μυστήριον
Καλὸν φέρουσι καρπὸν οἱ σεμνοὶ τρόποι → Mores decori frugis est pulchrae seges → Ein ehrbarer Charakter bringt willkommne Frucht
English (LSJ)
τό, (μύστης, μυέω)
A mystery or secret rite: mostly in pl., τὰ μ. the mysteries, first in Heraclit.14, cf. Hdt.2.51 (of the mysteries of the Cabiri in Samothrace), etc.; esp. those of Demeter at Eleusis, A.Fr.479, S. Fr.804, E.Supp.173, Ar.Ra.887, etc.; μυστηρίοις τοῖς μείζοσιν, τοῖς ὀλείζοσιν μ., IG12.6.93,96; but usu., τὰ μεγάλα, τὰ μικρὰ μ., Sch.Ar. Pl.846, cf. IG12.313.144, 22.1672.4, Pl.Grg.497c, etc.; πρὸ τῶν μεγάλων μ. τὰ μικρὰ παραδοτέον Iamb.Protr.2; ἀπιέναι πρὸ τῶν μ., i.e. before you have reached the heart of the matter, Pl.Men.76e; τὰ τῆς θεοῦ (sc. Μεγάλης Μητρὸς) μ. OGI540.21 (Pessinus, i A.D.); οἱ θεοὶ οἷς τὰ μ. ἐπιτελεῖται IG5(1).1390.2 (Andania, i B.C.); τὰ μ. ποιεῖν And.1.11, Lys.14.42, cf. Th.6.28 (Pass.); μ. ἐρεῖν And.l.c.: later in sg., PMag.Leid.W.3.42 (ii/iii A.D.). 2 mystic implements and ornaments, σεμνὰ στεμμάτων μυστήρια E.Supp.470; esp. properties, such as were carried to Eleusis at the celebration of the mysteries, ὄνος ἄγω μυστήρια, prov. of an over-loaded beast, Ar.Ra. 159. b later, object used in magical rites, talisman, δότε πνεῦμα τῷ ὑπ' ἐμοῦ κατεσκευασμένῳ μ. PMag.Leid.V.10.19 (iii/iv A.D.). 3 metaph., ὕπνος, τὰ μικρὰ τοῦ θανάτου μ. Mnesim.11; τῆς Ῥωμαίων ἀρχῆς σεμνὸν μ., of the military sacramentum, Hdn.8.7.4: generally, mystery, secret, Pl.Tht.156a; μυστήριόν σου μὴ κατείπῃς τῷ φίλῳ Men.695, cf. LXX Si.27.16, To.12.7; προσήγγειλε τὰ μ. τοῖς πολεμίοις ib.2 Ma.13.21; μυστήρια βίου Sor.1.3; τοὐμὸν τὸ μ. [the remedy] is my secret, Aret.CD2.7: hence, of a medicine, Gal.13.96, Alex.Trall. 5.4. 4 secret revealed by God, i.e. religious or mystical truth, Corp. Herm.1.16, etc.; τὰ μ. τῆς βασιλείας τῶν οὐρανῶν Ev.Matt.13.11; πνεύματι λαλεῖν μυστήρια 1 Ep.Cor.14.2; τὸ μ. τῆς ἀνομίας the mystery of iniquity, 2 Ep.Thess.2.7; τὸν Ἀντιπάτρου βίον οὐκ ἂν ἁμάρτοιτις εἰπὼν κακίας μ. J.BJ1.24.1; esp. of the Gospel or parts of it, τὸ μ. τοῦ εὐαγγελίου Ep.Eph.6.19, cf. 3.9, Ep.Col.1.26, al.; symbol, τὸ μ. τῶν ἑπτὰ ἀστέρων Apoc.1.20, cf. 17.7. 5 σύνηθές τι μ. some vulgar superstition, Sor.1.4. II Dionysius the tyrant called mouse-holes μυστήρια (μῦς, τηρεῖν), Ath.3.98d.
German (Pape)
[Seite 223] τό, das Geheimniß, Soph. bei Hesych., der ἄῤῥητα καὶ ἀνεξήγητα erklärt; bes. die eigentlichen Mysterien, religiös-politische Geheimlehren, die in mancherlei Feierlichkeiten und Gebräuche gehüllt waren; Her. 2, 51 von den samothracischen Mvsterien; bes. aber die eleusinischen der Demeter, sowohl die kleinen, μικρά, die im Anthesterion, als die großen, τὰ μεγάλα, die im Boedromion gefeiert wurden; Δήμητρος εἰς μυστήρια, Eur. Suppl. 173, vgl. 470; μυστηρίων τῶν ἀποῤῥήτων φάνας ἔδειξεν, Rhes. 943; τὰ μυστήρια ποιεῖσθαι Thuc. 6, 28; Plat. Theaet. 156 a u. Folgde. – Uebh. das heilige Geheimniß, das Heilige, K. S. – Bei den Aerzten ein Heilmittel gegen den Husten. – Nach Ath. III, 98 c nannte Dionysius von Syrakus μυστήρια τὰς τῶν μυῶν διεκδύσεις, ὅτι τοὺς μῦς τηρεῖ.