παρυπάτη: Difference between revisions
Περὶ τοῦ ἐπέκεινα τοῦ νοῦ κατὰ μὲν νόησιν πολλὰ λέγεται, θεωρεῖται δὲ ἀνοησίᾳ κρείττονι νοήσεως → On the subject of that which is beyond intellect, many statements are made on the basis of intellection, but it may be immediately cognised only by means of a non-intellection superior to intellection
m (Text replacement - "(?s)(\n{{ls\n\|lstext.*}})(\n{{.*}})(\n{{elru.*}})" to "$3$1$2") |
m (LSJ1 replacement) |
||
(2 intermediate revisions by the same user not shown) | |||
Line 8: | Line 8: | ||
|Transliteration C=parypati | |Transliteration C=parypati | ||
|Beta Code=parupa/th | |Beta Code=parupa/th | ||
|Definition=[πᾰ] (sc. [[χορδή]]), ἡ, [[string next the]] [[ὑπάτη]] ([[quod vide|q.v.]]), | |Definition=[πᾰ] (''[[sc.]]'' [[χορδή]]), ἡ, [[string next the]] [[ὑπάτη]] ([[quod vide|q.v.]]), Arist. ''Pr.''917b30, Plu.2.1134f, etc. | ||
}} | }} | ||
{{pape | {{pape | ||
|ptext=[[https://www.translatum.gr/images/pape/pape-02-0529.png Seite 529]] ἡ, sc. [[χορδή]], die Saite neben der ersten od. obersten, fem. von [[παρύπατος]]; Arist. probl. 19, 3; Music.; vgl. Anon. de Mus. Bellerm. p. 61. | |ptext=[[https://www.translatum.gr/images/pape/pape-02-0529.png Seite 529]] ἡ, ''[[sc.]]'' [[χορδή]], die Saite neben der ersten od. obersten, fem. von [[παρύπατος]]; Arist. probl. 19, 3; Music.; vgl. Anon. de Mus. Bellerm. p. 61. | ||
}} | }} | ||
{{elru | {{elru | ||
|elrutext='''παρῠπάτη:''' ἡ (sc. [[χορδή]]) соседняя с верхней, т. е. вторая струна лиры Arst., Plut. | |elrutext='''παρῠπάτη:''' ἡ (''[[sc.]]'' [[χορδή]]) соседняя с верхней, т. е. вторая струна лиры Arst., Plut. | ||
}} | }} | ||
{{ls | {{ls |
Latest revision as of 11:16, 25 August 2023
English (LSJ)
[πᾰ] (sc. χορδή), ἡ, string next the ὑπάτη (q.v.), Arist. Pr.917b30, Plu.2.1134f, etc.
German (Pape)
[Seite 529] ἡ, sc. χορδή, die Saite neben der ersten od. obersten, fem. von παρύπατος; Arist. probl. 19, 3; Music.; vgl. Anon. de Mus. Bellerm. p. 61.
Russian (Dvoretsky)
παρῠπάτη: ἡ (sc. χορδή) соседняя с верхней, т. е. вторая струна лиры Arst., Plut.
Greek (Liddell-Scott)
παρῠπάτη: (ἐξυπακ. χορδή), ἡ παρὰ τὴν ὑπάτην, ἡ ἀμέσως μετὰ τὴν πρώτην χορδή, ἡ δευτέρα ἐκ τῶν πέντε, Ἀριστ. Προβλ. 19. 3, Πλούτ. 2. 1134F, κτλ.· πρβλ. παραμέση.
Greek Monolingual
ἡ, Α
η δεύτερη χορδή, ο δεύτερος φθόγγος του συστήματος, της κλίμακας της αρχαίας μουσικής.
[ΕΤΥΜΟΛ. < παρ(α)- + ὑπάτη (χορδή) «η υψηλότερη χορδή της λύρας»].