ὁμοιομέρεια: Difference between revisions
Τὸ νικᾶν αὐτὸν αὑτὸν πασῶν νικῶν πρώτη τε καὶ ἀρίστη. Τὸ δὲ ἡττᾶσθαι αὐτὸν ὑφ' ἑαυτοῦ πάντων αἴσχιστόν τε ἅμα καὶ κάκιστον. → Τo conquer yourself is the first and best victory of all, while to be conquered by yourself is of all the most shameful as well as evil
m (Text replacement - " <span class="bld">" to "<span class="bld">") |
m (Text replacement - "</span> ;" to "</span>;") |
||
Line 8: | Line 8: | ||
|Transliteration C=omoiomereia | |Transliteration C=omoiomereia | ||
|Beta Code=o(moiome/reia | |Beta Code=o(moiome/reia | ||
|Definition=ἡ, <span class="sense"><span class="bld">A</span> [[a having like parts]], [[similarity of composition]], <span class="bibl">Epicur.<span class="title">Nat.</span>14.6</span>, al. ; esp. of the doctrine of Anaxagoras (ἐν παντὶ παντὸς μοῖρα ἔνεστι), [[nunc et Anaxagorae scrutemur homoeomerian]] Lucr.<span class="bibl">1.830</span> ; [[rerum h]]. ib.<span class="bibl">834</span> : pl., in concrete sense, of the [[ἀρχαί]] in this theory, <span class="title">Placit.</span>1.3.5, <span class="bibl">Plu.<span class="title">Per.</span>4</span>, <span class="bibl">Diog.Oen.5</span>, <span class="bibl">D.L.2.8</span>, <span class="bibl">Simp.<span class="title">in Ph.</span>460.4</span> : sg. in this signf., <b class="b3">ἑκάστη ὁ</b>. ib.<span class="bibl">9</span>.</span> | |Definition=ἡ, <span class="sense"><span class="bld">A</span> [[a having like parts]], [[similarity of composition]], <span class="bibl">Epicur.<span class="title">Nat.</span>14.6</span>, al. ; esp. of the doctrine of Anaxagoras (ἐν παντὶ παντὸς μοῖρα ἔνεστι), [[nunc et Anaxagorae scrutemur homoeomerian]] Lucr.<span class="bibl">1.830</span>; [[rerum h]]. ib.<span class="bibl">834</span> : pl., in concrete sense, of the [[ἀρχαί]] in this theory, <span class="title">Placit.</span>1.3.5, <span class="bibl">Plu.<span class="title">Per.</span>4</span>, <span class="bibl">Diog.Oen.5</span>, <span class="bibl">D.L.2.8</span>, <span class="bibl">Simp.<span class="title">in Ph.</span>460.4</span> : sg. in this signf., <b class="b3">ἑκάστη ὁ</b>. ib.<span class="bibl">9</span>.</span> | ||
}} | }} | ||
{{pape | {{pape |
Revision as of 17:55, 22 May 2021
English (LSJ)
ἡ, A a having like parts, similarity of composition, Epicur.Nat.14.6, al. ; esp. of the doctrine of Anaxagoras (ἐν παντὶ παντὸς μοῖρα ἔνεστι), nunc et Anaxagorae scrutemur homoeomerian Lucr.1.830; rerum h. ib.834 : pl., in concrete sense, of the ἀρχαί in this theory, Placit.1.3.5, Plu.Per.4, Diog.Oen.5, D.L.2.8, Simp.in Ph.460.4 : sg. in this signf., ἑκάστη ὁ. ib.9.
German (Pape)
[Seite 335] ἡ, die Beschaffenheit eines aus ähnlichen od. gleichen Theilen zusammengesetzten Körpers. Bei Anaxagoras die aus ähnlichen Theilen bestehenden Urstoffe, Elemente, Arist.; S. Emp. pyrrh. 3, 32.
French (Bailly abrégé)
ας (ἡ) :
ressemblance des parties d’un tout ; αἱ ὁμοιομέρειαι éléments formés de parties semblables.
Étymologie: ὅμοιος, μέρος.
Greek Monolingual
η (Α ὁμοιομέρεια) ομοιομερής
1. το να αποτελείται κάτι από όμοια μέρη με κάτι άλλο ή το να έχει όλα τα μέρη του όμοια μεταξύ τους
2. στον πληθ. αἱ ὁμοιομέρειαι
(ως φιλοσοφ. όρος του Αναξαγόρα) τα αρχέγονα στοιχεία της ύλης τα οποία είναι όμοια μεταξύ τους και όμοια επίσης με όλα τα συστατικά τους
αρχ.
στον πληθ. ουσίες που αποτελούνται από όμοια μέρη.
Russian (Dvoretsky)
ὁμοιομέρεια: ἡ одинаковость частей, (качественная) однородность: αἱ ὁμοιομέρειαι Anaxagoras ap. Plut. et Diog. L. гомеомерии, качественно однородные частицы (из которых состоит каждый из качественно обособленных элементов материального мира).