Cleanthes: Difference between revisions

From LSJ

ἔχεις δὲ τῶν κάτωθεν ἐνθάδ᾽ αὖ θεῶν ἄμοιρον, ἀκτέριστον, ἀνόσιον νέκυν → and you have kept here something belonging to the gods below, a corpse deprived, unburied, unholy | but keepest in this world one who belongs to the gods infernal, a corpse unburied, unhonoured, all unhallowed

Source
m (Text replacement - "(?s)(==Wikipedia EN==)(\n)(.*)(\n[{=])" to "{{wkpen |wketx=$3 }}$4")
m (Text replacement - "(?s)(==Wikipedia EL==)(\n)(.*$)" to "{{wkpel |wkeltx=$3 }}")
 
Line 11: Line 11:
|wketx=[[Cleanthes]] (/kliˈænθiːz/; Greek: [[Κλεάνθης]]; c. 330 BC – c. 230 BC), of Assos, was a Greek Stoic philosopher and boxer who was the successor to Zeno of Citium as the second head (scholarch) of the Stoic school in Athens. Originally a boxer, he came to Athens where he took up philosophy, listening to Zeno's lectures. He supported himself by working as a water-carrier at night. After the death of Zeno, c. 262 BC, he became the head of the school, a post he held for the next 32 years. Cleanthes successfully preserved and developed Zeno's doctrines. He originated new ideas in Stoic physics, and developed Stoicism in accordance with the principles of materialism and pantheism. Among the fragments of Cleanthes' writings which have come down to us, the largest is a Hymn to Zeus. His pupil was Chrysippus who became one of the most important Stoic thinkers.
|wketx=[[Cleanthes]] (/kliˈænθiːz/; Greek: [[Κλεάνθης]]; c. 330 BC – c. 230 BC), of Assos, was a Greek Stoic philosopher and boxer who was the successor to Zeno of Citium as the second head (scholarch) of the Stoic school in Athens. Originally a boxer, he came to Athens where he took up philosophy, listening to Zeno's lectures. He supported himself by working as a water-carrier at night. After the death of Zeno, c. 262 BC, he became the head of the school, a post he held for the next 32 years. Cleanthes successfully preserved and developed Zeno's doctrines. He originated new ideas in Stoic physics, and developed Stoicism in accordance with the principles of materialism and pantheism. Among the fragments of Cleanthes' writings which have come down to us, the largest is a Hymn to Zeus. His pupil was Chrysippus who became one of the most important Stoic thinkers.
}}
}}
==Wikipedia EL==
{{wkpel
Ο Κλεάνθης ο Άσσιος (από την Άσσο της Τρωάδος, 330 π.Χ. - 232 π.Χ.) ήταν αρχαίος Έλληνας στωικός φιλόσοφος. Υιός του Φανίου, υπήρξε μαθητής, επί 19 ολόκληρα έτη, και, εν τέλει, διάδοχος του Ζήνωνα, ως ο δεύτερος κατά σειρά δάσκαλος της Αρχαίας Στοάς. Πρώην πυγμάχος αθλητής, έφθασε στην Αθήνα γύρω στο έτος 282, με μόνον 4 δραχμές στο πουγκί του, όπου σπούδασε Φιλοσοφία υπό τον κυνικό Κράτητα αλλά κυρίως υπό τον Ζήνωνα επί 14 πλήρη έτη, όντας υποχρεωμένος, κατά την παράδοση, να κερδίζει τα προς το ζην με νυκτερινή εργασία αρτεργάτου ή άντληση ύδατος για λογαριασμό ενός κηπουρού. Λέγεται ότι οι Αθηναίοι πολίτες, παρατηρώντας ότι ήταν υγιής και δυνατός και παρευρίσκετο ανελειπώς στις παραδόσεις του Ζήνωνος, παρά το ότι δεν είχε φανερούς οικονομικούς πόρους, τον παρέπεμψαν στον Άρειο Πάγο, κατά τα νόμιμα της πόλεως, ώστε να εξηγήσει από πού αντλούσε τα προς το ζην. Όταν κατέθεσαν υπέρ του ο κηπουρός για λογαριασμό του οποίου αντλούσε νερό και η γυναίκα στον αλευρόμυλο και φούρνο της οποίας εργαζόταν, οι δικαστές συγκινήθηκαν σε τέτοιον βαθμό για την αφοσίωσή του στη Φιλοσοφία, ώστε ψήφισαν να του χορηγηθούν τιμής ένεκεν δέκα μναι από το ταμείο της πόλεως (ο Ζήνων, δεν του επέτρεψε ωστόσο να δεχθεί το χρηματικό βραβείο).
|wkeltx=Ο Κλεάνθης ο Άσσιος (από την Άσσο της Τρωάδος, 330 π.Χ. - 232 π.Χ.) ήταν αρχαίος Έλληνας στωικός φιλόσοφος. Υιός του Φανίου, υπήρξε μαθητής, επί 19 ολόκληρα έτη, και, εν τέλει, διάδοχος του Ζήνωνα, ως ο δεύτερος κατά σειρά δάσκαλος της Αρχαίας Στοάς. Πρώην πυγμάχος αθλητής, έφθασε στην Αθήνα γύρω στο έτος 282, με μόνον 4 δραχμές στο πουγκί του, όπου σπούδασε Φιλοσοφία υπό τον κυνικό Κράτητα αλλά κυρίως υπό τον Ζήνωνα επί 14 πλήρη έτη, όντας υποχρεωμένος, κατά την παράδοση, να κερδίζει τα προς το ζην με νυκτερινή εργασία αρτεργάτου ή άντληση ύδατος για λογαριασμό ενός κηπουρού. Λέγεται ότι οι Αθηναίοι πολίτες, παρατηρώντας ότι ήταν υγιής και δυνατός και παρευρίσκετο ανελειπώς στις παραδόσεις του Ζήνωνος, παρά το ότι δεν είχε φανερούς οικονομικούς πόρους, τον παρέπεμψαν στον Άρειο Πάγο, κατά τα νόμιμα της πόλεως, ώστε να εξηγήσει από πού αντλούσε τα προς το ζην. Όταν κατέθεσαν υπέρ του ο κηπουρός για λογαριασμό του οποίου αντλούσε νερό και η γυναίκα στον αλευρόμυλο και φούρνο της οποίας εργαζόταν, οι δικαστές συγκινήθηκαν σε τέτοιον βαθμό για την αφοσίωσή του στη Φιλοσοφία, ώστε ψήφισαν να του χορηγηθούν τιμής ένεκεν δέκα μναι από το ταμείο της πόλεως (ο Ζήνων, δεν του επέτρεψε ωστόσο να δεχθεί το χρηματικό βραβείο).
}}

Latest revision as of 10:00, 24 October 2022

Latin > English (Lewis & Short)

Clĕanthes: is (acc. -en, Cic. N. D. 3, 2, 5; Sen. Ep. 113, 18;
I -em, Cic. Tusc. 2, 25, 60; id. Sen. 7, 23; voc. Cleanthe, id. Tusc. 3, 32, 77; Val. Max. 8, 7, ext. 11), m., = Κλεάνθης, a Stoic philosopher of Assos, pupil of Zeno and teacher of Chrysippus, Cic. Ac. 2, 23, 73; 2, 41, 126; id. Fat. 7, 14; id. Div. 1, 3, 6; id. Fin. 2, 21, 69; 4, 3, 7; Sen. Ep. 44, 3; 108, 10; id. Ben. 5, 14, 1; Val. Max. 8, 7, ext. 11.—Plur.: archetypos servare Cleanthas, statues of Cleanthes, Juv. 2, 7.—Hence,
II Cleanthēus, a, um, adj., of or pertaining to Cleanthes, = Stoic: fruge, i. e. praeceptis, Pers. 5, 64: turba, i. e. discipuli, Claud. Mall. Theod. 88.

Latin > French (Gaffiot 2016)

Cleanthēs,¹² is (Κλεάνθης), m., Cléanthe philosophe stoïcien] : Cic. Fin. 2, 69 || -ēus, a, um, de Cléanthe : Pers. 5, 64.

Latin > German (Georges)

Cleanthēs, is, Akk. em u. ēn, m. (Κλεάνθης), aus Assos in Kleinasien, der Sage nach erst Wasserschöpfer, dann Schüler u. Nachfolger des Stoikers Zeno, Lehrer des Chrysippus, Cic. Acad. 2, 73. Sen. ep. 44, 3: appellat., Plur. Cleanthae, ārum, m., Anhänger des Kl., Stoiker, Iuven. 2, 7: turba Cleantharum, Ven. Fort. 7, 12, 26. – Dav. Cleanthēus, a, um, kleanthisch = stoisch, fruge, Lehren des Kl., Pers.: turbae, Schüler des Kl., Claud.

Wikipedia EN

Cleanthes (/kliˈænθiːz/; Greek: Κλεάνθης; c. 330 BC – c. 230 BC), of Assos, was a Greek Stoic philosopher and boxer who was the successor to Zeno of Citium as the second head (scholarch) of the Stoic school in Athens. Originally a boxer, he came to Athens where he took up philosophy, listening to Zeno's lectures. He supported himself by working as a water-carrier at night. After the death of Zeno, c. 262 BC, he became the head of the school, a post he held for the next 32 years. Cleanthes successfully preserved and developed Zeno's doctrines. He originated new ideas in Stoic physics, and developed Stoicism in accordance with the principles of materialism and pantheism. Among the fragments of Cleanthes' writings which have come down to us, the largest is a Hymn to Zeus. His pupil was Chrysippus who became one of the most important Stoic thinkers.

Wikipedia EL

Ο Κλεάνθης ο Άσσιος (από την Άσσο της Τρωάδος, 330 π.Χ. - 232 π.Χ.) ήταν αρχαίος Έλληνας στωικός φιλόσοφος. Υιός του Φανίου, υπήρξε μαθητής, επί 19 ολόκληρα έτη, και, εν τέλει, διάδοχος του Ζήνωνα, ως ο δεύτερος κατά σειρά δάσκαλος της Αρχαίας Στοάς. Πρώην πυγμάχος αθλητής, έφθασε στην Αθήνα γύρω στο έτος 282, με μόνον 4 δραχμές στο πουγκί του, όπου σπούδασε Φιλοσοφία υπό τον κυνικό Κράτητα αλλά κυρίως υπό τον Ζήνωνα επί 14 πλήρη έτη, όντας υποχρεωμένος, κατά την παράδοση, να κερδίζει τα προς το ζην με νυκτερινή εργασία αρτεργάτου ή άντληση ύδατος για λογαριασμό ενός κηπουρού. Λέγεται ότι οι Αθηναίοι πολίτες, παρατηρώντας ότι ήταν υγιής και δυνατός και παρευρίσκετο ανελειπώς στις παραδόσεις του Ζήνωνος, παρά το ότι δεν είχε φανερούς οικονομικούς πόρους, τον παρέπεμψαν στον Άρειο Πάγο, κατά τα νόμιμα της πόλεως, ώστε να εξηγήσει από πού αντλούσε τα προς το ζην. Όταν κατέθεσαν υπέρ του ο κηπουρός για λογαριασμό του οποίου αντλούσε νερό και η γυναίκα στον αλευρόμυλο και φούρνο της οποίας εργαζόταν, οι δικαστές συγκινήθηκαν σε τέτοιον βαθμό για την αφοσίωσή του στη Φιλοσοφία, ώστε ψήφισαν να του χορηγηθούν τιμής ένεκεν δέκα μναι από το ταμείο της πόλεως (ο Ζήνων, δεν του επέτρεψε ωστόσο να δεχθεί το χρηματικό βραβείο).