3,251,689
edits
m (Text replacement - "(?s)({{ls\n\|lstext.*}}\n)({{.*}}\n)({{elru.*}}\n)({{elnl.*}}\n)" to "$4$3$2$1") |
m (Text replacement - "(?s)(==Wikipedia EN==)(\n)(.*)(\n[{=])" to "{{wkpen |wketx=$3 }}$4") |
||
Line 40: | Line 40: | ||
Οι πεντηκόντορες εμφανίστηκαν σε μια εποχή που δεν γινόταν ακόμη διάκριση ανάμεσα στα εμπορικά και στα πολεμικά πλοία. Ήταν σκάφη ευέλικτα, μακράς ακτίνας δράσης, που χρησιμοποιήθηκαν για εμπόριο, πειρατεία και πολεμικές επιχειρήσεις. Μετέφεραν αγαθά ή και στρατιώτες. Η πεντηκόντορος προωθούνταν από πενήντα (50) κωπηλάτες που τοποθετούνταν ανά 25 σε κάθε της πλευρά. Στο μεσαίο κατάρτι της, το τετράγωνο ιστίο χρησιμοποιούνταν επίσης για την προώθηση του πλοίου, όταν υπήρχε ευνοϊκός άνεμος. Ήταν μακρυά σκάφη με μικρό βύθισμα και συχνά χαρακτηρίζονταν ως «νῆες μακραί». Τυπικά δεν είχαν κατάστρωμα και γι' αυτό αποκαλούνταν και «ἄφρακτοι νῆες». Οι πεντηκόντορες ήταν ανάμεσα στα πρώτα πλοία που ήταν εξοπλισμένα με έμβολο στην πλώρη. Αυτό δείχνει ότι ο σκοπός κατασκευής τους ήταν κατά κύριο λόγο πολεμικός. | Οι πεντηκόντορες εμφανίστηκαν σε μια εποχή που δεν γινόταν ακόμη διάκριση ανάμεσα στα εμπορικά και στα πολεμικά πλοία. Ήταν σκάφη ευέλικτα, μακράς ακτίνας δράσης, που χρησιμοποιήθηκαν για εμπόριο, πειρατεία και πολεμικές επιχειρήσεις. Μετέφεραν αγαθά ή και στρατιώτες. Η πεντηκόντορος προωθούνταν από πενήντα (50) κωπηλάτες που τοποθετούνταν ανά 25 σε κάθε της πλευρά. Στο μεσαίο κατάρτι της, το τετράγωνο ιστίο χρησιμοποιούνταν επίσης για την προώθηση του πλοίου, όταν υπήρχε ευνοϊκός άνεμος. Ήταν μακρυά σκάφη με μικρό βύθισμα και συχνά χαρακτηρίζονταν ως «νῆες μακραί». Τυπικά δεν είχαν κατάστρωμα και γι' αυτό αποκαλούνταν και «ἄφρακτοι νῆες». Οι πεντηκόντορες ήταν ανάμεσα στα πρώτα πλοία που ήταν εξοπλισμένα με έμβολο στην πλώρη. Αυτό δείχνει ότι ο σκοπός κατασκευής τους ήταν κατά κύριο λόγο πολεμικός. | ||
= | {{wkpen | ||
[[File:PHOENICIA, Sidon. Tennes. Circa 351-347 BC.jpg|thumb|Coinage of Tennes, king of Sidon, dated 351/0 BC. Phoenician pentekonter sailing left. Date above (here faint), waves below. King of Persia standing right, holding up lion by lock of mane; Aramaic T’ between.]] | |wketx=[[File:PHOENICIA, Sidon. Tennes. Circa 351-347 BC.jpg|thumb|Coinage of Tennes, king of Sidon, dated 351/0 BC. Phoenician pentekonter sailing left. Date above (here faint), waves below. King of Persia standing right, holding up lion by lock of mane; Aramaic T’ between.]] | ||
The penteconter, alt. spelling pentekonter and pentaconter, also transliterated as pentecontor or pentekontor (Greek: πεντηκόντορος, pentēkónteros "fifty-oared"), plural penteconters was an ancient Greek galley in use since the archaic period. In an alternative meaning, the term was also used for a military commander of fifty men in ancient Greece. | The penteconter, alt. spelling pentekonter and pentaconter, also transliterated as pentecontor or pentekontor (Greek: πεντηκόντορος, pentēkónteros "fifty-oared"), plural penteconters was an ancient Greek galley in use since the archaic period. In an alternative meaning, the term was also used for a military commander of fifty men in ancient Greece. | ||
Line 49: | Line 49: | ||
According to some contemporary calculations, penteconters are believed to have been between 28 and 33 m (92 and 108 ft) long, approximately 4 m wide, and capable of reaching a top speed of 9 knots (17 km/h; 10 mph). However, modern reconstructions of penteconters, as well as other ancient ship designs such as triremes, manned by modern untrained amateurs, attained that top speed fairly easily on initial sea trials, which implies that the top speed of that type of ship in the ancient era had to be substantially higher. Ancient Greeks also used the triaconter or triacontor (τριακόντορος triakontoros), a shorter version of the penteconter with thirty oars. There is a general agreement that the trireme, the primary warship of classical antiquity, evolved from the penteconter via the bireme. The penteconter remained in use until the Hellenistic period, when it became complemented and eventually replaced by other designs, such as the lembus, the hemiolia and the liburnians. | According to some contemporary calculations, penteconters are believed to have been between 28 and 33 m (92 and 108 ft) long, approximately 4 m wide, and capable of reaching a top speed of 9 knots (17 km/h; 10 mph). However, modern reconstructions of penteconters, as well as other ancient ship designs such as triremes, manned by modern untrained amateurs, attained that top speed fairly easily on initial sea trials, which implies that the top speed of that type of ship in the ancient era had to be substantially higher. Ancient Greeks also used the triaconter or triacontor (τριακόντορος triakontoros), a shorter version of the penteconter with thirty oars. There is a general agreement that the trireme, the primary warship of classical antiquity, evolved from the penteconter via the bireme. The penteconter remained in use until the Hellenistic period, when it became complemented and eventually replaced by other designs, such as the lembus, the hemiolia and the liburnians. | ||
}} | |||
==Wikipedia DE== | ==Wikipedia DE== | ||
[[File:Ship graffiti at Nymphaion.jpg|thumb|Wandbild aus einem Tempel in Nymphaion (Krim), heute in der Eremitage (Sankt Petersburg)]] | [[File:Ship graffiti at Nymphaion.jpg|thumb|Wandbild aus einem Tempel in Nymphaion (Krim), heute in der Eremitage (Sankt Petersburg)]] |