορικῶν, ἐπὶ τοπικῆς σημασίας (ἴδε κατωτ. Γ. Ι. 5), ὅντινα τοῦτον ἄγει, ὃν φέρει ἐδῶ, Ἰλ. Λ. 612, πρβλ. Ὀδ. Υ. 377, Πλάτ. Φαίδων 61C. 4) κτητικῶν, πατὴρ [[οὗτος]] σός, [[οὗτος]] ὁ [[ἰδικός]] σου [[πατήρ]], Σοφ. Ἠλ. 530, πρβλ. Ξεν. Κύρ. 7. 3, 30. 5) δεικτικῶν, [[οὗτος]] [[ἐκεῖνος]], ὃν σὺ ζητεῖς, [[ἔνθα]] τὸ κατηγορ. [[εἶναι]] [[ἐκεῖνος]], Ἡρόδ. 1. 32· τοῦτ’ ἔστ’ ἐκεῖνο Εὐρ. Ἑλ. 622, πρβλ. Ὀρ. 104· αὐτὸ τοῦτο, ἴδε αὐτὸς Ι. 7· ― [[οὗτος]] ὁ [[αὐτός]], αὐτὸς [[οὗτος]], ὁ [[ἴδιος]] [[ἄνθρωπος]], Σοφ. Φ. 128. 6) [[ἄλλος]] τις [[οὗτος]], [[ἄλλος]] αὐτὸς ἐδῶ, Ὀδ. Υ. 380. IV. μετ’ ἀριθμ., τέθνηκε [[ταῦτα]] [[τρία]] ἔτη, Λατ. ante hos tres annes, πρὸ τριῶν ἤδη ἐτῶν, Λυσ. 109. 12· [στρατείαν] ἑνδέκατον μῆνα τουτονὶ ποιεῖται, ἐπὶ [[ἕνδεκα]] ἤδη μῆνας, Δημ. 90. 11, πρβλ. 29. 22. ΣΗΜΑΣΙΑ καὶ ΙΔΙΩΜΑΤΙΚΑΙ ΧΡΗΣΕΙΣ: Ι. τὸ [[οὗτος]] δεικνύει τὸ πλησιέστερον κατ’ ἀντίθεσιν πρὸς τὸ [[ἐκεῖνος]], [[ὅπερ]] δεικνύει τὸ ἀπώτερον, [[ταῦτα]], ὡς τὰ [[ἐνταῦθα]], τὰ περὶ ἡμᾶς πράγματα, τὰ γήϊνα, Heind. εἰς Πλάτ. Φαίδ. 75Ε, πρβλ. ὅδε ἐν ἀρχῇ· ― ἀλλὰ τὸ [[οὗτος]] [[ἐνίοτε]] σημαίνει οὐχὶ τὸ πράγματι πλησιέστατον ἀλλὰ τὸ σπουδαιότατον, δεῖ... τὸ βέλτιστον ἀεί, μὴ τὸ ῥᾶστον λέγειν· ἐπὶ ἐκεῖνο μὲν γὰρ ἡ [[φύσις]] αὐτὴ βαδιεῖται, ἐπὶ τοῦτο δὲ κτλ. Δημ. 108, 1, πρβλ. 1229. 3., 1233. 17. 2) [[ὅταν]] ἐκ δύο πραγμάτων τὸ μὲν προηγῆται τὸ δὲ ἕπηται, τὸ μὲν ὅδε [[κυρίως]] ἀναφέρεται εἰς τὸ ἑπόμενον, τὸ δὲ [[οὗτος]] εἰς τὸ προηγούμενον, οὐκ ἔστι σοι ταῦτ’, [[ἀλλά]] σοι τάδ’ ἔστι Σοφ. Ο. Κ. 787, πρβλ. ὅδε ΙΙΙ. 2· ― [[συχνάκις]] [[ὅμως]] [[ὅπου]] δὲν [[εἶναι]] δύο τὰ δεικνυόμενα, τὸ [[οὗτος]] ἀναφέρεται εἰς τὰ ἑπόμενα, Ἰλ. Ν. 377, Ὀδ. Β. 306, κτλ.· [[οὔκουν]]... τοῦτο γινώσκεις, ὅτι...; Αἰσχύλ. Πρ. 377, κτλ.· ἴδε ὅδε ΙΙΙ. 2. 3) οὕτω τὸ [[οὗτος]] κεῖται μετ’ ἐμφάσεως, συνήθως ἐπὶ [[καταφρονήσεως]], ἐνῷ τὸ [[ἐκεῖνος]] (ὡς τὸ Λατ. ille) δηλοῖ ἔπαινον καὶ δόξαν, ὁ παντ’ [[ἄναλκις]] [[οὗτος]], δηλ. ὁ Αἴγισθος, Σοφ. Ἠλ. 301· τούτους τοὺς πολυτελεῖς χιτῶνας, δηλ. τοὺς τῶν Περσῶν, Ξεν. Ἀν. 1. 5, 8· τούτους τοὺς συκοφάντας Πλάτ. Κρίτων 45Α· [[οὕτως]] ὁ Δημ. ἐν τῷ περὶ τοῦ στεφάνου χρῆται τῷ [[οὗτος]] ἐπὶ τοῦ Αἰσχίνου, τὸ δὲ [[ἐκεῖνος]] ἐπὶ τοῦ Φιλίππου· - ἀλλ’ [[ἐνίοτε]] οὐχὶ περιφρονητικῶς, οἱ τὰς τελετὰς ... οὗτοι καταστήσαντες Πλάτ. Φαίδων 69C. 4) [[οὕτως]] ἐν τῇ δικανικῇ γλώσσῃ τῶν Ἀττικῶν τὸ [[οὗτος]] συνήθως λέγεται ἐπὶ τοῦ ἀντιδίκου [[εἴτε]] κατηγόρου [[εἴτε]] κατηγορουμένου, ἐν ᾧ παρὰ Λατίνοις τὸ hic ἐλέγετο ἐπὶ τοῦ πελάτου, τὸ δὲ iste ἐπὶ τοῦ ἀντιδίκου, Wolf εἰς Λεπτίν. 459. 7· [[οὕτως]] ἐν τοῖς πολιτικοῖς λόγοις τοῦ Δημοσθένους οὗτοι [[εἶναι]] ἡ ἐναντία [[μερίς]], 40. 7 καὶ 10., 91. 24, κτλ.· ἀλλ’ ἐν τοῖς δικανικοῖς λόγοις οὗτοι [[συχνάκις]] [[εἶναι]] οἱ δικασταί, τὸ [[δικαστήριον]], 558. 25., 958. 27. 5) [[συχνάκις]] ἔχει σχεδὸν ἐπιρρηματικὴν δύναμιν (πρβλ. ὅδε ἐν ἀρχ.), τίς δ’ [[οὗτος]] κατὰ νῆας ... ἔρχεαι; τὶς εἶσαι σὺ ἐδῶ [[ὅστις]] ἔρχεσαι...; Ἰλ. Κ. 82· [[συχν]]. παρ. Ἀττ., τὶς οὑτοσί; τὶς [[εἶναι]] [[οὗτος]] ἐδῶ; Ἀριστοφ. Ἀχ. 1048, [[ἔνθα]] ἴδε Elmsl.· πολλὰ ὁρῶ [[ταῦτα]] πρόβατα, [[βλέπω]] πολλὰ πρόβατα ἐδῶ, Ξεν. Ἀν. 3. 5, 9· - μετ’ ἀντων. β΄ προσ., [[οὗτος]] σύ, Λατ. heus tu! ἔ, σύ! σύ, [[αὐτοῦ]]! Σοφ. Ο. Τ. 532, 1121, Εὐρ. Ἑκ. 1280, κτλ.· καὶ ἀκολούθως μόνον τὸ [[οὗτος]] ὡς κλητικ., [[οὗτος]], τί ποιεῖς; Αἰσχύλ. Ἱκέτ. 911, πρβλ. Σοφ. Αἴ. 71, Εὐρ. Ἄλκ. 773, Ἀριστοφ. Ἱππ. 240, Νεφ. 220, κ. ἀλλ.· [[μετὰ]] κυρ. ὀνόματος, ὦ [[οὗτος]], Αἶαν Σοφ. Αἴ. 89· ὦ [[οὗτος]] [[οὗτος]], [[Οἰδίπους]], ὁ αὐτ. ἐν Ο. Κ. 1627, πρβλ. Ἀριστοφ. Σφ. 1364· - τὸ θηλ. [[εἶναι]] σπανιώτερον, αὕτη Εὐρ. Μήδ. 922· αὕτη σὺ Ἀριστοφ. Θεσμ. 610. - Ἡ [[φράσις]] αὕτη ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ὑπονοεῖ ἀγανάκτησιν, ἀνυπομονησίαν ἢ περιφρόνησιν: - οὕτω, [[οὗτος]] [[ἀνήρ]] ἀντὶ ἐγώ, Ὀδ. Β. 20· οὑτοσὶ [[ἀνήρ]], ἀντὶ σύ, Πλάτ. Γοργ. 489Β, πρβλ. 467Β. ΙΙ. [[ἁπλῶς]] ὡς δεικτικὸν τοῦ ὅς, Σοφ. Ο. Τ. 1180, κτλ.· [[ὡσαύτως]] [[συχν]]. ἐν ἀποδόσει, ἅ γ’ ἔλαβες, ... μεθεῖναι [[ταῦτα]] ὁ αὐτ. ἐν Φ. 1247, πρβλ. 1319, Ἀντ. 182, 203, Πλάτ. Γοργ. 469C. ΙΙΙ. = [[τοιοῦτος]], [[οὗτος]] ἐγὼ ταχύτατι! Πινδ. Ο. 4. 38. IV. [[μετὰ]] παρένθεσιν τὸ ὑποκείμενον [[χάριν]] ἐμφάσεως ἐπαναλαμβάνεται ἐκ νέου διὰ τοῦ οὕτος, οὐδὲ γὰρ οὐδὲ Ἀριστέης..., οὐδὲ [[οὗτος]] [[προσωτέρω]] ... ἔφησε ἀπικέσθαι Ἡρόρ. 4. 16, πρβλ. 81., 1. 146, Πλάτ. Φαίδων 107D, κτλ. V. καὶ [[οὗτος]], [[ὡσαύτως]] προστίθεται πρὸς ἐνίσχυσιν προηγηθείσης λέξεως, ξυνεστῶτες ... ναυτικῷ ἀγῶνι, καὶ τούτῳ πρὸς Ἀθηναίους Θουκ. 4. 55, πρβλ. Ἡρόδ. 1. 147., 6. 11, κτλ.· ἴδε κατωτ. IX. 2. VI. ἐπαναλαμβάνεται δὶς [[ὅπου]] παρ’ ἡμῖν θὰ ἐτίθετο ἀντὶ ἐπαναλήψεως τῆς δεικτικῆς ἡ ἀντων. [[αὐτός]], τοῖσιν τούτου τοῦτον μέλεσιν .. κελαδοῦντες Ἀριστοφ. Βάτρ. 1526, πρβλ. Πλάτ. Λάχ. 200D. VII. παραλείπεται, 1) πρὸ τοῦ ἀναφορ., εὐδαίμονες οἷσι κακῶν [[ἄγευστος]] αἰὼν (ὡς παρ’ Ὁρατίῳ, felices ..., quos irrupta tenet copula), Σοφ. Ἀντ. 582, πρβλ. Ὀδ. Ω. 286, Ξεν. Ἀν. 3. 2, 29, κτλ. 2) ἐν ταῖς φράσεσι [[σημεῖον]] δέ, [[τεκμήριον]] δέ, κτλ.· ἴδε [[σημεῖον]] ΙΙ. 1, [[τεκμήριον]] Ι. 2. VIII. τὸ [[ταῦτα]] κεῖται ἐν ἰδιαιτέραις φράσεσι, 1) ταῦτ’, ὦ δέσποτα, [[μάλιστα]], κύριε (ὅ ἐστι ταῦτά ἐστι, [[ταῦτα]] δράσω, κτλ.), Ἀριστοφ. Εἰρ. 275, πρβλ. Ἱππ. 111· οὕτω, [[ταῦτα]] δὴ ὁ αὐτ. ἐν Ἀχ. 815, [[ἔνθα]] ἴδε Elmsl.· ταῦτά νυν ὁ αὐτ. ἐν Σφ. 1008· οὕτω καί, ἦν [[ταῦτα]], [[μάλιστα]], ἀληθῶς, βεβαίως, Λατ. uta, Walck. Φοίν. 420 (417). 2) [[ταῦτα]] μὲν δὴ ὑπάρξει, τοῦτο γενήσεται, Heind. εἰς Πλάτ. Φαίδωνα 78Α. 3) καὶ [[ταῦτα]] μὲν δὴ [[ταῦτα]], Λατ. haec hactenus, [[συχν]]. παρ’ Ἀττ., ὡς Πλάτ. Συμπ. 220C. IX. Ἐπιρρημ. χρήσεις: 1) διὰ [[ταῦτα]], διό, [[ὅθεν]], διὰ τοῦτο [[συχν]]. παρ’ Ἀττ. κτλ.· [[ὡσαύτως]] πρὸς [[ταῦτα]], οὕτω λοιπόν, λοιπόν, [[κυρίως]] ἐν χρήσει ἐπὶ περιφρονήσεως μετ’ ἀγανακτήσεως, πρὸς [[ταῦτα]] ῥιπτέσθω μὲν αἰθαλοῦσσα φλὸξ Αἰσχύλ. Πρ. 992, 1043, Σοφ. Αἴ. 974, 1115, 1313, Ο. Τ. 426, Ο. Κ. 455, κτλ.· ἴδε Cobet. N. LL. σ. 270 - οὕτω καὶ [[ταῦτα]] ἀπολ., λοιπόν, Ἰλ. Λ. 694· ταῦτ’ ἄρα Ἀριστοφ. Ἀχ. 90, Νεφ. 319, 335, 394, Πλάτ., κτλ., πρβλ. Schneid εἰς Ξεν. Συμπ. 4. 55· [[ταῦτα]] δὴ Αἰσχύλ. Πέρσ. 159, Πλάτ. Συμπ. 174Α· ταῦτ’ οὖν Σοφ. Τρ. 550, Ἀριστοφ. Σφ. 1358, κτλ.· - τὸ τοῦτο [[εἶναι]] σπάνιον ἐπὶ ταύτης τῆς σημασίας, τοῦτ’ ἀφικόμην, [[ὅπως]] ... εὖ πράξαιμί τι Σοφ. Ο. Τ. 1005· αὐτὸ τοῦτο, αὐτὰ [[ταῦτα]], δι’ αὐτὸν τοῦτον τὸν λόγον, Πλάτ. Συμπ. 204Α, Πρωτ. 310Ε, κτλ. 2) καὶ [[ταῦτα]], δι’ οὐ προστίθεται ἰδιαιτέρα τις [[περίπτωσις]], ἥτις καθίστησι τὸ λεχθὲν πολλῷ ἰσχυρότερον καὶ σοβαρώτερον, καὶ [[μάλιστα]] ..., Λατ. et hoc, ἄνδρα γενναῖον θανεῖν, καὶ [[ταῦτα]] πρὸς γυναικὸς Αἰσχύλ. Εὐμ. 627· ἀλλὰ κατὰ τὸ πλεῖστον [[μετὰ]] μετοχ. ὅς γ’ ἐξέλυσας ἄστυ …, καὶ ταῦθ’ ὑφ’ ἡμῶν οὐδὲν ἐξειδὼς πλέον Σοφ. Ο. Τ. 37, πρβλ. Ἀριστοφ. Βάτρ. 704, Πλάτ. Φαῖδρ. 241Ε, κτλ.· ἢ παραλειπομένης τὴς μετοχ., ἥτις ..., τὴν τεκοῦσαν ὕβρισας, καὶ [[ταῦτα]] τηλικοῦτος (ἐξυπακ. οὖσα) Σοφ. Ἠλ. 613· οὕτω, καὶ [[ταῦτα]] μέντοι Πλάτ. Ἐρυξ. 400Β· - σπανίως τίθεται [[μετὰ]] τὴν λέξιν ἣν ἐπιτείνει, νῦν [[γοῦν]], ἔφη, ἐπεχείρησας, οὐδὲν ὤν καὶ [[ταῦτα]] ὁ αὐτ. ἐν Πολ. 341C. πρβλ. Διόδ. Κωμ. ἐν Ἀδήλ. 1· ἴδε ἀνωτ. V. 3) τοῦτο μέν..., τοῦτο δέ..., τὸ μέν..., τὸ δέ..., ἐν μέρει μέν..., ἐν μέρει δέ..., [[λίαν]] συχνὸν παρ’ Ἡρόδ., ὡς 1. 161, κτλ.· τὸ τοῦτο μὲν [[ἐνίοτε]] ἀκολουθεῖται ὑπὸ μόνου τοῦ δέ, ὁ αὐτ. 4. 76, Σοφ. Αἴ. 670, Ο. Κ. 440· ὑπὸ τοῦ δὲ δή, Ἡρόδ. 3. 108· ὑπὸ τοῦ δὲ αὖ, 7. 176· ὑπὸ τοῦ [[μετὰ]] δέ, 6. 125· ὑπὸ τοῦ [[ἔπειτα]] δέ, Σοφ. Ἀντ. 61· ὑπὸ τοῦ [[ἀλλά]], Δημ. 597. 7· ὑπὸ τοῦ [[εἶτα]], Σοφ. Φ. 1345· ὑπὸ τοῦ τοῦτ’ [[αὖθις]], ὁ αὐτ. ἐν Ἀντ. 165. 4) δοτ. θηλ. ταύτη, α) ἐπὶ τοῦ τόπου τούτου, [[ἐνταῦθα]], [[ταύτῃ]] μέν..., [[τῇδε]] δ’ αὖ ..., ὁ αὐτ. ἐν Φ. 1331· ἀλλ’ ἐὰν [[ταύτῃ]] γε νικᾷ ταυτηί πεπλήξεται Ἀριστοφ. Ἱππ. 272, πρβλ. Θεσμ. 1221. β) ἐν τούτῳ, κατὰ τοῦτο, Ἀριστοφ. Πλ. 572, Ξεν. Ἱέρων 7, 12, κτλ. γ) κατὰ τοῦτον τὸν τρόπον, [[οὕτως]], Αἰσχύλ. Πρ. 189, Σοφ. Ο. Κ. 1300, κτλ.· οὐ … ταῦτ’ ἐστί πω [[ταύτῃ]] Ἀριστοφ. Ἱππ. 843· ἀλλ’ [[οὔτι]] [[ταύτῃ]] [[ταῦτα]] Εὐρ. Μήδ. 365, πρβλ. Αἰσχύλ. Πρ. 511· ὡς δεικτικὸν εἰς ὃ ἀναφέρεται τὸ [[ὥσπερ]], Πλάτ. Πολ. 330C· τὸ ὅπῃ, Ξεν. Κύρ. 8. 3, 2· - οὕτω τε καὶ [[ταύτῃ]] γίγνεσθαι Πλάτ. Νόμ. 681D· καὶ οὕτω καὶ [[ταύτῃ]] ἄν ἔχοι ὁ αὐτ. 714D· [[ταύτῃ]] καλεῖσθαι, κτλ., ὡς τὸ οὕτω κ., Σχόλ. Πλάτ. σ. 50 Ruhnk· ἐχρῆν οὖν [[ταύτῃ]] καθαιρεῖν καὶ ἀπευωνίζειν τὴν δυναστείαν Λουκ. Νιγρ. 23. 6) ἐκ τούτου ἢ τούτων, [[μετὰ]] [[ταῦτα]], Ξεν. Ἑλλ. 3. 1, 6, Οἰκ. 2. 1· λοιπόν, [[ἑπομένως]], ὁ αὐτ. ἐν Ἀν. 3. 3, 5. 7) ἐν τούτῳ, «ὡς τόσον», Θουκ. 1. 37., 2. 8, Πλάτ., κτλ. β) ἐν τῷ [[μεταξύ]], «ἐν τούτοις», Θουκ. 7. 30, Ξεν. Ἀπομν. 2. 1, 27. 8) πρὸς τούτοις, [[προσέτι]], Ἡρόδ. 2. 51, Πλάτ. Πρωτ. 326Α, Ξεν. Ἀπομν. 2. 4, 4, Ἀριστοφ. Πλ. 540.
}}
{{bailly
|btext=[[αὕτη]], [[τοῦτο]];<br /><i>gén.</i> [[τούτου]], [[ταύτης]], [[τούτου]], <i>etc.</i><br /><i>plur.</i> [[οὗτοι]], αὗται, [[ταῦτα]], <i>gén.</i> τούτων <i>pour les 3 genres ; dat.</i> τούτοις, ταύταις, τούτοις, <i>etc.</i><br /><i>duel nom.-acc. att.</i> [[τούτω]] <i>pour les 3 genres ; gén.-dat.</i> τούτοιν <i>pour les 3 genres</i>;<br /><i>pron. et adj. démonstr.</i><br />celui-ci, celle-ci, ceci ; ce, cet, cette;<br /><b>A. <i>Construct.</i></b> : [[οὗτος]] <i>s’emploie</i>;<br /><b>I.</b> <i>abs., au sens d’un pron. démonstr.</i> celui-ci, celle-ci, ceci ; lui, elle, cela, HOM, ATT ; <i>particul. au neutre sg. ou plur.</i> : [[τοῦτο]] τῆς ἀγνοίας ATT ce degré d’ignorance ; ἔστι δὲ [[τοῦτο]] [[τυραννίς]] PLAT voilà ce qu’est la tyrannie ; <i>dans le dialogue, abs.</i> [[ταῦτα]], ταῦτά [[γε]], <i>précisément (cf. fr. c’est cela) ; dans certaines locut.</i> πρὸς τούτοις, outre cela, en outre;<br /><b>II.</b> <i>adj., avec un subst. accompagné de l’art.</i> [[οὗτος]] <i>précédant ou suivant les deux</i> : [[οὗτος]] ὁ [[σοφός]] SOPH l’homme qui sait et que voici ; [[τοῦ]] λόγου [[τούτου]] SOPH de cette parole. <i>L’art. est omis en poésie</i> : [[οὗτος]] [[ἀνήρ]] IL, OD l’homme que voici ; τοῦτ’ [[ἔπος]] ESCHL cette parole ; <i>ou lorsque le subst. est déterminé par une propos. relat.</i> : πατὴρ [[οὗτος]] [[σός]], ὃν θρηνεῖς [[ἀεί]] SOPH ton père, celui que tu pleures toujours ; <i>ou lorsque le subst. est attribut</i> ([[οὗτος]], <i>au lieu de rester neutre, se construisant au genre de ce subst.</i>) : ταύτην, ἔφη, γνώμην [[ἔχω]] [[ἔγωγε]] XÉN voilà, dit-il, mon avis (<i>pour</i> [[τοῦτο]], ἔφη, γνώμην [[ἔχω]] ἔγ.) ; <i>avec un pron.</i> : [[οὗτος]] συ SOPH toi là, πατὴρ [[οὗτος]] [[σός]] SOPH ton illustre père (dont tu parles sans cesse);<br /><b>B.</b> [[οὗτος]], <i>employé par opp. à</i> [[ἐκεῖνος]], <i>se rapporte d’ord. à l’objet le plus proche</i>, [[ἐκεῖνος]] <i>à l’objet le plus éloigné ; p. suite, sert à désigner les choses présentes</i> : [[ταῦτα]] ATT les choses de ce monde ; <i>p. oppos. à</i> [[ὅδε]], <i>se rapporte dans Homère au plus éloigné</i>, [[ὅδε]] <i>au plus proche ; chez les Att. au plus proche</i>, [[ὅδε]] <i>au plus éloigné</i>;<br /><b>C.</b> [[οὗτος]] <i>s’emploie qqf emphatiq.</i> : τούτους τοὺς πολυτελεῖς χιτῶνας XÉN les fameux vêtements de luxe des Perses ; <i>dans la langue politique ou judiciaire pour désigner</i> l’ennemi, l’adversaire, plaignant <i>ou</i> défendeur;<br /><b>D.</b> [[οὗτος]] <i>désigne qqf par pléonasme un suj. ou un rég. déjà exprimé</i> : τὸν ἄνδρα τοῦτον, ὃν [[πάλαι]] ζητεῖς, οὗτός ἐστιν [[ἐνθάδε]] SOPH cet homme que tu cherches depuis longtemps, cet homme il est ici ; <i>dans les locut.</i> καὶ [[οὗτος]], καὶ [[ταῦτα]], <i>etc. au sens du fr.</i> et cela, et en outre : ἀπόρων ἐστὶ καὶ ἀμηχάνων καὶ τούτων πονηρῶν XÉN c’est le fait de gens sans ressources, sans talent, et en outre méchants ; ἄνδρα γενναῖον [[θανεῖν]], καὶ [[ταῦτα]] πρὸς γυναικός ESCHL qu’un homme généreux soit mort, et cela de la main d’une femme;<br /><i>Locut. adv.</i><br />• [[τοῦτο]] :<br /><b>1</b> à cause de cela, c’est pour cela que, c’est pourquoi;<br /><b>2</b> • [[τοῦτο]] μὲν… [[τοῦτο]] [[δέ]], • [[τοῦτο]] μὲν… μετὰ [[δέ]], • [[τοῦτο]] μὲν… [[ἔπειτα]] [[δέ]], tantôt…, tantôt ; une fois… ensuite;<br />• [[ταῦτα]], à cause de cela, c’est pour cela que, c’est pourquoi;<br />• [[ταύτῃ]] (<i>s.e.</i> [[τῇ]] χώρᾳ), dans cette contrée, à cette place, de ce côté, ici ; <i>ou</i> à ce point ; <i>ou (s.e.</i> ὁδῷ), de celle façon, par ce moyen, ainsi, par conséquent ; <i>ou (s.e.</i> ἡμέρᾳ) ce jour-là;<br />• [[ἐκ]] [[τούτου]] <i>et</i> • [[ἐκ]] τούτων, ensuite, après cela, à partir de ce moment, c’est pourquoi;<br />• [[ἐν]] [[τούτῳ]], • [[ἐν]] τούτοις, à ce moment, en même temps, cependant, <i>ou</i> conformément à cela, jusqu’à ce point;<br />• ἐπὶ τούτοις, dans ces conditions;<br />• πρὸς τούτοις, en plus de cela, en outre.<br />'''Étymologie:''' ὁ, [[αὐτός]].
}}
}}