Βριτόμαρτις: Difference between revisions
καὶ τοσαύτῃ περιουσίᾳ χρήσασθαι πονηρίας → in the veriest extravagance of malice
m (Text replacement - "(==Translations==)(?s)(\n)(.*)($)" to "{{trml |trtx=$3 }}") Tags: Mobile edit Mobile web edit |
m (Text replacement - "D.S." to "D.S.") |
||
(3 intermediate revisions by the same user not shown) | |||
Line 9: | Line 9: | ||
|Beta Code=*brito/martis | |Beta Code=*brito/martis | ||
|Definition=ἡ, [[Britomartis]], acc. Βριτόμαρτιν SIG527.29 (Dreros, iii B. C.; where B. is distinguished from Artemis), name of [[Artemis]] in [[Crete]], = [[virgo]] [[dulcis]], acc. to Solin. 11.8 (but a [[nymph]] in Call.Dian.190): gen. Βριτομάρτεως, Str.10.4.14; Βριτομάρτιδος, EM214.23:—hence [[Βριτομάρτια]], τά, [[festival]] at [[Delos]], IG11 (2).145.34. (Derived from [[βρίτον]], = [[ἀγαθός|ἀγαθόν]], acc. to EM214.29.) | |Definition=ἡ, [[Britomartis]], acc. Βριτόμαρτιν SIG527.29 (Dreros, iii B. C.; where B. is distinguished from Artemis), name of [[Artemis]] in [[Crete]], = [[virgo]] [[dulcis]], acc. to Solin. 11.8 (but a [[nymph]] in Call.Dian.190): gen. Βριτομάρτεως, Str.10.4.14; Βριτομάρτιδος, EM214.23:—hence [[Βριτομάρτια]], τά, [[festival]] at [[Delos]], IG11 (2).145.34. (Derived from [[βρίτον]], = [[ἀγαθός|ἀγαθόν]], acc. to EM214.29.) | ||
}} | |||
{{DGE | |||
|dgtxt=-ιδος, ἡ<br /><b class="num">• Alolema(s):</b> cret. [[Βριτόμαρπις]] <i>ICr</i>.1.7.4 (Quersoneso II a.C.)<br /><b class="num">• Morfología:</b> [sg. ac. Βριτόμαρτιν Call.<i>Dian</i>.190, Ant.Lib.40, dat. Βριτόμαρπι <i>ICr</i>.l.c.]<br />mit. [[Britomartis]] diosa cret., hija de Zeus y Carme, identificada con Ártemis o con Hécate, Call.l.c., Neanth.14, <i>Rhodiaka</i> 2.5, <i>ICr</i>.l.c., <i>ICr</i>.1.18.9c.7 (todas II a.C.), Str.10.4.12, [[Diodorus Siculus|D.S.]]5.76, Paus.2.30.3, 3.14.2, 9.40.3, Sch.Ar.<i>Ra</i>.1356, Sch.E.<i>Hipp</i>.146, Nonn.<i>D</i>.33.333, 343, Ant.Lib.l.c.<br /><b class="num">•</b>llamada en Egina [[Ἀφαία]] Paus.2.30.3, Ant.Lib.l.c. | |||
}} | }} | ||
{{ls | {{ls | ||
|lstext='''Βρῑτόμαρτις''': ἡ, [[ὄνομα]] τῆς Ἀρτέμιδος ἐν Κρήτῃ, virgo dulcis, κατὰ Σωλῖν.· γεν. -εως Στραβ. 479, Καλ. Ἄρ. 190. Παυσ. 3, 14. | |lstext='''Βρῑτόμαρτις''': ἡ, [[ὄνομα]] τῆς Ἀρτέμιδος ἐν Κρήτῃ, virgo dulcis, κατὰ Σωλῖν.· γεν. -εως Στραβ. 479, Καλ. Ἄρ. 190. Παυσ. 3, 14. | ||
}} | }} | ||
{{elru | {{elru | ||
Line 22: | Line 22: | ||
|etymtx=Meaning: Surname of Artemis on Crete (inscr., Str.), also a goddess or nymphe on Crete, Dreros (Call. Dian. 190).<br />Other forms: Also [[Βριτόμαρπις]], <b class="b3">-μάρπεια</b> (Crete).<br />Derivatives: [[Βριτομάρτια]] n. pl. feast on Delos (inscr.).<br />Origin: PG [a word of Pre-Greek origin]<br />Etymology: Acc. to Marinatos [[Ἀρχ]]. [[Δελτ]]. 9, 79ff. to [[Μάρπησσα]], name of a divinity in Aetolia. Wahrmann, Glotta 19, 170 thinks <b class="b3">-μαρπις</b> is the original form (but that [[Βριτόμαρτις]] is due to dissimilation is improbable); thus Guarducci, Inscr. Cr. 1, 35. Also [[Βρυτόμαρτις]] (Wahrmann [[l.c.]]). - Acc. to Solin. 11, 8 = [[dulcis virgo]], which seems confirmed by the gloss. Latte thinks that the gloss may have been invented secondarily to explain the name, but R. A. Brown, Pre-Greek Speech on Crete, 1985, 41 rightly objects that the <b class="b3">υ-</b>stem is not accounted for in this way. IE etymologies are useless. For [[π]]/[[τ]] Fur. 166 compares [[Πανοπεύς]] / [[Φανοτεύς]] see also his p. 389; a variation [[ι]]/[[υ]] is known from Pre-Greek. | |etymtx=Meaning: Surname of Artemis on Crete (inscr., Str.), also a goddess or nymphe on Crete, Dreros (Call. Dian. 190).<br />Other forms: Also [[Βριτόμαρπις]], <b class="b3">-μάρπεια</b> (Crete).<br />Derivatives: [[Βριτομάρτια]] n. pl. feast on Delos (inscr.).<br />Origin: PG [a word of Pre-Greek origin]<br />Etymology: Acc. to Marinatos [[Ἀρχ]]. [[Δελτ]]. 9, 79ff. to [[Μάρπησσα]], name of a divinity in Aetolia. Wahrmann, Glotta 19, 170 thinks <b class="b3">-μαρπις</b> is the original form (but that [[Βριτόμαρτις]] is due to dissimilation is improbable); thus Guarducci, Inscr. Cr. 1, 35. Also [[Βρυτόμαρτις]] (Wahrmann [[l.c.]]). - Acc. to Solin. 11, 8 = [[dulcis virgo]], which seems confirmed by the gloss. Latte thinks that the gloss may have been invented secondarily to explain the name, but R. A. Brown, Pre-Greek Speech on Crete, 1985, 41 rightly objects that the <b class="b3">υ-</b>stem is not accounted for in this way. IE etymologies are useless. For [[π]]/[[τ]] Fur. 166 compares [[Πανοπεύς]] / [[Φανοτεύς]] see also his p. 389; a variation [[ι]]/[[υ]] is known from Pre-Greek. | ||
}} | }} | ||
= | {{wkpel | ||
Η Βριτόμαρτις ή Βριτάμαρπις ήταν θεότητα της ελληνικής μυθολογίας, προστάτιδα των ψαράδων, που λατρευόταν στην Κρήτη. | |wkeltx=Η Βριτόμαρτις ή Βριτάμαρπις ήταν θεότητα της ελληνικής μυθολογίας, προστάτιδα των ψαράδων, που λατρευόταν στην Κρήτη. | ||
Η Βριτόμαρτις ήταν μια νέα και όμορφη κοπέλα από την αρχαία Γόρτυνα, κατά μία εκδοχή ήταν κόρη του Δία και της Κάρμης από την αρχαία πόλη Τάρρα. Πέφτοντας κάποια μέρα στη θάλασσα, σώθηκε από τα δίχτυα ψαράδων. Όταν πέθανε, θεοποιήθηκε και προστάτευε τους ψαράδες. Μια άλλη εκδοχή του μύθου λέει ότι ήταν νύμφη της Αρτέμιδας, καθώς μια μέρα κυνηγούσε την είδε ο Μίνωας και την ερωτεύτηκε. Επί 9 μήνες την κυνηγούσε, αλλά αυτή κρυβόταν και, στο τέλος, η Βριτομάρτις, για να γλιτώσει, έπεσε στη θάλασσα από το βουνό Δίκτη. Ψαράδες που βρίσκονταν εκεί την έσωσαν και από τότε τους προστάτευε. Από τότε ονομαζόταν και Δίκταιννα ή Δίκτυννα, από το όρος από το οποίο έπεσε στη θάλασσα. Στην Κρήτη υπήρχαν πολλά ιερά της, τα Δύκταιννα όπως λέγονταν. | Η Βριτόμαρτις ήταν μια νέα και όμορφη κοπέλα από την αρχαία Γόρτυνα, κατά μία εκδοχή ήταν κόρη του Δία και της Κάρμης από την αρχαία πόλη Τάρρα. Πέφτοντας κάποια μέρα στη θάλασσα, σώθηκε από τα δίχτυα ψαράδων. Όταν πέθανε, θεοποιήθηκε και προστάτευε τους ψαράδες. Μια άλλη εκδοχή του μύθου λέει ότι ήταν νύμφη της Αρτέμιδας, καθώς μια μέρα κυνηγούσε την είδε ο Μίνωας και την ερωτεύτηκε. Επί 9 μήνες την κυνηγούσε, αλλά αυτή κρυβόταν και, στο τέλος, η Βριτομάρτις, για να γλιτώσει, έπεσε στη θάλασσα από το βουνό Δίκτη. Ψαράδες που βρίσκονταν εκεί την έσωσαν και από τότε τους προστάτευε. Από τότε ονομαζόταν και Δίκταιννα ή Δίκτυννα, από το όρος από το οποίο έπεσε στη θάλασσα. Στην Κρήτη υπήρχαν πολλά ιερά της, τα Δύκταιννα όπως λέγονταν. | ||
= | }} | ||
Britomartis (Greek: Βριτόμαρτις) was a Greek goddess of mountains and hunting, who was primarily worshipped on the island of Crete. She was sometimes believed to be an oread, or a mountain nymph, but she was often conflated or syncretized with Artemis and Aphaea, the "invisible" patroness of Aegina. She is also known as Diktynna (Δίκτυννα; derived by Hellenistic writers as from δίκτυα [diktya], "hunting nets"). | {{wkpen | ||
|wketx=Britomartis (Greek: Βριτόμαρτις) was a Greek goddess of mountains and hunting, who was primarily worshipped on the island of Crete. She was sometimes believed to be an oread, or a mountain nymph, but she was often conflated or syncretized with Artemis and Aphaea, the "invisible" patroness of Aegina. She is also known as Diktynna (Δίκτυννα; derived by Hellenistic writers as from δίκτυα [diktya], "hunting nets"). | |||
Many writers have related her to the presumed mother goddess of much earlier Minoan religion; however, there is no evidence from archaeology for this. | Many writers have related her to the presumed mother goddess of much earlier Minoan religion; however, there is no evidence from archaeology for this. | ||
In the 16th century, the naming of a character identified with English military prowess as "Britomart" in Edmund Spenser's knightly epic The Faerie Queene (probably just because "Brit" seemed to fit well with "Britain", with "mart" from Mars, the god of war) led to a number of appearances by "Britomart" figures in British art and literature. | In the 16th century, the naming of a character identified with English military prowess as "Britomart" in Edmund Spenser's knightly epic The Faerie Queene (probably just because "Brit" seemed to fit well with "Britain", with "mart" from Mars, the god of war) led to a number of appearances by "Britomart" figures in British art and literature. | ||
}} | |||
{{trml | {{trml | ||
|trtx=az: Britomartida; bg: Бритомартида; br: Britomartis; ca: Britomartis; cs: Britomartis; de: Britomartis; el: Βριτόμαρτις; en: Britomartis; es: Britomartis; fi: Diktynna; fr: Britomartis; hu: Britomartisz; it: Britomarti; ja: ブリトマルティス; lt: Britomartė; mk: Бритомартида; mr: ब्रिटोमर्टिस; nl: Britomartis; no: Britomartis; pl: Britomartis; pt: Britomártis; ru: Бритомартида; sr: Бритомартида; sv: Britomartis; tr: Britomartis; uk: Брітомартіда; zh: 布里托玛耳提斯 | |trtx=az: Britomartida; bg: Бритомартида; br: Britomartis; ca: Britomartis; cs: Britomartis; de: Britomartis; el: Βριτόμαρτις; en: Britomartis; es: Britomartis; fi: Diktynna; fr: Britomartis; hu: Britomartisz; it: Britomarti; ja: ブリトマルティス; lt: Britomartė; mk: Бритомартида; mr: ब्रिटोमर्टिस; nl: Britomartis; no: Britomartis; pl: Britomartis; pt: Britomártis; ru: Бритомартида; sr: Бритомартида; sv: Britomartis; tr: Britomartis; uk: Брітомартіда; zh: 布里托玛耳提斯 | ||
}} | }} |
Latest revision as of 07:15, 27 March 2024
English (LSJ)
ἡ, Britomartis, acc. Βριτόμαρτιν SIG527.29 (Dreros, iii B. C.; where B. is distinguished from Artemis), name of Artemis in Crete, = virgo dulcis, acc. to Solin. 11.8 (but a nymph in Call.Dian.190): gen. Βριτομάρτεως, Str.10.4.14; Βριτομάρτιδος, EM214.23:—hence Βριτομάρτια, τά, festival at Delos, IG11 (2).145.34. (Derived from βρίτον, = ἀγαθόν, acc. to EM214.29.)
Spanish (DGE)
-ιδος, ἡ
• Alolema(s): cret. Βριτόμαρπις ICr.1.7.4 (Quersoneso II a.C.)
• Morfología: [sg. ac. Βριτόμαρτιν Call.Dian.190, Ant.Lib.40, dat. Βριτόμαρπι ICr.l.c.]
mit. Britomartis diosa cret., hija de Zeus y Carme, identificada con Ártemis o con Hécate, Call.l.c., Neanth.14, Rhodiaka 2.5, ICr.l.c., ICr.1.18.9c.7 (todas II a.C.), Str.10.4.12, D.S.5.76, Paus.2.30.3, 3.14.2, 9.40.3, Sch.Ar.Ra.1356, Sch.E.Hipp.146, Nonn.D.33.333, 343, Ant.Lib.l.c.
•llamada en Egina Ἀφαία Paus.2.30.3, Ant.Lib.l.c.
Greek (Liddell-Scott)
Βρῑτόμαρτις: ἡ, ὄνομα τῆς Ἀρτέμιδος ἐν Κρήτῃ, virgo dulcis, κατὰ Σωλῖν.· γεν. -εως Στραβ. 479, Καλ. Ἄρ. 190. Παυσ. 3, 14.
Russian (Dvoretsky)
Βρῐτόμαρτις: ἡ Бритомартис (дочь Зевса и Кармы, критское божество охоты) Diod.
Frisk Etymological English
Meaning: Surname of Artemis on Crete (inscr., Str.), also a goddess or nymphe on Crete, Dreros (Call. Dian. 190).
Other forms: Also Βριτόμαρπις, -μάρπεια (Crete).
Derivatives: Βριτομάρτια n. pl. feast on Delos (inscr.).
Origin: PG [a word of Pre-Greek origin]
Etymology: Acc. to Marinatos Ἀρχ. Δελτ. 9, 79ff. to Μάρπησσα, name of a divinity in Aetolia. Wahrmann, Glotta 19, 170 thinks -μαρπις is the original form (but that Βριτόμαρτις is due to dissimilation is improbable); thus Guarducci, Inscr. Cr. 1, 35. Also Βρυτόμαρτις (Wahrmann l.c.). - Acc. to Solin. 11, 8 = dulcis virgo, which seems confirmed by the gloss. Latte thinks that the gloss may have been invented secondarily to explain the name, but R. A. Brown, Pre-Greek Speech on Crete, 1985, 41 rightly objects that the υ-stem is not accounted for in this way. IE etymologies are useless. For π/τ Fur. 166 compares Πανοπεύς / Φανοτεύς see also his p. 389; a variation ι/υ is known from Pre-Greek.
Wikipedia EL
Η Βριτόμαρτις ή Βριτάμαρπις ήταν θεότητα της ελληνικής μυθολογίας, προστάτιδα των ψαράδων, που λατρευόταν στην Κρήτη.
Η Βριτόμαρτις ήταν μια νέα και όμορφη κοπέλα από την αρχαία Γόρτυνα, κατά μία εκδοχή ήταν κόρη του Δία και της Κάρμης από την αρχαία πόλη Τάρρα. Πέφτοντας κάποια μέρα στη θάλασσα, σώθηκε από τα δίχτυα ψαράδων. Όταν πέθανε, θεοποιήθηκε και προστάτευε τους ψαράδες. Μια άλλη εκδοχή του μύθου λέει ότι ήταν νύμφη της Αρτέμιδας, καθώς μια μέρα κυνηγούσε την είδε ο Μίνωας και την ερωτεύτηκε. Επί 9 μήνες την κυνηγούσε, αλλά αυτή κρυβόταν και, στο τέλος, η Βριτομάρτις, για να γλιτώσει, έπεσε στη θάλασσα από το βουνό Δίκτη. Ψαράδες που βρίσκονταν εκεί την έσωσαν και από τότε τους προστάτευε. Από τότε ονομαζόταν και Δίκταιννα ή Δίκτυννα, από το όρος από το οποίο έπεσε στη θάλασσα. Στην Κρήτη υπήρχαν πολλά ιερά της, τα Δύκταιννα όπως λέγονταν.
Wikipedia EN
Britomartis (Greek: Βριτόμαρτις) was a Greek goddess of mountains and hunting, who was primarily worshipped on the island of Crete. She was sometimes believed to be an oread, or a mountain nymph, but she was often conflated or syncretized with Artemis and Aphaea, the "invisible" patroness of Aegina. She is also known as Diktynna (Δίκτυννα; derived by Hellenistic writers as from δίκτυα [diktya], "hunting nets").
Many writers have related her to the presumed mother goddess of much earlier Minoan religion; however, there is no evidence from archaeology for this.
In the 16th century, the naming of a character identified with English military prowess as "Britomart" in Edmund Spenser's knightly epic The Faerie Queene (probably just because "Brit" seemed to fit well with "Britain", with "mart" from Mars, the god of war) led to a number of appearances by "Britomart" figures in British art and literature.
Translations
az: Britomartida; bg: Бритомартида; br: Britomartis; ca: Britomartis; cs: Britomartis; de: Britomartis; el: Βριτόμαρτις; en: Britomartis; es: Britomartis; fi: Diktynna; fr: Britomartis; hu: Britomartisz; it: Britomarti; ja: ブリトマルティス; lt: Britomartė; mk: Бритомартида; mr: ब्रिटोमर्टिस; nl: Britomartis; no: Britomartis; pl: Britomartis; pt: Britomártis; ru: Бритомартида; sr: Бритомартида; sv: Britomartis; tr: Britomartis; uk: Брітомартіда; zh: 布里托玛耳提斯