ὀρχηθμός: Difference between revisions

From LSJ

Ἔστιν τι κἀν κακοῖσιν ἡδονῆς μέτρον → Voluptas aliqua inest vel infortunio → Es wohnt im Leid auch ein begrenztes Maß an Lust

Menander, Monostichoi, 182
m (Text replacement - "(?s)(\n{{ls\n\|lstext.*}})(\n{{.*}})(\n{{elru.*}})" to "$3$1$2")
m (Text replacement - "(*UTF)(*UCP)btext=(.*?:<br \/>)([\w\s'-]+), ([\w\s'-]+)\.<br" to "btext=$1$2, $3.<br")
Line 14: Line 14:
}}
}}
{{bailly
{{bailly
|btext=οῦ (ὁ) :<br />chœur, danse.<br />'''Étymologie:''' [[ὀρχέω]].
|btext=οῦ (ὁ) :<br />[[chœur]], [[danse]].<br />'''Étymologie:''' [[ὀρχέω]].
}}
}}
{{elru
{{elru

Revision as of 19:25, 8 January 2023

Click links below for lookup in third sources:
Full diacritics: ὀρχηθμός Medium diacritics: ὀρχηθμός Low diacritics: ορχηθμός Capitals: ΟΡΧΗΘΜΟΣ
Transliteration A: orchēthmós Transliteration B: orchēthmos Transliteration C: orchithmos Beta Code: o)rxhqmo/s

English (LSJ)

ὁ, dance, φιλοπαίγμων Od.23.134; μολπῆς τε γλυκερῆς καὶ ἀμύμονος ὀρχηθμοῖο Il.13.637, cf. Od.8.263, Hes.Sc.282, v.l. in h.Ap. 149; cf. ὀρχησμός.

German (Pape)

[Seite 389] ὁ, ion. = ὀρχησμός, Tanz; μολπῆς τε γλυκερῆς καὶ ἀμύμονος ὀρχηθμοῖο, Il. 13, 637; φιλοπαίγμων, Od. 23, 134; Hes. Sc. 282; Luc. de salt. 23 u. sp. D. in der Anth.

French (Bailly abrégé)

οῦ (ὁ) :
chœur, danse.
Étymologie: ὀρχέω.

Russian (Dvoretsky)

ὀρχηθμός: атт. ὀρχησμός ὁ пляска, танец Hom., Hes., Luc.

Greek (Liddell-Scott)

ὀρχηθμός: ὁ, ὄρχησις, χορός, φιλοπαίγμων Ὀδ. Ψ. 134· μολπῆς τε γλυκερῆς καὶ ἀμύμονος ὀρχηθμοῖο Ἰλ. Ν. 637, πρβλ. Ὀδ. Θ. 263, Ἡσ. Ἀσπὶς Ἡρ. 282· ― ὁ Ἀττ. τύπος ὀρχησμὸς (ἐν τῷ πληθ.) ἀπαντᾷ ἐν Αἰσχύλ. Εὐμ. 376, Πανυάσ. παρ’ Ἀθην. 37Β. Ἀνθ. Π. 6. 33.

English (Autenrieth)

dancing, choral dance.

Greek Monolingual

ὀρχηθμός, ὁ (Α)
χορός, όρχηση.
[ΕΤΥΜΟΛ. < ὀρχοῦμαι «χορεύω» + επίθημα -θμος (πρβλ. βρυχη-θμός)].

Greek Monotonic

ὀρχηθμός: ὁ (ὀρχέομαι), το να χορεύει κάποιος, χορός, σε Όμηρ.

Middle Liddell

ὀρχηθμός, οῦ, ὁ, ὀρχέομαι
a dancing, the dance, Hom.