3,277,114
edits
m (Text replacement - "(?s)(==Wikipedia EN==)(\n)(.*)(\n[{=])" to "{{wkpen |wketx=$3 }}$4") |
m (Text replacement - "(?s)(==Wikipedia EL==)(\n)(.*)(\n[{=])" to "{{wkpel |wkeltx=$3 }}$4") |
||
Line 10: | Line 10: | ||
According to the Scholiast on Euripides, Acrisius was the founder of the Delphic amphictyony. Strabo believes that this amphictyony existed before the time of Acrisius, and that he was only the first who regulated the affairs of the amphictyons, fixed the towns which were to take part in the council, gave to each its vote, and settled the jurisdiction of the amphictyons. | According to the Scholiast on Euripides, Acrisius was the founder of the Delphic amphictyony. Strabo believes that this amphictyony existed before the time of Acrisius, and that he was only the first who regulated the affairs of the amphictyons, fixed the towns which were to take part in the council, gave to each its vote, and settled the jurisdiction of the amphictyons. | ||
}} | }} | ||
= | {{wkpel | ||
Στην ελληνική μυθολογία ο Ακρίσιος ήταν βασιλιάς του Άργους. Από γενεαλογικής απόψεως ήταν γιος του Άβαντα και της Αγλαΐας, κόρης του Μαντινέα. Ο Ακρίσιος είχε ένα δίδυμο αδελφό, τον Προίτο, με τον οποίο είναι χαρακτηριστικό ότι μάλωνε από τότε που βρίσκονταν ακόμα μέσα στην κοιλιά της Αγλαΐας. Οι έριδες των δύο αδελφών συνεχίσθηκαν και κατά την παιδική τους ηλικία, διαχρονικά. Φυσιολογικά, όταν μεγάλωσαν ο Άβαντας χώρισε στα δύο το βασίλειό του της Αργολίδας και έδωσε το Άργος στο Ακρίσιο και την Τίρυνθα στον Προίτο, μετά από αιματηρές μάχες μεταξύ των δύο κληρονόμων. Μάλιστα μυθολογείται ότι σε αυτές τις μάχες χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά η ασπίδα ως αμυντικό όπλο. | |wkeltx=Στην ελληνική μυθολογία ο Ακρίσιος ήταν βασιλιάς του Άργους. Από γενεαλογικής απόψεως ήταν γιος του Άβαντα και της Αγλαΐας, κόρης του Μαντινέα. Ο Ακρίσιος είχε ένα δίδυμο αδελφό, τον Προίτο, με τον οποίο είναι χαρακτηριστικό ότι μάλωνε από τότε που βρίσκονταν ακόμα μέσα στην κοιλιά της Αγλαΐας. Οι έριδες των δύο αδελφών συνεχίσθηκαν και κατά την παιδική τους ηλικία, διαχρονικά. Φυσιολογικά, όταν μεγάλωσαν ο Άβαντας χώρισε στα δύο το βασίλειό του της Αργολίδας και έδωσε το Άργος στο Ακρίσιο και την Τίρυνθα στον Προίτο, μετά από αιματηρές μάχες μεταξύ των δύο κληρονόμων. Μάλιστα μυθολογείται ότι σε αυτές τις μάχες χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά η ασπίδα ως αμυντικό όπλο. | ||
Σε κάποια από τις συνεχείς μάχες τους, ο Ακρίσιος νίκησε τον Προίτο και τον έδιωξε στη Μικρά Ασία, από όπου επέστρεψε με στρατό του Λύκιου βασιλιά Ιοβάτη. Με τον στρατό αυτό ο Προίτος κατάφερε να ξανακερδίσει την Τίρυνθα, περιορίζοντας τον Ακρίσιο στο νόμιμο μερίδιό του. | Σε κάποια από τις συνεχείς μάχες τους, ο Ακρίσιος νίκησε τον Προίτο και τον έδιωξε στη Μικρά Ασία, από όπου επέστρεψε με στρατό του Λύκιου βασιλιά Ιοβάτη. Με τον στρατό αυτό ο Προίτος κατάφερε να ξανακερδίσει την Τίρυνθα, περιορίζοντας τον Ακρίσιο στο νόμιμο μερίδιό του. | ||
Line 20: | Line 20: | ||
Ο Στράβων γράφει ότι ο Ακρίσιος είχε καθορίσει τις πρώτες διατάξεις του αμφικτυονικού συνεδρίου και είχε ορίσει τις πόλεις που μετείχαν σε αυτό. Ο Παυσανίας αναφέρει ότι είδε στο Άργος το χάλκινο δωμάτιο όπου ο Ακρίσιος είχε φυλακίσει τη Δανάη. Ο Ντεσάρμ στην «Ελληνική Μυθολογία» του παρομοιάζει το δωμάτιο αυτό με τον λεγόμενο «Θησαυρό του Ατρέα» στις Μυκήνες (τον υποτιθέμενο τάφο δηλαδή του Αγαμέμνονα), ο οποίος είχε χάλκινες πλάκες στον θόλο του. | Ο Στράβων γράφει ότι ο Ακρίσιος είχε καθορίσει τις πρώτες διατάξεις του αμφικτυονικού συνεδρίου και είχε ορίσει τις πόλεις που μετείχαν σε αυτό. Ο Παυσανίας αναφέρει ότι είδε στο Άργος το χάλκινο δωμάτιο όπου ο Ακρίσιος είχε φυλακίσει τη Δανάη. Ο Ντεσάρμ στην «Ελληνική Μυθολογία» του παρομοιάζει το δωμάτιο αυτό με τον λεγόμενο «Θησαυρό του Ατρέα» στις Μυκήνες (τον υποτιθέμενο τάφο δηλαδή του Αγαμέμνονα), ο οποίος είχε χάλκινες πλάκες στον θόλο του. | ||
}} | |||
{{DGE | {{DGE | ||
|dgtxt=-ου, ὁ<br /><b class="num">• Prosodia:</b> [-ῐ-]<br /><b class="num">• Morfología:</b> [ép. gen. -οιο Nonn.<i>D</i>.47.572]<br />[[Acrisio]]<br /><b class="num">1</b> mit., hijo de Abante, padre de Dánae, Hes.<i>Fr</i>.135.2, B.11.66, Hdt.6.53, Men.<i>Sam</i>.597, Paus.2.16.2<br /><b class="num">•</b>como tít. de una obra de Sófocles, Hsch.s.u. βίδην<br /><b class="num">•</b>como fundador de la liga Anfictiónica, Str.9.3.7, cf. Call.<i>Epigr</i>.39.3.<br /><b class="num">2</b> general sicionio, X.<i>HG</i> 7.1.45. | |dgtxt=-ου, ὁ<br /><b class="num">• Prosodia:</b> [-ῐ-]<br /><b class="num">• Morfología:</b> [ép. gen. -οιο Nonn.<i>D</i>.47.572]<br />[[Acrisio]]<br /><b class="num">1</b> mit., hijo de Abante, padre de Dánae, Hes.<i>Fr</i>.135.2, B.11.66, Hdt.6.53, Men.<i>Sam</i>.597, Paus.2.16.2<br /><b class="num">•</b>como tít. de una obra de Sófocles, Hsch.s.u. βίδην<br /><b class="num">•</b>como fundador de la liga Anfictiónica, Str.9.3.7, cf. Call.<i>Epigr</i>.39.3.<br /><b class="num">2</b> general sicionio, X.<i>HG</i> 7.1.45. |