πρώϊζος: Difference between revisions
From LSJ
Ὁ δὲ μὴ δυνάμενος κοινωνεῖν ἢ μηδὲν δεόμενος δι' αὐτάρκειαν οὐθὲν μέρος πόλεως, ὥστε ἢ θηρίον ἢ θεός → Whoever is incapable of associating, or has no need to because of self-sufficiency, is no part of a state; so he is either a beast or a god
(Bailly1_4) |
m (Text replacement - "d’" to "d'") |
||
Line 3: | Line 3: | ||
}} | }} | ||
{{bailly | {{bailly | ||
|btext=η, ον :<br /> | |btext=η, ον :<br />d'avant-hier;<br /><i>pl. neutre adv.</i> • [[πρώϊζα]] :<br /><b>1</b> avant-hier;<br /><b>2</b> tout récemment.<br />'''Étymologie:''' [[πρωΐ]], th. ζο- de δjο- de διο- de διϜο- ; cf. <i>lat.</i> dies. | ||
}} | }} |
Revision as of 12:15, 23 August 2022
German (Pape)
[Seite 803] att. πρῷζος, = πρώϊος, früh. – Adv. πρώϊζα, Il. 2, 303, χθιζά τε καὶ πρώϊζα, vorgestern; nachgeahmt Plat. Alc. II, 141 d. – In B. A. 295 ist πρώϊζον durch τὸ ὑπόγυον erklärt.
French (Bailly abrégé)
η, ον :
d'avant-hier;
pl. neutre adv. • πρώϊζα :
1 avant-hier;
2 tout récemment.
Étymologie: πρωΐ, th. ζο- de δjο- de διο- de διϜο- ; cf. lat. dies.