ἔπειτα: Difference between revisions

Bailly1_2
(6_12)
(Bailly1_2)
Line 15: Line 15:
{{ls
{{ls
|lstext='''ἔπειτα''': Ἰων. [[ἔπειτεν]], ὃ ἴδε, Ἐπίρρ. (ἐπί, [[εἶτα]])· δηλοῖ τὴν ἀκολουθίαν μιᾶς πράξεως ἢ καταστάσεως μετ’ [[ἄλλην]], καὶ [[κυρίως]] προσδιορίζεται ὑπὸ τοῦ ἐπεί, ὡς τὸ [[εἶτα]] ὑπὸ τοῦ εἰ. 1) ἐπὶ ἁπλῆς ἀκολουθίας [[ἄνευ]] αἰτιολογικῆς τινος ἐννοίας, ἀκολούθως, [[μετὰ]] [[ταῦτα]], [[ἔπειτα]], ὡς καὶ νῦν, Λατ. deinde, [[συχν]]. ἀπὸ τοῦ Ὁμ. καὶ [[ἐφεξῆς]], ὡς ἐν Ἰλ. Α. 48, Β. 169, κτλ.· - [[ὁπόταν]] εὑρίσκηται ἐν ἰσχυρᾷ ἀντιθέσει πρὸς προτέραν πρᾶξιν ἢ κατάστασιν [[μετὰ]] παρῳχημένων χρόνων, = [[μετὰ]] [[ταῦτα]], κατόπιν· [[μετὰ]] μέλλ. = εἰς τὸ ἑξῆς, τοῦ λοιποῦ, ἢ πέφατ’ ἢ καὶ [[ἔπειτα]] πεφήσεται Ἰλ. Ο. 140. πρβλ. Π. 498· ἀντιτίθεται τῷ [[αὐτίκα]] καὶ νῦν, Ἰλ. Ψ. 551· ὃς δ’ ἔπειτ’ ἔφυ, ἀντιτίθεται τῷ [[ὅστις]] πάροιθεν ἦν, Αἰσχύλ. Ἀγ. 171· - ὁ Ὅμ. [[συχνάκις]] συνάπτει αὐτὸ μετ’ ἄλλων ἐπιρρημάτων, αὐτίκ’ [[ἔπειτα]], [[αἶψα]] ἢ ὦκα [[ἔπειτα]], ἔτι δὲ καὶ [[ἔνθα]] [[ἔπειτα]]· - σπανίως [[ἄνευ]] ἀναφορᾶς τινος πρὸς προγενεστέραν πρᾶξιν, [[τότε]] ἀκριβῶς, κατ’ ἐκεῖνον τὸν χρόνον, εὗρε δ’ ἄρα μνηστῆρας ἀγήνορας, οἱ μὲν [[ἔπειτα]] πεσσοῖσι... θυμὸν ἔτερπον Ὀδ. Α. 106· - [[συχνάκις]] ἐν διηγήσει, πρῶτον μέν..., ἀκολουθούμενον ὑπὸ τοῦ [[ἔπειτα]] δέ..., Λατ. primum..., deinde..., Θουκ. 2. 55, Πλάτ. Ἀπολ. 18Α, κτλ.· ὑπὸ τοῦ [[ἔπειτα]] μόνου, πρῶτον μέν... [[ἔπειτα]], περὶ τῶν μεγίστων κτλ. Θουκ. 1. 33, Ξεν., κλ.· [[ἔπειτα]] δὲ ἐπαναλαμβανόμενον [[πολλάκις]], Ξεν. Κύρ. 1. 3, 14· [[ὡσαύτως]] [[ἄνευ]] τοῦ πρῶτον, [[αὐτόθι]] 8. 3, 24, κ. ἀλλ.· οὕτω καὶ πρὶν μέν..., [[ἔπειτα]] δέ... Σοφ. Ἠλ. 724· ἔπειτά γε Ἀριστοφ. Θεσμ. 556, Πλάτ. κλ.· κἄπειτα, συχνὰ παρ’ Ἀττ., ὡς ἐν Σοφ. Αἴ. 61. 305. 2) [[μετὰ]] τοῦ ἄρθρου, τὸ [[ἔπειτα]], τὸ ἑπόμενον, τό τ’ [[ἔπειτα]] καὶ τὸ μέλλον καὶ τὸ πρὶν Σοφ. Ἀντιγ. 611· τά τε πρῶτα, τά τ’ ἔπειθ’ ὅσα τ’ ἔμελλε τυχεῖν Εὐρ. Ι. Τ. 1263· οἱ [[ἔπειτα]], οἱ μεταγενέστεροι, Αἰσχύλ. Εὐμ. 672· ὁ ἔπ. [[βίος]] Πλάτ. Φαίδων 116Α· εἰς τὸν [[ἔπειτα]] χρόνον ὁ αὐτὸς ἐν Φιλ. 39Ε· ἡ εἰς τὸ [[ἔπειτα]] [[δόξα]] Θουκ. 2. 64· ἐν τῷ [[ἔπειτα]] Πλάτ. Φαίδων 67C· ἐκ τοῦ ποτὲ εἰς τὸ [[ἔπειτα]] ὁ αὐτὸς ἐν Παρμ. 152Β· ὁ [[ἔπειτα]] [[χρόνος]] Ξεν. Κύρ. 1. 5, 9. 3) ὡς τὸ [[εἶτα]] [[μετὰ]] παρεμφατικοῦ ῥήματος προηγουμένης μετοχῆς, μειδήσασα δ’ [[ἔπειτα]] ἑῷ ἐγκάτθετο κόλπῳ, ἐμειδίασε καὶ [[ἔπειτα]] ἔθηκεν αὐτὸν (δηλ. τὸν κεστὸν ἱμάντα) εἰς τὸν ἑαυτῆς κόλπον, Ἰλ. Ξ. 223, πρβλ. Λ. 730. κτλ.· [[συχν]]. παρ’ Ἀττ., Αἰσχύλ. Θήβ. 267, Εὐμ. 29, Πλάτ. Φαίδων 82C· - ἡ [[σύνταξις]] αὕτη [[εἶναι]] [[συχνάκις]] ἐν χρήσει πρὸς δήλωσιν ἀντιθέσεως μεταξὺ τῆς μετοχῆς καὶ τοῦ ῥήματος ἐμφαινομένου θαυμασμοῦ τινος ἢ ἐκπλήξεως ἢ τοιούτου τινός, καὶ [[τότε]] ἡ μὲν μετοχὴ δύναται νὰ ἐξενεχθῇ ἐν παρεμφατικῇ ἐγκλίσει, τὸ δὲ [[ἔπειτα]] νὰ ἑρμηνευθῇ διὰ τοῦ, [[μετὰ]] τοῦτο, τὸ μητρὸς αἷμ’... ἐκχέας [[πέδοι]], ἔπειτ’ ἐν Ἄργει δώματ’ οἰκήσει πατρός; Αἰσχύλ. Εὐμ. 654, πρβλ. 438, Θήβ. 267· [[χὤταν]] ἐν κακοῖσί τις ἁλοὺς ἔπ. τοῦτο καλλύνειν θέλῃ Σοφ. Ἀντ. 496· [[ὅστις]] ἀνθρώπου φύσιν βλαστὼν ἔπ. μὴ κατ’ ἄνθρωπον φρονῇ ὁ αὐτὸς ἐν Αἴ. 761· εἰ πτωχὸς ὢν ἔπειτ’ ἐν Ἀθηναίοις λέγειν [[μέλλω]] Ἀριστοφ. Ἀχ. 498, πρβλ. Πλάτ. Γοργ. 519Ε, Πρωτ. 319D, Φαίδωνα 70Ε· [[ἐνίοτε]] ἡ αὐτὴ [[χρῆσις]] εὕρηται ἐν προτάσει ἧς προηγεῖται οὐχὶ μετοχὴ ἀλλὰ [[ῥῆμα]] παρεμφατικῆς ἐγκλίσεως, [[οἷον]], [[πολλάκις]] μὲν ὥρμα..., [[ἔπειτα]]... διεκωλύετο Πλάτ. Πολ. 336Β, πρβλ. Πρωτ. 310C, Ἀριστοφ. Ὄρν. 29, κτλ.: - οὕτω καὶ τὸ κἄπειτα προηγουμένης μετοχῆς, Ἀριστοφ. Νεφ. 624, Ὄρν. 536· προηγουμένου ῥήματος, Ἀχ. 126· πρβλ. Heind. Πλάτ. Κρατ. 411Β, Φαίδωνα 90Β: - ἴδε [[εἶτα]] Ι. 2. 4) ἐν τῇ ἀποδόσει, εἰ καὶ [[οὐδέποτε]] ἐν ἀρχῇ τῆς προτάσεως, παρ’ Ὁμ., [[συχνάκις]] ἐπιτεταμένον: δὴ [[ἔπειτα]], δή τοι, [[ἔπειτα]], τότ’ [[ἔπειτα]]. 5) [[μετὰ]] χρονικόν τινα σύνδεσμον, [[ἐπειδὴ]] σφαίρῃ πειρήσαιτο, ὠρχείσθην δὴ [[ἔπειτα]], ἀφοῦ ἐτελείωσαν τὸ [[παιγνίδιον]] τῆς σφαίρας, ἀκολούθως ἐχόρευσαν, Ὀδ. Θ. 378· οὕτω [[μετὰ]] τὸ [[ἐπεὶ]] Ἰλ. Π. 247· [[μετὰ]] τὸ ἐπὴν Ὀδ. Λ. 121· [[μετὰ]] τὸ [[ὁπότε]] Ἰλ. Σ. 545· [[μετὰ]] τὸ ὅτε Γ. 223· [[μετὰ]] τὸ ὡς Κ. 552· [[μετὰ]] τὸ [[ἦμος]] Α. 478. 6) προηγουμένου ὑποθ. συνδέσμου, εἰ δ’ ἐτεὸν δή... ἀγορεύεις, ἐξ ἄρα δή τοι [[ἔπειτα]] θεοὶ φρένας ὤλεσαν, ἂν ὁμιλῇς τὴν ἀλήθειαν, [[τότε]] βεβαίως οἱ θεοὶ ὤλεσαν τὰς φρένας σου, Ἰλ. Η. 360. Μ. 234, πρβλ. Κ. 453, Ὀδ. Α. 290, κτλ.· οὕτω, [[μετὰ]] τὸ ἤν, Ἰλ. Ι. 394: οὕτω καὶ [[ὅταν]] ἡ [[ἀπόδοσις]] λαμβάνῃ [[σχῆμα]] ἐρωτήσεως, εἰ μὲν δὴ ἕταρόν γε κελεύετέ μ’ αὐτὸν ἑλέσθαι, πῶς ἂν ἔπειτ’ Ὀδυσῆος λαθοίμην; πῶς ἐγὼ [[δύναμαι]] ἐν τοιαύτῃ περιπτώσει νά…, κτλ., Ἰλ. Κ. 243· [[οὕτως]] ὁ Ὅμ. μεταχειρίζεται τοῦτο, καὶ [[ὅταν]] τὸ εἰ ὑπονοῆται ἐνυπάρχον ἐν τῇ ἀναφορικῇ ἀντωνυμίᾳ, ὡς, ὅν (= εἴ τινα) μέν κ’ ἐπιεικὲς ἀκουέμεν, οὔ τις [[ἔπειτα]]... τόνγ’ εἴσεται Ἰλ. Α. 547· [[μάλιστα]] [[μετὰ]] μετοχ., ὅν (= εἴ τινα) δέ κ’ ἐγὼν [[ἀπάνευθε]] μάχης ἐθέλοντα νοήσω μιμνάζειν..., οὕ οἱ ἐπ. ἄρκιον [[ἐσσεῖται]] Ἰλ. Β. 392. ΙΙ. ἐπὶ λογικῆς ἀκολουθίας κατὰ διάνοιαν, [[ἤτοι]] ἐπὶ ἐξαγωγῆς συμπεράσματος, ξεῖν’, [[ἐπεὶ]] ἄρ δὴ [[ἔπειτα]] πόλιν δ’ ἰέναι μενεαίνεις Ὀδ. Ρ. 185, πρβλ. Ἰλ. Ο. 49, Σ. 357· οὐ σύγ’ [[ἔπειτα]]... Τυδέος ἔκγονός ἐσσι Ἰλ. Ε. 812· σπανίως ἐν ἀρχῇ, ἔπειθ’ ἑλοῦ γε θάτερα Σοφ. Ἠλ. 345. 2) πρὸς ἔναρξιν διηγήσεως, [[νῆσος]] ἔπειτά τις ἔστι, πολυκλύστῳ ἐνὶ πόντῳ, ὑπάρχει λοιπὸν [[νῆσος]], κτλ., Ὀδ. Δ. 354. 3) παρ’ Ἀττ. [[συχνάκις]] πρὸς εἰσαγωγὴν ἐμφαντικῶν ἐρωτήσεων, καὶ λοιπόν..., [[ἔπειτα]] τοῦ δέει; Ἀριστοφ. Πλ. 827, πρβλ. Θεσμ. 188, Νεφ. 226· κατὰ τὸ πλεῖστον πρὸς δήλωσιν ἐκπλήξεως ἢ περιφρονήσεως πρὸς τὸ ἐπειχήρημά τινος, ἔπειτ’ οὐκ οἴει φροντίζειν τοὺς θεοὺς τῶν ἀνθρώπων; Ξεν. Ἀπομν. 1. 4, 11· οὕτω, κἄπειτα Ἀριστοφ. Ἀχ. 126, Ὄρν. 963· [[συχνάκις]] [[μετὰ]] τοῦ [[δῆτα]], [[ἔπειτα]] [[δῆτα]] [[δοῦλος]] ὢν κόμην ἔχεις; [[αὐτόθι]] 911, πρβλ. 1217, ὁ αὐτὸς Λυσ. 985, Εὐρ. Ἄλκ. 822.
|lstext='''ἔπειτα''': Ἰων. [[ἔπειτεν]], ὃ ἴδε, Ἐπίρρ. (ἐπί, [[εἶτα]])· δηλοῖ τὴν ἀκολουθίαν μιᾶς πράξεως ἢ καταστάσεως μετ’ [[ἄλλην]], καὶ [[κυρίως]] προσδιορίζεται ὑπὸ τοῦ ἐπεί, ὡς τὸ [[εἶτα]] ὑπὸ τοῦ εἰ. 1) ἐπὶ ἁπλῆς ἀκολουθίας [[ἄνευ]] αἰτιολογικῆς τινος ἐννοίας, ἀκολούθως, [[μετὰ]] [[ταῦτα]], [[ἔπειτα]], ὡς καὶ νῦν, Λατ. deinde, [[συχν]]. ἀπὸ τοῦ Ὁμ. καὶ [[ἐφεξῆς]], ὡς ἐν Ἰλ. Α. 48, Β. 169, κτλ.· - [[ὁπόταν]] εὑρίσκηται ἐν ἰσχυρᾷ ἀντιθέσει πρὸς προτέραν πρᾶξιν ἢ κατάστασιν [[μετὰ]] παρῳχημένων χρόνων, = [[μετὰ]] [[ταῦτα]], κατόπιν· [[μετὰ]] μέλλ. = εἰς τὸ ἑξῆς, τοῦ λοιποῦ, ἢ πέφατ’ ἢ καὶ [[ἔπειτα]] πεφήσεται Ἰλ. Ο. 140. πρβλ. Π. 498· ἀντιτίθεται τῷ [[αὐτίκα]] καὶ νῦν, Ἰλ. Ψ. 551· ὃς δ’ ἔπειτ’ ἔφυ, ἀντιτίθεται τῷ [[ὅστις]] πάροιθεν ἦν, Αἰσχύλ. Ἀγ. 171· - ὁ Ὅμ. [[συχνάκις]] συνάπτει αὐτὸ μετ’ ἄλλων ἐπιρρημάτων, αὐτίκ’ [[ἔπειτα]], [[αἶψα]] ἢ ὦκα [[ἔπειτα]], ἔτι δὲ καὶ [[ἔνθα]] [[ἔπειτα]]· - σπανίως [[ἄνευ]] ἀναφορᾶς τινος πρὸς προγενεστέραν πρᾶξιν, [[τότε]] ἀκριβῶς, κατ’ ἐκεῖνον τὸν χρόνον, εὗρε δ’ ἄρα μνηστῆρας ἀγήνορας, οἱ μὲν [[ἔπειτα]] πεσσοῖσι... θυμὸν ἔτερπον Ὀδ. Α. 106· - [[συχνάκις]] ἐν διηγήσει, πρῶτον μέν..., ἀκολουθούμενον ὑπὸ τοῦ [[ἔπειτα]] δέ..., Λατ. primum..., deinde..., Θουκ. 2. 55, Πλάτ. Ἀπολ. 18Α, κτλ.· ὑπὸ τοῦ [[ἔπειτα]] μόνου, πρῶτον μέν... [[ἔπειτα]], περὶ τῶν μεγίστων κτλ. Θουκ. 1. 33, Ξεν., κλ.· [[ἔπειτα]] δὲ ἐπαναλαμβανόμενον [[πολλάκις]], Ξεν. Κύρ. 1. 3, 14· [[ὡσαύτως]] [[ἄνευ]] τοῦ πρῶτον, [[αὐτόθι]] 8. 3, 24, κ. ἀλλ.· οὕτω καὶ πρὶν μέν..., [[ἔπειτα]] δέ... Σοφ. Ἠλ. 724· ἔπειτά γε Ἀριστοφ. Θεσμ. 556, Πλάτ. κλ.· κἄπειτα, συχνὰ παρ’ Ἀττ., ὡς ἐν Σοφ. Αἴ. 61. 305. 2) [[μετὰ]] τοῦ ἄρθρου, τὸ [[ἔπειτα]], τὸ ἑπόμενον, τό τ’ [[ἔπειτα]] καὶ τὸ μέλλον καὶ τὸ πρὶν Σοφ. Ἀντιγ. 611· τά τε πρῶτα, τά τ’ ἔπειθ’ ὅσα τ’ ἔμελλε τυχεῖν Εὐρ. Ι. Τ. 1263· οἱ [[ἔπειτα]], οἱ μεταγενέστεροι, Αἰσχύλ. Εὐμ. 672· ὁ ἔπ. [[βίος]] Πλάτ. Φαίδων 116Α· εἰς τὸν [[ἔπειτα]] χρόνον ὁ αὐτὸς ἐν Φιλ. 39Ε· ἡ εἰς τὸ [[ἔπειτα]] [[δόξα]] Θουκ. 2. 64· ἐν τῷ [[ἔπειτα]] Πλάτ. Φαίδων 67C· ἐκ τοῦ ποτὲ εἰς τὸ [[ἔπειτα]] ὁ αὐτὸς ἐν Παρμ. 152Β· ὁ [[ἔπειτα]] [[χρόνος]] Ξεν. Κύρ. 1. 5, 9. 3) ὡς τὸ [[εἶτα]] [[μετὰ]] παρεμφατικοῦ ῥήματος προηγουμένης μετοχῆς, μειδήσασα δ’ [[ἔπειτα]] ἑῷ ἐγκάτθετο κόλπῳ, ἐμειδίασε καὶ [[ἔπειτα]] ἔθηκεν αὐτὸν (δηλ. τὸν κεστὸν ἱμάντα) εἰς τὸν ἑαυτῆς κόλπον, Ἰλ. Ξ. 223, πρβλ. Λ. 730. κτλ.· [[συχν]]. παρ’ Ἀττ., Αἰσχύλ. Θήβ. 267, Εὐμ. 29, Πλάτ. Φαίδων 82C· - ἡ [[σύνταξις]] αὕτη [[εἶναι]] [[συχνάκις]] ἐν χρήσει πρὸς δήλωσιν ἀντιθέσεως μεταξὺ τῆς μετοχῆς καὶ τοῦ ῥήματος ἐμφαινομένου θαυμασμοῦ τινος ἢ ἐκπλήξεως ἢ τοιούτου τινός, καὶ [[τότε]] ἡ μὲν μετοχὴ δύναται νὰ ἐξενεχθῇ ἐν παρεμφατικῇ ἐγκλίσει, τὸ δὲ [[ἔπειτα]] νὰ ἑρμηνευθῇ διὰ τοῦ, [[μετὰ]] τοῦτο, τὸ μητρὸς αἷμ’... ἐκχέας [[πέδοι]], ἔπειτ’ ἐν Ἄργει δώματ’ οἰκήσει πατρός; Αἰσχύλ. Εὐμ. 654, πρβλ. 438, Θήβ. 267· [[χὤταν]] ἐν κακοῖσί τις ἁλοὺς ἔπ. τοῦτο καλλύνειν θέλῃ Σοφ. Ἀντ. 496· [[ὅστις]] ἀνθρώπου φύσιν βλαστὼν ἔπ. μὴ κατ’ ἄνθρωπον φρονῇ ὁ αὐτὸς ἐν Αἴ. 761· εἰ πτωχὸς ὢν ἔπειτ’ ἐν Ἀθηναίοις λέγειν [[μέλλω]] Ἀριστοφ. Ἀχ. 498, πρβλ. Πλάτ. Γοργ. 519Ε, Πρωτ. 319D, Φαίδωνα 70Ε· [[ἐνίοτε]] ἡ αὐτὴ [[χρῆσις]] εὕρηται ἐν προτάσει ἧς προηγεῖται οὐχὶ μετοχὴ ἀλλὰ [[ῥῆμα]] παρεμφατικῆς ἐγκλίσεως, [[οἷον]], [[πολλάκις]] μὲν ὥρμα..., [[ἔπειτα]]... διεκωλύετο Πλάτ. Πολ. 336Β, πρβλ. Πρωτ. 310C, Ἀριστοφ. Ὄρν. 29, κτλ.: - οὕτω καὶ τὸ κἄπειτα προηγουμένης μετοχῆς, Ἀριστοφ. Νεφ. 624, Ὄρν. 536· προηγουμένου ῥήματος, Ἀχ. 126· πρβλ. Heind. Πλάτ. Κρατ. 411Β, Φαίδωνα 90Β: - ἴδε [[εἶτα]] Ι. 2. 4) ἐν τῇ ἀποδόσει, εἰ καὶ [[οὐδέποτε]] ἐν ἀρχῇ τῆς προτάσεως, παρ’ Ὁμ., [[συχνάκις]] ἐπιτεταμένον: δὴ [[ἔπειτα]], δή τοι, [[ἔπειτα]], τότ’ [[ἔπειτα]]. 5) [[μετὰ]] χρονικόν τινα σύνδεσμον, [[ἐπειδὴ]] σφαίρῃ πειρήσαιτο, ὠρχείσθην δὴ [[ἔπειτα]], ἀφοῦ ἐτελείωσαν τὸ [[παιγνίδιον]] τῆς σφαίρας, ἀκολούθως ἐχόρευσαν, Ὀδ. Θ. 378· οὕτω [[μετὰ]] τὸ [[ἐπεὶ]] Ἰλ. Π. 247· [[μετὰ]] τὸ ἐπὴν Ὀδ. Λ. 121· [[μετὰ]] τὸ [[ὁπότε]] Ἰλ. Σ. 545· [[μετὰ]] τὸ ὅτε Γ. 223· [[μετὰ]] τὸ ὡς Κ. 552· [[μετὰ]] τὸ [[ἦμος]] Α. 478. 6) προηγουμένου ὑποθ. συνδέσμου, εἰ δ’ ἐτεὸν δή... ἀγορεύεις, ἐξ ἄρα δή τοι [[ἔπειτα]] θεοὶ φρένας ὤλεσαν, ἂν ὁμιλῇς τὴν ἀλήθειαν, [[τότε]] βεβαίως οἱ θεοὶ ὤλεσαν τὰς φρένας σου, Ἰλ. Η. 360. Μ. 234, πρβλ. Κ. 453, Ὀδ. Α. 290, κτλ.· οὕτω, [[μετὰ]] τὸ ἤν, Ἰλ. Ι. 394: οὕτω καὶ [[ὅταν]] ἡ [[ἀπόδοσις]] λαμβάνῃ [[σχῆμα]] ἐρωτήσεως, εἰ μὲν δὴ ἕταρόν γε κελεύετέ μ’ αὐτὸν ἑλέσθαι, πῶς ἂν ἔπειτ’ Ὀδυσῆος λαθοίμην; πῶς ἐγὼ [[δύναμαι]] ἐν τοιαύτῃ περιπτώσει νά…, κτλ., Ἰλ. Κ. 243· [[οὕτως]] ὁ Ὅμ. μεταχειρίζεται τοῦτο, καὶ [[ὅταν]] τὸ εἰ ὑπονοῆται ἐνυπάρχον ἐν τῇ ἀναφορικῇ ἀντωνυμίᾳ, ὡς, ὅν (= εἴ τινα) μέν κ’ ἐπιεικὲς ἀκουέμεν, οὔ τις [[ἔπειτα]]... τόνγ’ εἴσεται Ἰλ. Α. 547· [[μάλιστα]] [[μετὰ]] μετοχ., ὅν (= εἴ τινα) δέ κ’ ἐγὼν [[ἀπάνευθε]] μάχης ἐθέλοντα νοήσω μιμνάζειν..., οὕ οἱ ἐπ. ἄρκιον [[ἐσσεῖται]] Ἰλ. Β. 392. ΙΙ. ἐπὶ λογικῆς ἀκολουθίας κατὰ διάνοιαν, [[ἤτοι]] ἐπὶ ἐξαγωγῆς συμπεράσματος, ξεῖν’, [[ἐπεὶ]] ἄρ δὴ [[ἔπειτα]] πόλιν δ’ ἰέναι μενεαίνεις Ὀδ. Ρ. 185, πρβλ. Ἰλ. Ο. 49, Σ. 357· οὐ σύγ’ [[ἔπειτα]]... Τυδέος ἔκγονός ἐσσι Ἰλ. Ε. 812· σπανίως ἐν ἀρχῇ, ἔπειθ’ ἑλοῦ γε θάτερα Σοφ. Ἠλ. 345. 2) πρὸς ἔναρξιν διηγήσεως, [[νῆσος]] ἔπειτά τις ἔστι, πολυκλύστῳ ἐνὶ πόντῳ, ὑπάρχει λοιπὸν [[νῆσος]], κτλ., Ὀδ. Δ. 354. 3) παρ’ Ἀττ. [[συχνάκις]] πρὸς εἰσαγωγὴν ἐμφαντικῶν ἐρωτήσεων, καὶ λοιπόν..., [[ἔπειτα]] τοῦ δέει; Ἀριστοφ. Πλ. 827, πρβλ. Θεσμ. 188, Νεφ. 226· κατὰ τὸ πλεῖστον πρὸς δήλωσιν ἐκπλήξεως ἢ περιφρονήσεως πρὸς τὸ ἐπειχήρημά τινος, ἔπειτ’ οὐκ οἴει φροντίζειν τοὺς θεοὺς τῶν ἀνθρώπων; Ξεν. Ἀπομν. 1. 4, 11· οὕτω, κἄπειτα Ἀριστοφ. Ἀχ. 126, Ὄρν. 963· [[συχνάκις]] [[μετὰ]] τοῦ [[δῆτα]], [[ἔπειτα]] [[δῆτα]] [[δοῦλος]] ὢν κόμην ἔχεις; [[αὐτόθι]] 911, πρβλ. 1217, ὁ αὐτὸς Λυσ. 985, Εὐρ. Ἄλκ. 822.
}}
{{bailly
|btext=<i>adv.</i><br />ensuite :<br /><b>I.</b> <i>avec idée de succession</i>;<br /><b>1</b> ensuite, puis;<br /><b>2</b> <i>pour marquer une suite dans le récit</i> : [[νῆσος]] ἔπειτά [[τις]] ἔστι OD eh bien donc alors il y a une île;<br /><b>3</b> <i>pour marquer une conséquence, comme syn. de</i> [[οὖν]], donc, par suite : [[οὐ]] [[σύ]] γ’ [[ἔπειτα]] Τυδέος ἔκγονός ἐσσι IL tu n’es donc pas descendant de Tydée ; ἔπειθ’ [[ἑλοῦ]] [[γε]] [[θάτερα]] SOPH eh bien donc, choisis l’un ou l’autre;<br /><b>4</b> <i>pour marquer une conséquence dans le raisonnement</i> : [[εἰ]] δ’ ἐτεὸν δὴ ἀγορεύεις, [[ἐξ]] [[ἄρα]] [[δή]] [[τοι]] [[ἔπειτα]] θεοὶ φρένας ὤλεσαν IL si tu dis vraiment (ce que tu penses), c’est qu’alors les dieux t’ont fait perdre la raison;<br /><b>5</b> <i>pour marquer une sorte de contradiction</i> : [[ὅστις]] ἀνθρώπου φύσιν βλαστὼν [[ἔπειτα]] μὴ κατ’ ἄνθρωπον φρονῇ SOPH quiconque né avec la nature d’un homme n’a cependant pas ensuite les sentiments d’un homme ; <i>particul. dans les prop. interr. avec une nuance d’indignation ou d’ironie</i> : ἔπειτ’ [[οὐκ]] οἴει φροντίζειν τοὺς θεοὺς [[τῶν]] ἀνθρώπων ; XÉN et après cela tu ne penses pas que les dieux se soucient des hommes ?;<br /><b>II.</b> <i>avec idée d’avenir</i> :<br /><b>1</b> <i>en parl. d’un avenir prochain</i> τό τ’ [[ἔπειτα]] καὶ τὸ μέλλον καὶ τὸ [[πρίν]] SOPH ce qui surviendra immédiatement après, et l’avenir et le passé;<br /><b>2</b> <i>en parl. d’avenir en gén.</i> ὁ [[ἔπειτα]] [[χρόνος]] le temps à venir ; [[ἐν]] [[τῷ]] [[ἔπειτα]] PLAT dans l’avenir ; τὸ [[ἔπειτα]], τὰ [[ἔπειτα]] EUR l’avenir, <i>qqf</i> la postérité : [[οἱ]] [[ἔπειτα]] les descendants, la postérité;<br /><b>3</b> à l’avenir, désormais, <i>en gén.</i> : [[πῶς]] ἂν ἔπειτ’ Ὀδυσῆος ἐγὼ θείοιο λαθοίμην ; IL comment pourrais-je désormais ne pas penser au divin Ulysse ?<br />'''Étymologie:''' [[ἐπί]], [[εἶτα]].
}}
}}