φρυκτωρία: Difference between revisions
Ἤθους δὲ βάσανός ἐστιν ἀνθρώποις χρόνος → Est moris explorator humani dies → Des menschlichen Charakters Wetzstein ist die Zeit
mNo edit summary |
(CSV import) |
||
(16 intermediate revisions by the same user not shown) | |||
Line 8: | Line 8: | ||
|Transliteration C=fryktoria | |Transliteration C=fryktoria | ||
|Beta Code=fruktwri/a | |Beta Code=fruktwri/a | ||
|Definition=ἡ, < | |Definition=ἡ,<br><span class="bld">A</span> [[phryctoria]], [[making signals by beacons]], A.''Ag.''33,490 (pl.), [[Sophocles|S.]]''[[Fragments|Fr.]]''432.6; ἔννυχος E.''Rh.''55; καθεστήκασι φρυκτωρίαι ἐν τοῖσι πύργοις [[Aristophanes|Ar.]]''[[The Birds|Av.]]''1161; τὰ σημεῖα τῆς φ. Th.3.22.<br><span class="bld">II</span> concrete, = [[φρυκτός]] ''ΙΙ'', [[varia lectio|v.l.]] for [[φρυκτώριον]] in Arist.''Mu.''398a31,32. | ||
}} | }} | ||
[[File:Vårdkasen på Korpberget 2012a 01.jpg|thumb|Σύγχρονο παράδειγμα φρυκτωρίας (νύχτα)|alt=Σύγχρονο παράδειγμα φρυκτωρίας (νύχτα)]] | [[File:Vårdkasen på Korpberget 2012a 01.jpg|thumb|Σύγχρονο παράδειγμα φρυκτωρίας (νύχτα)|alt=Σύγχρονο παράδειγμα φρυκτωρίας (νύχτα)]] | ||
{{pape | {{pape | ||
|ptext=[[https://www.translatum.gr/images/pape/pape-02-1311.png Seite 1311]] ἡ, das Geben eines Signals durch einen Feuerbrand oder ein Feuerzeichen, das Zeichengeben durch ausgestellte Feuerwachen; Aesch. Ag. 33. 476; Soph. frg. 370; Eur. Rhes. 55. 128; Ar. Av. 1161. | |ptext=[[https://www.translatum.gr/images/pape/pape-02-1311.png Seite 1311]] ἡ, das Geben eines Signals durch einen Feuerbrand oder ein Feuerzeichen, das Zeichengeben durch ausgestellte Feuerwachen; Aesch. Ag. 33. 476; Soph. frg. 370; Eur. Rhes. 55. 128; Ar. Av. 1161. | ||
}} | |||
{{bailly | |||
|btext=ας (ἡ) :<br />[[signaux donnés au moyen de feux nocturnes]].<br />'''Étymologie:''' [[φρυκτωρός]]. | |||
}} | |||
{{elru | |||
|elrutext='''φρυκτωρία:''' ἡ [[сигнализация огнем]], [[подача огненных сигналов]] Trag., Thuc., Arph. | |||
}} | }} | ||
{{ls | {{ls | ||
|lstext='''φρυκτωρία''': ἡ, ἡ διὰ πυρῶν [[μακρόθεν]] συνεννόησις, τὸ διὰ πυρῶν ἀγγέλλειν τι, Αἰσχύλ. Ἀγ. 33, 490, Σοφ. Ἀποσπ. 379. 5· [[ἔννυχος]] Εὐρ. Ρῆσ. 55· φρυκτωρίαι ἐν τοῖσι πύργοις Ἀριστοφ. Ὄρν. 1161· τὰ σημεῖα τῆς φρ. Θουκ. 3. 22. | |lstext='''φρυκτωρία''': ἡ, ἡ διὰ πυρῶν [[μακρόθεν]] συνεννόησις, τὸ διὰ πυρῶν ἀγγέλλειν τι, Αἰσχύλ. Ἀγ. 33, 490, Σοφ. Ἀποσπ. 379. 5· [[ἔννυχος]] Εὐρ. Ρῆσ. 55· φρυκτωρίαι ἐν τοῖσι πύργοις Ἀριστοφ. Ὄρν. 1161· τὰ σημεῖα τῆς φρ. Θουκ. 3. 22. | ||
}} | }} | ||
{{grml | {{grml | ||
|mltxt=η, ΝΜΑ [[φρυκτωρός]]<br />(στην [[αρχαιότητα]] και στο Βυζάντιο) [[μετάδοση]] σημάτων με πυρσούς σε μεγάλες αποστάσεις («[[ὅπως]] ἀσαφῆ τὰ | |mltxt=η, ΝΜΑ [[φρυκτωρός]]<br />(στην [[αρχαιότητα]] και στο Βυζάντιο) [[μετάδοση]] σημάτων με πυρσούς σε μεγάλες αποστάσεις («[[ὅπως]] ἀσαφῆ τὰ σημεῖα τῆς φρυκτωρίας τοῖς πολεμίοις ᾖ», <b>Θουκ.</b>)<br /><b>μσν.</b><br /><b>μτφ.</b> α) πνευματική [[λάμψη]], πνευματική [[ακτινοβολία]] («νοῦς ἀστράπτων θείαις φρυκτωρίαις», Μηναί.)<br />β) [[ορμή]], [[παράφορα]]<br /><b>μσν.-αρχ.</b><br />[[φρυκτός]], [[πυρσός]] για την [[μετάδοση]] σημάτων («φρυκτωρίας ἀνῆπτε [[πολλά]]», Αγαθ.). | ||
}} | }} | ||
{{lsm | {{lsm | ||
|lsmtext='''φρυκτωρία:''' ἡ, [[επικοινωνία]] με πυρσούς ή φωτιές, σε Αισχύλ., Αριστοφ. | |lsmtext='''φρυκτωρία:''' ἡ, [[επικοινωνία]] με πυρσούς ή φωτιές, σε Αισχύλ., Αριστοφ. | ||
}} | }} | ||
{{mdlsj | {{mdlsj | ||
Line 35: | Line 35: | ||
|woodrun=[[signalling by beacon fires]] | |woodrun=[[signalling by beacon fires]] | ||
}} | }} | ||
= | {{wkpel | ||
Οι φρυκτωρίες ήταν ένα σύστημα συνεννόησης που πρώτη φορά ευρωπαϊκά και ίσως παγκοσμίως χρησιμοποιήθηκε στη Μινωική Κρήτη την περίοδο των πρώτων ανακτόρων 1900πΧ - 1700πΧ και κατόπιν εγκαταλείφθηκαν με την πρώτη καταστροφή τους, λόγω μάλλον της στροφής των Μινωιτών προς τη θάλασσα. | |wkeltx=Οι φρυκτωρίες ήταν ένα σύστημα συνεννόησης που πρώτη φορά ευρωπαϊκά και ίσως παγκοσμίως χρησιμοποιήθηκε στη Μινωική Κρήτη την περίοδο των πρώτων ανακτόρων 1900πΧ - 1700πΧ και κατόπιν εγκαταλείφθηκαν με την πρώτη καταστροφή τους, λόγω μάλλον της στροφής των Μινωιτών προς τη θάλασσα. | ||
Οι φρυκτωρίες βρίσκονται σε όλη την Κρήτη. Ειδικότερα, στο Καβούσι Ιεράπετρας, η κοντινότερη είναι στην περιοχή Ψείρα, και απέχει περί τα 2 χιλιόμετρα από την πόλη του Αγίου Νικολάου. Ο καθηγητής Ph. Betancourt αναφέρει μια πιθανή φρυκτωρία στο υψηλότερο σημείο του νησιού της Ψείρας. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι δεκάδες φρυκτωρίες που έχουν ερευνηθεί και αποδειχτεί από τον αρχαιολόγο Νίκο Παναγιωτάκη. Από το 2015 αναβίωσε το άναμα φωτιών στις δεκάδες φρυκτωρίες της επαρχίας Πεδιάδος Ηρακλείου. | Οι φρυκτωρίες βρίσκονται σε όλη την Κρήτη. Ειδικότερα, στο Καβούσι Ιεράπετρας, η κοντινότερη είναι στην περιοχή Ψείρα, και απέχει περί τα 2 χιλιόμετρα από την πόλη του Αγίου Νικολάου. Ο καθηγητής Ph. Betancourt αναφέρει μια πιθανή φρυκτωρία στο υψηλότερο σημείο του νησιού της Ψείρας. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι δεκάδες φρυκτωρίες που έχουν ερευνηθεί και αποδειχτεί από τον αρχαιολόγο Νίκο Παναγιωτάκη. Από το 2015 αναβίωσε το άναμα φωτιών στις δεκάδες φρυκτωρίες της επαρχίας Πεδιάδος Ηρακλείου. | ||
= | }} | ||
Phryctoria (Greek: φρυκτωρία) was a semaphore system used in Ancient Greece. Phryctoriae were towers build on selected mountaintops so that one tower (phryctoria) would be visible to the next tower (usually 20 miles away). The towers were used for the transmission of a specific prearranged message. Flames were lit on one tower and then the next tower in succession also lit flames. Aeschylus in the tragedy Agamemnon describe how the message for the fall of Troy arrived at Mycenae with phryctoriae. Thucydides wrote how during the Peloponnesian War, the Peloponnesians who were in Corcyra informed at night by beacon signals of the approach of sixty Athenian vessels from Lefkada. | {{wkpen | ||
= | |wketx=Phryctoria (Greek: φρυκτωρία) was a semaphore system used in Ancient Greece. Phryctoriae were towers build on selected mountaintops so that one tower (phryctoria) would be visible to the next tower (usually 20 miles away). The towers were used for the transmission of a specific prearranged message. Flames were lit on one tower and then the next tower in succession also lit flames. Aeschylus in the tragedy Agamemnon describe how the message for the fall of Troy arrived at Mycenae with phryctoriae. Thucydides wrote how during the Peloponnesian War, the Peloponnesians who were in Corcyra informed at night by beacon signals of the approach of sixty Athenian vessels from Lefkada. | ||
Kreidfeuer (von lateinisch quiritare, schreien, um Hilfe rufen, spanisch/portugiesisch gritar, italienisch gridare, englisch to cry, französisch crier schreien), manchmal auch Kreitfeuer, sind Warnfeuer, die im späten Mittelalter und in der frühen Neuzeit verwendet wurden, um das Herannahen von Gefahren zu signalisieren. Die einzelnen Stationen waren exponiert gelegene Burgen oder Berggipfel. An jedem Standort standen immer zwei Holzstöße bereit, einer mit trockenem und einer mit feuchtem Holz. Wenn eine Nachricht weitergegeben werden musste, wurde tagsüber der feuchte Holzstoß entzündet (Nachrichtenübertragung durch den aufsteigenden Rauch), nachts der trockene (Übermittlung durch den Feuerschein). Eine solche Bezeichnung von Feuersignalen als kraiden ist beispielsweise schon in der habsburgischen Landgerichtsordnung von Gries-Bozen aus dem Jahr 1487 urkundlich überliefert. | }} | ||
{{wkpde | |||
|wkdetx=Kreidfeuer (von lateinisch quiritare, schreien, um Hilfe rufen, spanisch/portugiesisch gritar, italienisch gridare, englisch to cry, französisch crier schreien), manchmal auch Kreitfeuer, sind Warnfeuer, die im späten Mittelalter und in der frühen Neuzeit verwendet wurden, um das Herannahen von Gefahren zu signalisieren. Die einzelnen Stationen waren exponiert gelegene Burgen oder Berggipfel. An jedem Standort standen immer zwei Holzstöße bereit, einer mit trockenem und einer mit feuchtem Holz. Wenn eine Nachricht weitergegeben werden musste, wurde tagsüber der feuchte Holzstoß entzündet (Nachrichtenübertragung durch den aufsteigenden Rauch), nachts der trockene (Übermittlung durch den Feuerschein). Eine solche Bezeichnung von Feuersignalen als kraiden ist beispielsweise schon in der habsburgischen Landgerichtsordnung von Gries-Bozen aus dem Jahr 1487 urkundlich überliefert. | |||
}} | |||
{{mantoulidis | |||
|mantxt=(=ἡ συνεννόηση ἀπό μακρυά μέ φωτιές). Ἀπό τό [[φρυκτωρός]] (=σηματοδότης μέ φωτιές), [[φρύγω]] + [[ὤρα]] (=[[φροντίδα]]). Δές γιά ἄλλα παράγωγα στό [[ρῆμα]] [[φρύγω]]. | |||
}} | |||
{{lxth | |||
|lthtxt=''[[signorum igneorum usus]]'', [[use of fire signals]], [https://scaife.perseus.org/reader/urn:cts:greekLit:tlg0003.tlg001.perseus-grc2:3.22.8/ 3.22.8]. | |||
}} |
Latest revision as of 13:33, 16 November 2024
English (LSJ)
ἡ,
A phryctoria, making signals by beacons, A.Ag.33,490 (pl.), S.Fr.432.6; ἔννυχος E.Rh.55; καθεστήκασι φρυκτωρίαι ἐν τοῖσι πύργοις Ar.Av.1161; τὰ σημεῖα τῆς φ. Th.3.22.
II concrete, = φρυκτός ΙΙ, v.l. for φρυκτώριον in Arist.Mu.398a31,32.
German (Pape)
[Seite 1311] ἡ, das Geben eines Signals durch einen Feuerbrand oder ein Feuerzeichen, das Zeichengeben durch ausgestellte Feuerwachen; Aesch. Ag. 33. 476; Soph. frg. 370; Eur. Rhes. 55. 128; Ar. Av. 1161.
French (Bailly abrégé)
ας (ἡ) :
signaux donnés au moyen de feux nocturnes.
Étymologie: φρυκτωρός.
Russian (Dvoretsky)
φρυκτωρία: ἡ сигнализация огнем, подача огненных сигналов Trag., Thuc., Arph.
Greek (Liddell-Scott)
φρυκτωρία: ἡ, ἡ διὰ πυρῶν μακρόθεν συνεννόησις, τὸ διὰ πυρῶν ἀγγέλλειν τι, Αἰσχύλ. Ἀγ. 33, 490, Σοφ. Ἀποσπ. 379. 5· ἔννυχος Εὐρ. Ρῆσ. 55· φρυκτωρίαι ἐν τοῖσι πύργοις Ἀριστοφ. Ὄρν. 1161· τὰ σημεῖα τῆς φρ. Θουκ. 3. 22.
Greek Monolingual
η, ΝΜΑ φρυκτωρός
(στην αρχαιότητα και στο Βυζάντιο) μετάδοση σημάτων με πυρσούς σε μεγάλες αποστάσεις («ὅπως ἀσαφῆ τὰ σημεῖα τῆς φρυκτωρίας τοῖς πολεμίοις ᾖ», Θουκ.)
μσν.
μτφ. α) πνευματική λάμψη, πνευματική ακτινοβολία («νοῦς ἀστράπτων θείαις φρυκτωρίαις», Μηναί.)
β) ορμή, παράφορα
μσν.-αρχ.
φρυκτός, πυρσός για την μετάδοση σημάτων («φρυκτωρίας ἀνῆπτε πολλά», Αγαθ.).
Greek Monotonic
φρυκτωρία: ἡ, επικοινωνία με πυρσούς ή φωτιές, σε Αισχύλ., Αριστοφ.
Middle Liddell
φρυκτωρία, ἡ, [from φρυκτωρός
a giving signals by beacons or alarm fires, telegraphing, Aesch., Ar.
English (Woodhouse)
Wikipedia EL
Οι φρυκτωρίες ήταν ένα σύστημα συνεννόησης που πρώτη φορά ευρωπαϊκά και ίσως παγκοσμίως χρησιμοποιήθηκε στη Μινωική Κρήτη την περίοδο των πρώτων ανακτόρων 1900πΧ - 1700πΧ και κατόπιν εγκαταλείφθηκαν με την πρώτη καταστροφή τους, λόγω μάλλον της στροφής των Μινωιτών προς τη θάλασσα.
Οι φρυκτωρίες βρίσκονται σε όλη την Κρήτη. Ειδικότερα, στο Καβούσι Ιεράπετρας, η κοντινότερη είναι στην περιοχή Ψείρα, και απέχει περί τα 2 χιλιόμετρα από την πόλη του Αγίου Νικολάου. Ο καθηγητής Ph. Betancourt αναφέρει μια πιθανή φρυκτωρία στο υψηλότερο σημείο του νησιού της Ψείρας. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι δεκάδες φρυκτωρίες που έχουν ερευνηθεί και αποδειχτεί από τον αρχαιολόγο Νίκο Παναγιωτάκη. Από το 2015 αναβίωσε το άναμα φωτιών στις δεκάδες φρυκτωρίες της επαρχίας Πεδιάδος Ηρακλείου.
Wikipedia EN
Phryctoria (Greek: φρυκτωρία) was a semaphore system used in Ancient Greece. Phryctoriae were towers build on selected mountaintops so that one tower (phryctoria) would be visible to the next tower (usually 20 miles away). The towers were used for the transmission of a specific prearranged message. Flames were lit on one tower and then the next tower in succession also lit flames. Aeschylus in the tragedy Agamemnon describe how the message for the fall of Troy arrived at Mycenae with phryctoriae. Thucydides wrote how during the Peloponnesian War, the Peloponnesians who were in Corcyra informed at night by beacon signals of the approach of sixty Athenian vessels from Lefkada.
Wikipedia DE
Kreidfeuer (von lateinisch quiritare, schreien, um Hilfe rufen, spanisch/portugiesisch gritar, italienisch gridare, englisch to cry, französisch crier schreien), manchmal auch Kreitfeuer, sind Warnfeuer, die im späten Mittelalter und in der frühen Neuzeit verwendet wurden, um das Herannahen von Gefahren zu signalisieren. Die einzelnen Stationen waren exponiert gelegene Burgen oder Berggipfel. An jedem Standort standen immer zwei Holzstöße bereit, einer mit trockenem und einer mit feuchtem Holz. Wenn eine Nachricht weitergegeben werden musste, wurde tagsüber der feuchte Holzstoß entzündet (Nachrichtenübertragung durch den aufsteigenden Rauch), nachts der trockene (Übermittlung durch den Feuerschein). Eine solche Bezeichnung von Feuersignalen als kraiden ist beispielsweise schon in der habsburgischen Landgerichtsordnung von Gries-Bozen aus dem Jahr 1487 urkundlich überliefert.
Mantoulidis Etymological
(=ἡ συνεννόηση ἀπό μακρυά μέ φωτιές). Ἀπό τό φρυκτωρός (=σηματοδότης μέ φωτιές), φρύγω + ὤρα (=φροντίδα). Δές γιά ἄλλα παράγωγα στό ρῆμα φρύγω.