ἀνάμεστος: Difference between revisions

From LSJ

Ubi idem et maximus et honestissimus amor est, aliquando praestat morte jungi, quam vita distrahi → Where indeed the greatest and most honourable love exists, it is much better to be joined by death, than separated by life.

Valerius Maximus, De Factis Dictisque
m (Text replacement - "<b class="num">(\d+)\)" to "<b class="num">$1")
m (LSJ1 replacement)
Line 8: Line 8:
|Transliteration C=anamestos
|Transliteration C=anamestos
|Beta Code=a)na/mestos
|Beta Code=a)na/mestos
|Definition=ον (fem. -τη <span class="bibl">Eup.16</span> codd.), [[filled full]], [[τινός]] [[of]] a thing, <span class="bibl">Ar.<span class="title">Nu.</span>984</span>, Eup. l. c., Philum. ap. <span class="bibl">Aët.5.125</span>, <span class="bibl">Phld.<span class="title">Piet.</span>74</span>, <span class="bibl">Man.4.82</span>, <span class="bibl">Eun.<span class="title">VS</span> p.454</span> B.; ἔχθρας πρὸς τὸν δῆμον ἀνάμεστος <span class="bibl">D.25.32</span>; βίος ἀ. ἰλύος <span class="bibl">Epict.<span class="title">Gnom.</span>1</span>.
|Definition=ἀνάμεστον (fem. -τη Eup.16 codd.), [[filled full]], [[τινός]] of a thing, Ar.''Nu.''984, Eup. l. c., Philum. ap. Aët.5.125, Phld.''Piet.''74, Man.4.82, Eun.''VS'' p.454 B.; ἔχθρας πρὸς τὸν δῆμον ἀνάμεστος D.25.32; βίος ἀ. ἰλύος Epict.''Gnom.''1.
}}
}}
{{DGE
{{DGE

Revision as of 10:47, 25 August 2023

Click links below for lookup in third sources:
Full diacritics: ἀνάμεστος Medium diacritics: ἀνάμεστος Low diacritics: ανάμεστος Capitals: ΑΝΑΜΕΣΤΟΣ
Transliteration A: anámestos Transliteration B: anamestos Transliteration C: anamestos Beta Code: a)na/mestos

English (LSJ)

ἀνάμεστον (fem. -τη Eup.16 codd.), filled full, τινός of a thing, Ar.Nu.984, Eup. l. c., Philum. ap. Aët.5.125, Phld.Piet.74, Man.4.82, Eun.VS p.454 B.; ἔχθρας πρὸς τὸν δῆμον ἀνάμεστος D.25.32; βίος ἀ. ἰλύος Epict.Gnom.1.

Spanish (DGE)

-ον
• Alolema(s): fem. ἀνάμεστη Eup.16
lleno de c. gen. χαρίτων Lyr.Adesp.95, σφυράδων Eup.l.c., τεττίγων Ar.Nu.984, ἔχθρας D.25.32, ἰλύος Epict.Gnom.1, μανίης Man.4.82, ἡδονῆς Phld.Rh.2.266, cf. Piet.74.15, κηλίδων Ph.1.662, φθορᾶς Ph.1.578, βοσκημάτων I.BI 7.246, cf. Eun.VS 454, πολιτικῆς ... φρονήσεως Syrian.in Hermog.1.96.5.

German (Pape)

[Seite 198] (fem. ἀναμέστη Eupol. bei Schol. Ar. Pax 790), angefüllt, voll, ἔχθρας πατρικῆς Dem. 25, 32; Mnesim. Ath. IX, 403 (V. 65).

French (Bailly abrégé)

ος, ον :
rempli de, gén..
Étymologie: ἀνά, μέστος.

Russian (Dvoretsky)

ἀνάμεστος:
1 переполненный, изобилующий (τεττίγων Arph.);
2 целиком проникнутый, преисполненный (ἔχθρας πρὸς τὸν δῆμον Dem.).

Greek (Liddell-Scott)

ἀνάμεστος: η (;), ον, πλήρης, «γεμᾶτος», σφυράδων πολλῶν ἀναμέστη (κατὰ Δινδόρφιον ἀνάμεστοι) Εὔπολ. ἐν «Αἰξί» 16, ― ἔχθρας πρὸς τὸν δῆμον ἀνάμεστος Δημ. 779. 25.

Greek Monolingual

-η, -ο (Α ἀνάμεστος, -ον και -ος, -η, -ον)
πλήρης, γεμάτος
νεοελλ.
(και μτφ.) ώριμος, μεστωμένος.
[ΕΤΥΜΟΛ. < ἀνα- + μεστός.
ΠΑΡ. αρχ. ἀναμεστόω
νεοελλ.
αναμεστώνω].

Greek Monotonic

ἀνάμεστος: -ον, (και —τη στον Ευρ.) πλήρης, γεμάτος, τινος, από ένα πράγμα, σε Δημ.

Middle Liddell


filled full, τινός of a thing, Dem.