βάρβιτος: Difference between revisions

From LSJ

μή μοι θεοὺς καλοῦσα βουλεύου κακῶς· πειθαρχία γάρ ἐστι τῆς εὐπραξίας μήτηρ, γυνὴ Σωτῆρος· ὦδ᾽ ἔχει λόγος → When you invoke the gods, do not be ill-advised. For Obedience is the mother of Success, wife of Salvation—as the saying goes.

Source
(Bailly1_1)
(big3_8)
Line 18: Line 18:
{{bailly
{{bailly
|btext=ου (ἡ <i>ou</i> ὁ)<br />barbitos, <i>instrument de musique à plusieurs cordes</i>.<br />'''Étymologie:''' DELG p.ê. emprunt phrygien.
|btext=ου (ἡ <i>ou</i> ὁ)<br />barbitos, <i>instrument de musique à plusieurs cordes</i>.<br />'''Étymologie:''' DELG p.ê. emprunt phrygien.
}}
{{DGE
|dgtxt=(βάρβῐτος) -ου, ὁ<br /><br /><b class="num">• Morfología:</b> [fem. ἁ <i>Anacreont</i>.23.3, ἡ Sch.Ar.<i>Eq</i>.522, neutr. τὸ β. Simon.126.10D., Neanth.5, D.H.7.72, <i>AP</i> 7.23b, 588 (Paul.Sil.), Nonn.<i>D</i>.42.253, Procl.<i>Chr</i>.60]<br />mús. [[bárbiton]] instrumento de cuerda parecido a la lira, de sonido más grave, Sapph.176, Anacr.149, B.<i>Fr</i>.20B1, C2, considerado invento de Terpandro, Pi.<i>Fr</i>.125, de Anacreonte, Neanth.5, cf. Theoc.16.45<br /><b class="num">•</b>ἀοιδαῖς βαρβίτων σαυλούμενοι E.<i>Cyc</i>.40, cf. <i>Alc</i>.345, Ar.<i>Th</i>.137, Anaxil.15, πηκτίδες καὶ βάρβιτοι Arist.<i>Pol</i>.1341<sup>a</sup>40, cf. Plu.2.629d, <i>Anacreont</i>.15.34, l.c., βάρβιτα κρέκοντες D.H.l.c., cf. Simon.l.c., <i>AP</i> ll.cc., Nonn.l.c., Procl.l.c.
}}
}}

Revision as of 12:20, 21 August 2017

Click links below for lookup in third sources:
Full diacritics: βάρβῐτος Medium diacritics: βάρβιτος Low diacritics: βάρβιτος Capitals: ΒΑΡΒΙΤΟΣ
Transliteration A: bárbitos Transliteration B: barbitos Transliteration C: varvitos Beta Code: ba/rbitos

English (LSJ)

ἡ or ὁ,

   A musical instrument of many strings (πολύχορδος Theoc.16.45), invented by Terpander, Pi.Fr.125; freq. used for the lyre, Anacr.143, B.Scol.Oxy.1361.1.1, E.Cyc.40, Ar.Th.137, etc.: fem. in Anacreont.23.3, but masc. in 14.34: in earlier Poets the gender is not determined:—later βάρβῐτον, τό, as in Latin, Neanth. 5, D.H.7.72, Ath.4.175e, etc. (Prob. a foreign word, Str.10.3.17.)

German (Pape)

[Seite 433] ἡ, ein lyraähnliches, vielsaitiges Saiteninstrument, πολύχορδος Theocr. 16, 45; vgl. jedoch Anaxil. bei Ath. IV, 183 b, wo aber mit Mein. τριχόρδους als subst. zu fassen u. nicht mit βαρβίτους zu verbinden; βαρύμιτος Poll. 4, 59; Eur. Alc. 346 Cycl. 40; Ar. Th. 137; oft bei Anacr., der es = λύρα braucht; ὁ βάρβιτος 23, 3, nach Mehlh.; Ath. IV, 182 f u. a. Sp.; τὸ βάρβιτον 175 e Dion. Hal. 7, 72; vgl. Bergk zu Anacr. frg. p. 250. Das Wort ist nach Strab. nicht griechisch.

Greek (Liddell-Scott)

βάρβῐτος: ἡ, ἢ ὁ, μουσικὸν ὄργανον μὲ πολλὰς χορδὰς (πολύχορδος Θεόκρ. 16. 45), ὅμοιον πρὸς τὴν λύραν καὶ συχνάκις ἐν χρήσει ἀντ’ αὐτῆς τῆς λύρας, πρῶτον παρ’ Ἀνακρ., ἴδε Bgk. Ἀποσπ. 113· ἀκολούθως ἐν Εὐρ. Κύκλ. 40, Ἀριστοφ. Θεσμ. 137, κτλ.· θηλ. ἐν Ἀνακρεοντ. 1. 3, ἀλλ’ ἀρσ. ἐν 9. 34· - παρὰ παλαιοτέροις ποιηταῖς τὸ γένος δὲν εἶναι ὡρισμένον. Παρὰ μεταγεν. ἔχομεν καὶ τύπον βάρβῐτον, τό, ὡς ἐν τῇ Λατιν., Διον. Ἁλ. 7. 72. Ἀθήν., κλ. (Λέξις ξένη, πιθ. ἀνατολική, ὡς τὰ μάγαδις, νάβλας ἢ νάβλα, σαμβύκη, Στράβ. 471).

French (Bailly abrégé)

ου (ἡ ou ὁ)
barbitos, instrument de musique à plusieurs cordes.
Étymologie: DELG p.ê. emprunt phrygien.

Spanish (DGE)

(βάρβῐτος) -ου, ὁ

• Morfología: [fem. ἁ Anacreont.23.3, ἡ Sch.Ar.Eq.522, neutr. τὸ β. Simon.126.10D., Neanth.5, D.H.7.72, AP 7.23b, 588 (Paul.Sil.), Nonn.D.42.253, Procl.Chr.60]
mús. bárbiton instrumento de cuerda parecido a la lira, de sonido más grave, Sapph.176, Anacr.149, B.Fr.20B1, C2, considerado invento de Terpandro, Pi.Fr.125, de Anacreonte, Neanth.5, cf. Theoc.16.45
ἀοιδαῖς βαρβίτων σαυλούμενοι E.Cyc.40, cf. Alc.345, Ar.Th.137, Anaxil.15, πηκτίδες καὶ βάρβιτοι Arist.Pol.1341a40, cf. Plu.2.629d, Anacreont.15.34, l.c., βάρβιτα κρέκοντες D.H.l.c., cf. Simon.l.c., AP ll.cc., Nonn.l.c., Procl.l.c.