άλις: Difference between revisions

From LSJ

τὸ γὰρ μυστήριον ἤδη ἐνεργεῖται τῆς ἀνομίας· μόνον ὁ κατέχων ἄρτι ἕως ἐκ μέσου γένηται. (2Thess 2:7) → For the mystery of lawlessness is already at workjust at work until the one who is now constraining it is taken out.

Source
(2)
 
m (Text replacement - "ΕΤΥΜΟΛ." to "ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ")
 
Line 1: Line 1:
{{grml
{{grml
|mltxt=[[ἅλις]] <b>επίρρ.</b> (Α)<br /><b>1.</b> [[κατά]] σωρούς, [[σωρηδόν]], σε [[αφθονία]] και με [[τροποποίηση]] της αρχικής έννοιας «ικανοποιητικά», «αρκετά» (στον Όμ. συνδέεται ιδιαίτερα με [[ρήμα]], [[συχνά]] και με ουσιαστικό ή [[επίθετο]]<br />σπάνια συνδέεται με ουσιαστικό ή [[επίθετο]] στην αττ. διάλεκτο)<br /><b>2.</b> (ως απρόσωπη [[έκφραση]] [[ἅλις]] (εννοείται <i>ἐστί</i>), [[είναι]] αρκετό, αρκεί<br /><b>3.</b> (στους Αττικούς με γενική πράγματος) [[ἅλις]] τινός</i>, αρκετό [[μέρος]] από κάποιο [[πράγμα]]<br /><b>4.</b> [[συχνά]] ως [[κατακλείδα]] συζητήσεως.<br />[<b><span style="color: brown;">ΕΤΥΜΟΛ.</span></b> Αρχαίο ποιητικό [[επίρρημα]], που απαντά [[επίσης]] στους Ηρόδοτο, Αριστοτέλη και Πλάτωνα. Η επιρρηματική κατάλ. -<i>ις</i> (που υπάρχει [[επίσης]] και στους επιρρηματικούς τ. [[μόγις]], [[μόλις]] «με κόπο, [[μόλις]] και [[μετά]] βίας», [[χωρίς]] <b>κ.λπ.</b>) ανάγεται [[συνήθως]] σε παλαιότερο τ. ονομαστικής ουσιαστικού ( [[ἅλις]] «[[συσσώρευση]]») ή επιθέτου ( [[ἅλις]] «συσσωρευμένος, συγκεντρωμένος»). Το κύριο όνομα <i>Fαλίδιος</i>, η [[γλώσσα]] του Ησύχιου, <i>γάλι</i> «ικανόν», [[καθώς]] και το ομηρικό [[μέτρο]] επιβεβαιώνουν την ύπαρξη αρχικού <i>F</i> στη λ. Με [[βάση]] τη [[σημασία]] της και την ύπαρξη αρχικού <i>F</i>, η λ. συνδέεται ετυμολογικά με το ρ. [[εἴλω]] «[[περισφίγγω]], [[συμπιέζω]], [[συνωθώ]]», [[καθώς]] και με τα επίθ. [[ἁλής]], [[ἀολλής]] «[[αθρόος]]».<br /><b><span style="color: brown;">ΣΥΝΘ.</span></b> <b>αρχ.</b> [[ἁλίφρων]]].
|mltxt=[[ἅλις]] <b>επίρρ.</b> (Α)<br /><b>1.</b> [[κατά]] σωρούς, [[σωρηδόν]], σε [[αφθονία]] και με [[τροποποίηση]] της αρχικής έννοιας «ικανοποιητικά», «αρκετά» (στον Όμ. συνδέεται ιδιαίτερα με [[ρήμα]], [[συχνά]] και με ουσιαστικό ή [[επίθετο]]<br />σπάνια συνδέεται με ουσιαστικό ή [[επίθετο]] στην αττ. διάλεκτο)<br /><b>2.</b> (ως απρόσωπη [[έκφραση]] [[ἅλις]] (εννοείται <i>ἐστί</i>), [[είναι]] αρκετό, αρκεί<br /><b>3.</b> (στους Αττικούς με γενική πράγματος) [[ἅλις]] τινός</i>, αρκετό [[μέρος]] από κάποιο [[πράγμα]]<br /><b>4.</b> [[συχνά]] ως [[κατακλείδα]] συζητήσεως.<br />[<b><span style="color: brown;">ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ</span></b> Αρχαίο ποιητικό [[επίρρημα]], που απαντά [[επίσης]] στους Ηρόδοτο, Αριστοτέλη και Πλάτωνα. Η επιρρηματική κατάλ. -<i>ις</i> (που υπάρχει [[επίσης]] και στους επιρρηματικούς τ. [[μόγις]], [[μόλις]] «με κόπο, [[μόλις]] και [[μετά]] βίας», [[χωρίς]] <b>κ.λπ.</b>) ανάγεται [[συνήθως]] σε παλαιότερο τ. ονομαστικής ουσιαστικού ( [[ἅλις]] «[[συσσώρευση]]») ή επιθέτου ( [[ἅλις]] «συσσωρευμένος, συγκεντρωμένος»). Το κύριο όνομα <i>Fαλίδιος</i>, η [[γλώσσα]] του Ησύχιου, <i>γάλι</i> «ικανόν», [[καθώς]] και το ομηρικό [[μέτρο]] επιβεβαιώνουν την ύπαρξη αρχικού <i>F</i> στη λ. Με [[βάση]] τη [[σημασία]] της και την ύπαρξη αρχικού <i>F</i>, η λ. συνδέεται ετυμολογικά με το ρ. [[εἴλω]] «[[περισφίγγω]], [[συμπιέζω]], [[συνωθώ]]», [[καθώς]] και με τα επίθ. [[ἁλής]], [[ἀολλής]] «[[αθρόος]]».<br /><b><span style="color: brown;">ΣΥΝΘ.</span></b> <b>αρχ.</b> [[ἁλίφρων]]].
}}
}}

Latest revision as of 21:50, 29 December 2020

Greek Monolingual

ἅλις επίρρ. (Α)
1. κατά σωρούς, σωρηδόν, σε αφθονία και με τροποποίηση της αρχικής έννοιας «ικανοποιητικά», «αρκετά» (στον Όμ. συνδέεται ιδιαίτερα με ρήμα, συχνά και με ουσιαστικό ή επίθετο
σπάνια συνδέεται με ουσιαστικό ή επίθετο στην αττ. διάλεκτο)
2. (ως απρόσωπη έκφραση ἅλις (εννοείται ἐστί), είναι αρκετό, αρκεί
3. (στους Αττικούς με γενική πράγματος) ἅλις τινός, αρκετό μέρος από κάποιο πράγμα
4. συχνά ως κατακλείδα συζητήσεως.
[ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ Αρχαίο ποιητικό επίρρημα, που απαντά επίσης στους Ηρόδοτο, Αριστοτέλη και Πλάτωνα. Η επιρρηματική κατάλ. -ις (που υπάρχει επίσης και στους επιρρηματικούς τ. μόγις, μόλις «με κόπο, μόλις και μετά βίας», χωρίς κ.λπ.) ανάγεται συνήθως σε παλαιότερο τ. ονομαστικής ουσιαστικού ( ἅλις «συσσώρευση») ή επιθέτου ( ἅλις «συσσωρευμένος, συγκεντρωμένος»). Το κύριο όνομα Fαλίδιος, η γλώσσα του Ησύχιου, γάλι «ικανόν», καθώς και το ομηρικό μέτρο επιβεβαιώνουν την ύπαρξη αρχικού F στη λ. Με βάση τη σημασία της και την ύπαρξη αρχικού F, η λ. συνδέεται ετυμολογικά με το ρ. εἴλω «περισφίγγω, συμπιέζω, συνωθώ», καθώς και με τα επίθ. ἁλής, ἀολλής «αθρόος».
ΣΥΝΘ. αρχ. ἁλίφρων].