Βοηδρόμια

English (LSJ)

ων, τά,
ABoedromia, games in memory of the succour given by Theseus against the Amazons, Plu.Thes.27; Βοηδρόμια πέμπειν = lead a procession at the Boedromia., D.3.31.

Spanish (DGE)

-ων, τά
• Alolema(s): Βοηδρομία EM 202.44G.
Boedromias fiestas aten. que celebraban, al final del verano, la ayuda prestada por Teseo contra las Amazonas y que dan origen al tercer mes del año, Boedromión, Clidem.18, Plu.Thes.27, Βοηδρόμια πέμπειν dirigir la procesión de las Boedromias D.3.31.

German (Pape)

[Seite 451] τά, daz in Athen zum Andenken des Sieges des Theseus über die Amazonen gefeierte Fest, Plut. Thes. 27.

French (Bailly abrégé)

ων (τά) :
les Boèdromies, fête athénienne, en souvenir de la victoire de Thésée sur les Amazones, ou, selon d'autres, en souvenir du secours apporté par Ion contre Eumolpos.
Étymologie: βοηδρόμος.

Russian (Dvoretsky)

Βοηδρόμια: τά Боэдромии, «Праздник помощи» (справлявшийся в Афинах в честь Аполлона Боэдромия в шестой день месяца Βοηδρομιών в память о помощи, которую оказал Ион афинянам во время их войны с Эвмолпом, по друг. - в память победы Тесея над амазонками) Dem., Plut.

Greek (Liddell-Scott)

Βοηδρόμια: -ων, τὰ, πανήγυρις καὶ ἀγῶνες εἰς ἀνάμνησιν τῆς βοηθείας, τῆς δοθείσης ὑπὸ τοῦ Θησέως ἐναντίον τῶν Ἀμαζόνων, Πλουτ. Θησ. 27 · Β. πέμπειν, ἄγειν, ἑορτάζειν τὰ Βοηδρόμ. Δημ. 37. 6 (διορθωθὲν ἐκ χειρογρ. ἀντὶ τοῦ βοΐδια).

Greek Monolingual

Βοηδρόμια, τα (Α) βοηδρομώ
γιορτή της αρχαίας Αθήνας προς τιμήν του Απόλλωνος Βοηδρομίου.

Greek Monotonic

Βοηδρόμια: -ων, τά (βοηδρόμος), αγώνες που τελούνταν στη μνήμη της βοήθειας που προσφέρθηκε από τον Θησέα ενάντια στις Αμαζόνες, σε Δημ., Πλούτ.

Middle Liddell

βοηδρόμος
games in memory of the succour given by Theseus against the Amazons, Dem., Plut.

Wikipedia EN

The Boedromia (Βοηδρόμια) was an ancient Greek festival held at Athens on the 7th of Boedromion (summer) in the honor of Apollo Boedromios (the helper in distress). Though Apollo was referred to as Boedromios by the Boeotians as well as other Greeks, the festival was exclusively celebrated by the Athenians. According to Demosthenes, the only classical writer to refer to the festival, it had a military connotation, and thanks the god for his assistance to the Athenians during wars. It could also commemorate a specific intervention at the origin of the festival. Various ancient sources have offered differing accounts on what this intervention may have been. According to Plutarch, Theseus refused to battle against the Amazons until he had sacrificed to Phobos. It is in recognition of the help granted in the ensuing battle that the Athenians celebrate the festival. However, the Suda and Euripedes report that the festival's origins lie in the help either Xuthos or his son Ion granted to the Athenians when they were attacked by Eumolpos during the reign of Erechtheus. During the event, sacrifices were also made to Artemis Agrotera.

Wikipedia EL

Τα Βοηδρόμια ήταν αρχαία ελληνική εορτή η οποία λάμβανε χώρα στην Αθήνα την 7η ημέρα του Βοηδρομίωνος μηνός (μέσα Αυγούστου έως μέσα Σεπτεμβρίου) προς τιμή του Απόλλωνα Βοηδρομίου. Ο όρος βοηδρομία σήμαινε παροχή βοηθείας με την έννοια της βοηθείας κατά την μάχη. Η εορτή διέθετε στρατιωτική πτυχή, και κατά την εκδήλωση προσφέρονταν ευχαριστίες στον Απόλλωνα για την βοήθεια που παρασχόταν στους Αθηναίους κατά τις πολεμικές τους επιχειρήσεις. Ωστόσο υπάρχουν διαφορετικές μαρτυρίες από τους ιστορικούς της αρχαιότητας σχετικά με την προέλευση της εκδήλωσης. Ο Πλούταρχος αναφέρει πως κατά την παράδοση ο Θησέας πριν πολεμήσει τις Αμαζόνες είχε κάνει προσφορά στους θεούς και κατόπιν νίκησε στην μάχη η οποία συνέβη εντός του Βοηδρομίωνα, έτσι οι Αθηναίοι συνεχίσαν την παράδοση έκτοτε. Σύμφωνα με το λεξικό Σουίδα όμως, η εκδήλωση απέκτησε την ονομασία της από το γεγονός ότι κατά την βασιλεία του βασιλιά Ερεχθέα, οι Αθηναίοι δέχτηκαν επίθεση την οποία απέκρουσαν επιτυχώς μετά από στρατιωτική βοήθεια (βοηδρομία) που τους δόθηκε από τον Ξούθο. Δεν είναι γνωστές περισσότερες λεπτομέρειες για την εορτή, παρά το ότι προσφέρονταν θυσίες στην θεά Άρτεμη.

Wikipedia FR

Les Boédromies en grec ancien Βοηδρόμια étaient une fête mineure, voire optionnelle, du programme des festivités religieuses athéniennes. Elles se déroulaient lors du mois de Boédromion (fin de l'été). Elles étaient dédiées au dieu Apollon Boedromios (celui qui accourt à un appel à l'aide) et avaient une connotation militaire. Selon Plutarque, elles se déroulaient toujours à son époque (fin du ier siècle apr. J.-C.)

Wikipedia IT

Le Boedromie o Boedromia (in greco antico: Βοηδρόμια) era un'antica festività ateniese in onore di Apollo Boedromio (Βοηδρόμιος – "soccorritore nella battaglia").

La festa veniva celebrata il 7º giorno, del terzo mese dell'estate, ossia Boedromione. Secondo Plutarco, furono istituite in ricordo della vittoria di Teseo contro le Amazzoni, o secondo altri, in ricordo dell'aiuto prestato da Jolche agli ateniesi contro Eumolpo, re di Eleusi.

Durante le Boedromie si correva e gridava ad alta voce, probabilmente per commemorare il consiglio che l'oracolo di Apollo diede gli ateniesi prima di scatenare l'attacco contro gli eleusini.

La festività era collegata con le celebrazioni del 6º giorno del mese in onore di Artemide Agrotera (Ἀγροτέρα), per commemorare la battaglia di Maratona quando fu compiuto un sacrificio votivo a favore della Dea per ottenere la vittoria.

Wikipedia RU

Боэдромии, Боедромии (др.-греч. τά Βοηδρόμια) — праздник в древних Афинах, Фивах и других греческих городах.

Проводился в честь:

  • по одной версии — в честь Аполлона Боэдромия;
  • по второй версии — в честь победы Эрехтея над элевсинцами.
  • по версии Плутарха — в честь победы Тесея над амазонками

Праздновался:

  • по части источников — 6 боэдромиона.
  • по другим источникам — 7 боэдромиона,

После битвы при Марафоне (490 г. до н.э.) являлись также Марафонским праздником.

Происхождение праздника объяснялось, как один из вариантов, помощью, которую Ион или Ксуф оказал афинянам под предводительством Эрехтея, когда на них напали Эвмолп и элевсинцы.

Имя Боэдромий (бегущий на помощь, защитник) было прозвищем Аполлона в Аттике и Беотии для обозначения его как воинственного бога.