Ἀντέρως: Difference between revisions

From LSJ

ἀκίνδυνοι δ' ἀρεταὶ οὔτε παρ' ἀνδράσιν οὔτ' ἐν ναυσὶ κοίλαις τίμιαι → but excellence without danger is honored neither among men nor in hollow ships

Source
m (Text replacement - "(?s)(==Wikipedia EN==)(\n)(.*)(\n[{=])" to "{{wkpen |wketx=$3 }}$4")
m (Text replacement - "(?s)(==Wikipedia FR==)(\n)(.*)(\n[{=])" to "{{wkpfr |wkfrtx=$3 }}$4")
Line 23: Line 23:


Παραστάσεις του Αντέρωτα υπάρχουν (διασώθηκαν) πολλές, σε σύμπλεγμα με τον Έρωτα όπως π.χ. σε παλαίστρα της Ίλιδας όπου ο Έρως κρατάει φοίνικα και ο Αντέρως προσπαθεί να του το αποσπάσει, περίπου ίδιο μαρμάρινο ανάγλυφο βρίσκεται στο Μουσείο της Νεάπολης όπου ο Αντέρως παρουσιάζεται με κυρτές πτέρυγες, καθώς και στο Παλάτσο Κολλόνα της Ρώμης, όπου δύο πτερωτοί δαίμονες συναγωνίζονται στο δρόμο σε λαμπαδηφορία. Στο Αμφιαράειο υπήρχε ζεύγος κυπέλλων που το ένα έφερε παράσταση του Αντέρωτα και το άλλο του Έρωτα. Βωμοί του Αντέρωτα υπήρχαν σε πολλά μέρη με κυρίαρχα εκείνα της Ίλιδας και στην Αθήνα που τιμόταν ως Αλάστωρ.
Παραστάσεις του Αντέρωτα υπάρχουν (διασώθηκαν) πολλές, σε σύμπλεγμα με τον Έρωτα όπως π.χ. σε παλαίστρα της Ίλιδας όπου ο Έρως κρατάει φοίνικα και ο Αντέρως προσπαθεί να του το αποσπάσει, περίπου ίδιο μαρμάρινο ανάγλυφο βρίσκεται στο Μουσείο της Νεάπολης όπου ο Αντέρως παρουσιάζεται με κυρτές πτέρυγες, καθώς και στο Παλάτσο Κολλόνα της Ρώμης, όπου δύο πτερωτοί δαίμονες συναγωνίζονται στο δρόμο σε λαμπαδηφορία. Στο Αμφιαράειο υπήρχε ζεύγος κυπέλλων που το ένα έφερε παράσταση του Αντέρωτα και το άλλο του Έρωτα. Βωμοί του Αντέρωτα υπήρχαν σε πολλά μέρη με κυρίαρχα εκείνα της Ίλιδας και στην Αθήνα που τιμόταν ως Αλάστωρ.
==Wikipedia FR==
{{wkpfr
Dans la mythologie grecque, Antéros (en grec ancien Ἀντέρως / Antérôs, de ἀντι- / anti- (« en retour ») et ἔρως / érôs (« amour »), fils d'Arès et d'Aphrodite, est le frère d'Éros.
|wkfrtx=Dans la mythologie grecque, Antéros (en grec ancien Ἀντέρως / Antérôs, de ἀντι- / anti- (« en retour ») et ἔρως / érôs (« amour »), fils d'Arès et d'Aphrodite, est le frère d'Éros.
}}
==Wikipedia DE==
==Wikipedia DE==
Anteros (griechisch Ἀντέρως „erwiderte Liebe“) ist in der griechischen Mythologie der Gott der Gegenliebe, der verschmähte Liebe rächt. Sein Bruder ist Eros, der Gott der zeugenden Liebe.
Anteros (griechisch Ἀντέρως „erwiderte Liebe“) ist in der griechischen Mythologie der Gott der Gegenliebe, der verschmähte Liebe rächt. Sein Bruder ist Eros, der Gott der zeugenden Liebe.

Revision as of 11:45, 13 October 2022

French (Bailly abrégé)

ωτος (ὁ) :
Antéros, dieu vengeur de l'amour (dédaigné) ; ou au contr. ennemi de l'amour.
Étymologie: ἀντί, ἔρως.

Wikipedia EN

In Greek mythology, Anteros (Ancient Greek: Ἀντέρως Antérōs) was the god of requited love, literally "love returned" or "counter-love" and also the punisher of those who scorn love and the advances of others, or the avenger of unrequited love. He is one of the Erotes.

Anteros was the son of Ares and Aphrodite in Greek mythology, given as a playmate to his brother Eros, who was lonely – the rationale being that love must be answered if it is to prosper. Alternatively, he was said to have arisen from the mutual love between Poseidon and Nerites. Physically, he is depicted as similar to Eros in every way, but with long hair and plumed butterfly wings. He has been described also as armed with either a golden club or arrows of lead.

Anteros, with Eros, was one of a host of winged love gods called Erotes, the ever-youthful winged gods of love, usually depicted as winged boys in the company of Aphrodite or her attendant goddesses.

An altar to Anteros was put up by the metics in Athens in commemoration of the spurned love of the metic Timagoras, who was rejected by the Athenian Meles. Upon hearing Timagoras' declaration of love for him, the young man mockingly ordered him to throw himself down from the top of a tall rock. Seeing Timagoras dead, Meles repented and threw himself down from the same rock.

Describing the nature of the emotion, Plato asserts that it is the result of the great love for another person. The lover, inspired by beauty, is filled with divine love and "filling the soul of the loved one with love in return." As a result, the loved one falls in love with the lover, though the love is only spoken of as friendship. They experience pain when the two are apart, and relief when they are together, the mirror image of the lover's feelings, is anteros, or "counter-love."

Anteros is the subject of the Shaftesbury Memorial in Piccadilly Circus, London, where he symbolises the selfless philanthropic love of the Earl of Shaftesbury for the poor. The memorial is sometimes given the name The Angel of Christian Charity and is popularly mistaken for Eros.

Wikipedia EL

Κατά την Ελληνική Μυθολογία ο Αντέρως, (Αντέρωτας), φέρεται να ήταν αδελφός του Έρωτα, γιος της θεάς Αφροδίτης και του Άρη ως ιδιαίτερη προσωποποίηση της αμοιβαιότητας που εκδηλώνεται στον έρωτα ειδικά μεταξύ ομοφύλων εφήβων. Την ιδέα της ανθρωπόμορφης αυτής εξειδίκευσης ίσως να έδωσε το γεγονός ότι σχεδόν όλες οι παραστάσεις του Αντέρωτα τον παρουσιάζουν σε σύμπλεγμα με τον Έρωτα μέσα σε παλαίστρες και γυμναστήρια.

Κατ΄ άλλη όμως εκδοχή ο πτερωτός Αντέρως εκπροσωπούσε τον ατυχή έρωτα από την απεικόνισή του με σκουρόχρωμα μαλλιά και με συνεπτυγμένες πτέρυγες σε αντίθεση με τον Έρωτα που φέρονταν ξανθός με ευρείς πτέρυγες έτοιμος να πετάξει. Επίσης στη μυθολογία φέρεται και ως δευτερεύουσα θεότητα τιμωρός της σκληρότητας και της μη ανταπόδοσης ερωτικού καλέσματος καθώς και της έλλειψης πίστης στον έρωτα, αποκαλούμενος εξ αυτού ως "Αντέρως Αλάστωρ" (= Αντέρωτας Αλητήριος ή ολέθριος), που είχε καταστεί περίφημη σχετική αρχαία έκφραση.

Κατ΄ άλλους όμως, όπως υποστηρίζει π.χ. και ο Γκομλέν στον Αντέρωτα οι αρχαίοι Έλληνες απέδιδαν ιδιότητες εντελώς αντίθετες μ΄ εκείνες του Έρωτα με τον οποίον ετυμολογικά φέρεται αντίπαλος. Αντιπροσώπευε δηλαδή την απέχθεια, την αποστροφή και την απομάκρυνση που χαρακτηρίζει μεταξύ τους τα διάφορα ζώα. Και επειδή πίστευαν οι αρχαίοι πως τόσο ο Έρως όσο και ο Αντέρως επεξέτειναν την επιρροή τους επί πάντων των όντων πέρα από τα έμψυχα, δηλαδή και στα φυτά, λίμνες, ποταμούς, ως αναγκαία αρμονία και ισορροπία της φύσης ο Αντέρως τελικά ήταν ευεργετική δευτερεύουσα θεότητα που εμπόδιζε τις διάφορες έλξεις στη φύση που θα μπορούσαν να επαναφέρουν το χάος των κατακλυσμών, όπου τα πάντα ήταν συγκεχυμένα.

Παραστάσεις του Αντέρωτα υπάρχουν (διασώθηκαν) πολλές, σε σύμπλεγμα με τον Έρωτα όπως π.χ. σε παλαίστρα της Ίλιδας όπου ο Έρως κρατάει φοίνικα και ο Αντέρως προσπαθεί να του το αποσπάσει, περίπου ίδιο μαρμάρινο ανάγλυφο βρίσκεται στο Μουσείο της Νεάπολης όπου ο Αντέρως παρουσιάζεται με κυρτές πτέρυγες, καθώς και στο Παλάτσο Κολλόνα της Ρώμης, όπου δύο πτερωτοί δαίμονες συναγωνίζονται στο δρόμο σε λαμπαδηφορία. Στο Αμφιαράειο υπήρχε ζεύγος κυπέλλων που το ένα έφερε παράσταση του Αντέρωτα και το άλλο του Έρωτα. Βωμοί του Αντέρωτα υπήρχαν σε πολλά μέρη με κυρίαρχα εκείνα της Ίλιδας και στην Αθήνα που τιμόταν ως Αλάστωρ.

Wikipedia FR

Dans la mythologie grecque, Antéros (en grec ancien Ἀντέρως / Antérôs, de ἀντι- / anti- (« en retour ») et ἔρως / érôs (« amour »), fils d'Arès et d'Aphrodite, est le frère d'Éros.

Wikipedia DE

Anteros (griechisch Ἀντέρως „erwiderte Liebe“) ist in der griechischen Mythologie der Gott der Gegenliebe, der verschmähte Liebe rächt. Sein Bruder ist Eros, der Gott der zeugenden Liebe.

Spanish (DGE)

-ωτος, ὁ
Anteros
1 mit., divinidad que personifica el amor dado en correspondencia, Paus.1.30.1, 6.23.5, Ael.NA 14.28, Them.Or.24.305a, Sud.
plu. IG 12(5).917.6 (Tenos I a.C.).
2 gramático alejandrino en Roma, en tiempo del emperador Claudio, Sud.
3 tít. de una comedia de Anaxándrides, Ath.654b.