μορία: Difference between revisions
ὁ γὰρ ἀποθανὼν δεδικαίωται ἀπὸ τῆς ἁμαρτίας → anyone who has died has been set free from sin, the person who has died has been freed from sin, someone who has died has been freed from sin (Romans 6:7)
m (Text replacement - "<b class="b2">([\w]+ [\w]+ [\w]+)<\/b>" to "$1") |
m (elru replacement) |
||
(15 intermediate revisions by the same user not shown) | |||
Line 8: | Line 8: | ||
|Transliteration C=moria | |Transliteration C=moria | ||
|Beta Code=mori/a | |Beta Code=mori/a | ||
|Definition= | |Definition=(A), ἡ, mostly in plural μορίαι (with or without [[ἐλαῖαι]]), [[the sacred olives]] in the Academy, Ar.''Nu.''1005, Anaxandr.19, Arist.''Ath.'' 60.2: generally, of [[olives that grew in the precincts of temples]], opp. [[ἴδιαι]], Lys.7.5,7: sg., ib.26: variously expld. by Sch.Ar. l. c.<br /><br />(B), ἡ,<br><span class="bld">A</span> = [[μωρία]], θρέμμα μορΐης ''AP''11.305 (Pall.). | ||
}} | }} | ||
{{pape | {{pape | ||
|ptext=[[https://www.translatum.gr/images/pape/pape-02-0207.png Seite 207]] ἡ, 1) der der Athene geweihte heilige Oelbaum auf der Burg von Athen, auch die heiligen Oelbäume in der Akademie, Ar. Nub. 992, wo der Schol. ihren Namen von [[μόρος]] ableitet, weil Halirrhothios, als er sie umhauen wollte, sich mit dem Beile selbst tödtete; nach E. M. aber ὅτι δημοσίαν μοῖραν ἐκ τῶν καρπῶν ἐλάμβανον. – Lys. 7, 7. 29 setzt sie den ἴδιαι entgegen; μορίας ἐκκόπτειν, ib., war ein Kapitalverbrechen in Athen. – 2) = [[μωρία]], nur Pallad. 88 (XI, 305), ἀμαθέστατε [[θρέμμα]] μορίης, wo ι überdies lang ist. | |ptext=[[https://www.translatum.gr/images/pape/pape-02-0207.png Seite 207]] ἡ, 1) der der Athene geweihte heilige Oelbaum auf der Burg von Athen, auch die heiligen Oelbäume in der Akademie, Ar. Nub. 992, wo der Schol. ihren Namen von [[μόρος]] ableitet, weil Halirrhothios, als er sie umhauen wollte, sich mit dem Beile selbst tödtete; nach E. M. aber ὅτι δημοσίαν μοῖραν ἐκ τῶν καρπῶν ἐλάμβανον. – Lys. 7, 7. 29 setzt sie den ἴδιαι entgegen; μορίας ἐκκόπτειν, ib., war ein Kapitalverbrechen in Athen. – 2) = [[μωρία]], nur Pallad. 88 (XI, 305), ἀμαθέστατε [[θρέμμα]] μορίης, wo ι überdies lang ist. | ||
}} | }} | ||
{{bailly | {{bailly | ||
|btext=ας (ἡ) :<br />olivier sacré, <i>plante</i>.<br />'''Étymologie:''' cf. μόριος.<br /><i><b>Par.</b></i> [[ἐλάα]], [[ἐλαία]], [[ἐλαΐς]]. | |btext=ας (ἡ) :<br />olivier sacré, <i>plante</i>.<br />'''Étymologie:''' cf. μόριος.<br /><i><b>Par.</b></i> [[ἐλάα]], [[ἐλαία]], [[ἐλαΐς]]. | ||
}} | |||
{{elru | |||
|elrutext='''μορίᾱ:''' <b class="num">I</b> ἡ священная маслина, (преимущ. pl. [[μορίαι]] или [[μορίαι]] ἐλαῖαι) масличная роща Arph., Lys.<br /><b class="num">[[μορία]]:</b> ион. Anth. [[μορίη]] (ῑ) ἡ = [[μωρία]]. | |||
}} | |||
{{ls | |||
|lstext='''μορία''': ἡ, τὸ πλεῖστον ἐν τῷ πληθ. μορίαι (μετὰ τῆς λέξ. ἐλαῖαι ἢ [[ἄνευ]] αὐτῆς), αἱ ἱεραὶ ἐλαῖαι αἱ κατὰ τὴν Ἀκαδήμειαν, Ἀριστοφ. Νεφ. 1005, πρβλ. Ἀναξανδρίδ. ἐν «Θησεῖ» 1· ἀκολούθως ἐπὶ πάσης ἐλαίας φυομένης ἐντὸς τῶν σηκῶν ἢ τῶν περιβόλων τῶν ναῶν, κατ’ ἀντίθεσιν πρὸς τὰς ἰδιωτικὰς (ἰδίας), Λυσ. 109. 11, πρβλ. 108. 26., 110. 44· πιθανῶς οὕτω καλούμεναι [[διότι]] ἐνομίζοντο ὡς ἀποκοπεῖσαι ἢ πολλαπλασιασθεῖσαι, (μειρόμεναι, μεμορημέναι, partitivae), ἐκ τῆς πρώτης καὶ ἀρχεγόνου ἐλαίας τῆς ἐν τῇ Ἀκροπόλει (Wordsworth’s Athens and Att., σ. 137, n.)· ὁ Σχολ. Ἀριστοφ. ἔνθ’ ἀνωτ. δίδει πολλὰς φαντασιώδεις ἐτυμολογίας· - [[Ζεύς|Ζεὺς]] Μόριος ἦν ὁ προστάτης καὶ [[φύλαξ]] τῶν ἱερῶν τούτων ἐλαιῶν, Σοφ. Ο. Κ. 705. ΙΙ. = [[μωρία]], Ἀνθ. Π. 11. 305 [[[ἔνθα]] ῑ]. | |||
}} | }} | ||
{{grml | {{grml | ||
|mltxt=[[μορία]], ἡ (Α)<br /><b>1.</b> <b>συν. στον πληθ.</b> <i>αἱ μορίαι</i><br />ιερές ελιές στην Αθήνα, οι οποίες ήταν αφιερωμένες στη θεά Αθηνά<br /><b>2.</b> (γενικά) [[κάθε]] [[ελιά]] η οποία φύτρωνε [[μέσα]] στους σηκούς ή στους περιβόλους τών ναών, σε [[αντιδιαστολή]] [[προς]] τις ελιές τών ιδιωτών.<br />[<b><span style="color: brown;">ΕΤΥΜΟΛ.</span></b> Αβέβαιης ετυμολ. Η λ. προέρχεται πιθ. από τα [[μόρος]], [[μόριον]] «[[τμήμα]], [[τεμάχιο]]», [[γιατί]] τα δέντρα αυτά αποτελούσαν το [[μερίδιο]] που ανήκε στη θεά. Κατ' [[άλλη]] [[άποψη]], λιγότερο πιθανή, ανάγεται σε λ. του προελληνικού υποστρώματος, που θα είχε τη σημ. «[[ελιά]]», από όπου προέρχονται [[μερικά]] μικρασιατικά και ελλ. τοπωνύμια ( | |mltxt=[[μορία]], ἡ (Α)<br /><b>1.</b> <b>συν. στον πληθ.</b> <i>αἱ μορίαι</i><br />ιερές ελιές στην Αθήνα, οι οποίες ήταν αφιερωμένες στη θεά Αθηνά<br /><b>2.</b> (γενικά) [[κάθε]] [[ελιά]] η οποία φύτρωνε [[μέσα]] στους σηκούς ή στους περιβόλους τών ναών, σε [[αντιδιαστολή]] [[προς]] τις ελιές τών ιδιωτών.<br />[<b><span style="color: brown;">ΕΤΥΜΟΛ.</span></b> Αβέβαιης ετυμολ. Η λ. προέρχεται πιθ. από τα [[μόρος]], [[μόριον]] «[[τμήμα]], [[τεμάχιο]]», [[γιατί]] τα δέντρα αυτά αποτελούσαν το [[μερίδιο]] που ανήκε στη θεά. Κατ' [[άλλη]] [[άποψη]], λιγότερο πιθανή, ανάγεται σε λ. του προελληνικού υποστρώματος, που θα είχε τη σημ. «[[ελιά]]», από όπου προέρχονται [[μερικά]] μικρασιατικά και ελλ. τοπωνύμια ([[πρβλ]]. λυκικό <i>Μύρα</i>, θεσσαλ. <i>Μύραι</i>)]. | ||
}} | }} | ||
{{ | {{mdlsj | ||
| | |mdlsjtxt=(''[[sc.]]'' ἐλαῖαἰ, αἱ, the [[sacred]] olives in the [[Academy]], prob. so called, [[because]] parted (μειρόμεναἰ from the [[original]] [[olive]]-[[stock]] in the [[Acropolis]], Ar.:— [[Ζεύς|Ζεὺς]] [[Μόριος]], was the [[guardian]] of these [[sacred]] olives, Soph. | ||
}} | }} | ||
{{ | {{WoodhouseReversedUncategorized | ||
| | |woodrun=[[sacred olive]] | ||
}} | }} |
Latest revision as of 22:13, 21 March 2024
English (LSJ)
(A), ἡ, mostly in plural μορίαι (with or without ἐλαῖαι), the sacred olives in the Academy, Ar.Nu.1005, Anaxandr.19, Arist.Ath. 60.2: generally, of olives that grew in the precincts of temples, opp. ἴδιαι, Lys.7.5,7: sg., ib.26: variously expld. by Sch.Ar. l. c.
(B), ἡ,
A = μωρία, θρέμμα μορΐης AP11.305 (Pall.).
German (Pape)
[Seite 207] ἡ, 1) der der Athene geweihte heilige Oelbaum auf der Burg von Athen, auch die heiligen Oelbäume in der Akademie, Ar. Nub. 992, wo der Schol. ihren Namen von μόρος ableitet, weil Halirrhothios, als er sie umhauen wollte, sich mit dem Beile selbst tödtete; nach E. M. aber ὅτι δημοσίαν μοῖραν ἐκ τῶν καρπῶν ἐλάμβανον. – Lys. 7, 7. 29 setzt sie den ἴδιαι entgegen; μορίας ἐκκόπτειν, ib., war ein Kapitalverbrechen in Athen. – 2) = μωρία, nur Pallad. 88 (XI, 305), ἀμαθέστατε θρέμμα μορίης, wo ι überdies lang ist.
French (Bailly abrégé)
ας (ἡ) :
olivier sacré, plante.
Étymologie: cf. μόριος.
Par. ἐλάα, ἐλαία, ἐλαΐς.
Russian (Dvoretsky)
μορίᾱ: I ἡ священная маслина, (преимущ. pl. μορίαι или μορίαι ἐλαῖαι) масличная роща Arph., Lys.
μορία: ион. Anth. μορίη (ῑ) ἡ = μωρία.
Greek (Liddell-Scott)
μορία: ἡ, τὸ πλεῖστον ἐν τῷ πληθ. μορίαι (μετὰ τῆς λέξ. ἐλαῖαι ἢ ἄνευ αὐτῆς), αἱ ἱεραὶ ἐλαῖαι αἱ κατὰ τὴν Ἀκαδήμειαν, Ἀριστοφ. Νεφ. 1005, πρβλ. Ἀναξανδρίδ. ἐν «Θησεῖ» 1· ἀκολούθως ἐπὶ πάσης ἐλαίας φυομένης ἐντὸς τῶν σηκῶν ἢ τῶν περιβόλων τῶν ναῶν, κατ’ ἀντίθεσιν πρὸς τὰς ἰδιωτικὰς (ἰδίας), Λυσ. 109. 11, πρβλ. 108. 26., 110. 44· πιθανῶς οὕτω καλούμεναι διότι ἐνομίζοντο ὡς ἀποκοπεῖσαι ἢ πολλαπλασιασθεῖσαι, (μειρόμεναι, μεμορημέναι, partitivae), ἐκ τῆς πρώτης καὶ ἀρχεγόνου ἐλαίας τῆς ἐν τῇ Ἀκροπόλει (Wordsworth’s Athens and Att., σ. 137, n.)· ὁ Σχολ. Ἀριστοφ. ἔνθ’ ἀνωτ. δίδει πολλὰς φαντασιώδεις ἐτυμολογίας· - Ζεὺς Μόριος ἦν ὁ προστάτης καὶ φύλαξ τῶν ἱερῶν τούτων ἐλαιῶν, Σοφ. Ο. Κ. 705. ΙΙ. = μωρία, Ἀνθ. Π. 11. 305 [[[ἔνθα]] ῑ].
Greek Monolingual
μορία, ἡ (Α)
1. συν. στον πληθ. αἱ μορίαι
ιερές ελιές στην Αθήνα, οι οποίες ήταν αφιερωμένες στη θεά Αθηνά
2. (γενικά) κάθε ελιά η οποία φύτρωνε μέσα στους σηκούς ή στους περιβόλους τών ναών, σε αντιδιαστολή προς τις ελιές τών ιδιωτών.
[ΕΤΥΜΟΛ. Αβέβαιης ετυμολ. Η λ. προέρχεται πιθ. από τα μόρος, μόριον «τμήμα, τεμάχιο», γιατί τα δέντρα αυτά αποτελούσαν το μερίδιο που ανήκε στη θεά. Κατ' άλλη άποψη, λιγότερο πιθανή, ανάγεται σε λ. του προελληνικού υποστρώματος, που θα είχε τη σημ. «ελιά», από όπου προέρχονται μερικά μικρασιατικά και ελλ. τοπωνύμια (πρβλ. λυκικό Μύρα, θεσσαλ. Μύραι)].
Middle Liddell
(sc. ἐλαῖαἰ, αἱ, the sacred olives in the Academy, prob. so called, because parted (μειρόμεναἰ from the original olive-stock in the Acropolis, Ar.:— Ζεὺς Μόριος, was the guardian of these sacred olives, Soph.