θεουδής: Difference between revisions

From LSJ

ἔστιν οὖν τραγῳδία μίμησις πράξεως σπουδαίας καὶ τελείας μέγεθος ἐχούσης, ἡδυσμένῳ λόγῳ χωρὶς ἑκάστου τῶν εἰδῶν ἐν τοῖς μορίοις, δρώντων καὶ οὐ δι' ἀπαγγελίας, δι' ἐλέου καὶ φόβου περαίνουσα τὴν τῶν τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν → Tragedy is, then, a representation of an action that is heroic and complete and of a certain magnitude—by means of language enriched with all kinds of ornament, each used separately in the different parts of the play: it represents men in action and does not use narrative, and through pity and fear it effects relief to these and similar emotions.

Source
(Autenrieth)
(17)
Line 21: Line 21:
{{Autenrieth
{{Autenrieth
|auten=([[θεός]], δϝέος): [[god]]-fearing, [[pious]]. (Od.)
|auten=([[θεός]], δϝέος): [[god]]-fearing, [[pious]]. (Od.)
}}
{{grml
|mltxt=[[θεουδής]], -ές (Α)<br /><b>1.</b> ο [[ευσεβής]], ο [[θεοφοβούμενος]]<br /><b>2.</b> ο [[θεοειδής]]. <br /><b>επίρρ.</b><i>..</i><br /><i>θεουδῶς</i> (Α)<br />[[ευσεβώς]].<br />[<b><span style="color: brown;">ΕΤΥΜΟΛ.</span></b> <span style="color: red;"><</span> <i>θεο</i>-<i>δεής</i> (<i>θεο</i>-<i>δFεής</i>) <span style="color: red;"><</span> <i>θεο</i>- <span style="color: red;">+</span> -<i>δεής</i> <span style="color: red;"><</span> [[δέος]] <span style="color: red;"><</span> [[δείδω]] (θ. <i>δFειδ</i>-). Η [[μορφή]] του α' συνθετικού <i>θεού</i>- μπορεί να αποδοθεί σε [[αντέκταση]] [[μετά]] τη σίγηση του -<i>F</i>- του θ., ενώ δυσερμήνευτη [[είναι]] η [[μετατροπή]] του -<i>δεής</i> σε -<i>δής</i>. Ίσως λόγω συγχύσεως με το β' συνθετικό -<i>ειδής</i>, όπως φαίνεται από τη [[χρήση]] του επιθ. σε ορισμένους συγγραφείς].
}}
}}

Revision as of 07:17, 29 September 2017

Click links below for lookup in third sources:
Full diacritics: θεουδής Medium diacritics: θεουδής Low diacritics: θεουδής Capitals: ΘΕΟΥΔΗΣ
Transliteration A: theoudḗs Transliteration B: theoudēs Transliteration C: theoudis Beta Code: qeoudh/s

English (LSJ)

ές,

   A fearing God, Hom. only in Od., καί σφιν νόος ἐστὶ θεουδής 6.121, 8.576, 9.176; θεουδέα θυμὸν ἔχοντα 19.364; βασιλῆος . . ὅς τε θεουδής . . εὐδικίας ἀνέχῃσι 19.109, cf. MAMA1.171 (Laodicea Combusta), etc. Adv. -δῶς Orph.Fr.169. (θεο-δϝής contr. fr. θεο-δϝεής, compd. of θεός and δέος: but taken as if = θεοειδής by late Poets, as Q.S.1.65, 3.775.)

German (Pape)

[Seite 1198] ές (schwerlich = θεοειδής, was nach der Analogie θεώδης gäbe, richtiger mit Buttm. Lexil. I, 169 ff. θεός u. δέος, für θεοδεής), gottesfürchtig, fromm, νόος, θυμός, Od. 6, 121. 19, 364; βασιλεὺς θεουδὴς ἀνάσσων 19, 109. Bei sp. D., wie Qu. Sm. 1, 64. 3, 775, übh. = θεῖος.

Greek (Liddell-Scott)

θεουδής: -ές, φοβούμενος τὸν θεόν, «θεοφοβούμενος», εὐσεβής, Λατ. pius, παρ’ Ὁμ. μόνον ἐν τῇ Ὀδ., καί σφιν νόος ἐστὶ θεουδὴς Ζ. 121, πρβλ. Θ. 201, Ι. 176˙ θεουδέα θυμὸν ἔχοντα Τ. 364˙ βασιλῆος... ὅστε θεουδὴς Τ. 109˙ οὕτω παρὰ μεταγεν. Ἐπικ. (Κοινῶς θεωρεῖται ὡς συνῃρημ. ἐκ τοῦ θεοειδής˙ ἀλλ’ ἡ ἀναλογία θὰ ἀπῄτει θεώδης, πρὸς δὲ καὶ ἡ ἔννοια αὕτη δὲν ἁρμόζει εἰς τὰ συμφραζόμενα. Πιθανῶς ὀρθῶς φρονεῖ ὁ Buttm. (Λεξιλ. ἐν λ.) νομίζων τὴν λέξιν ὡς ποιητ. κατὰ μεταπλασμὸν τύπου τοῦ θεοδεής, πρβλ. Nitzsch Ὀδ. Β. 119, καὶ τὰ Παλατιν. Σχόλ. ἑρμηνεύουσιν αὐτὴν διὰ τοῦ δεισιδαίμων. Μεταγεν. ὅμως ποιηταί, ὡς Κόϊντ. Σμ. 1. 64., 3. 775, χρῶνται τῷ θεουδὴς ἀκριβῶς ὡς συνωνύμῳ τῷ θεῖος.)

French (Bailly abrégé)

ής, ές :
qui craint les dieux, pieux, religieux.
Étymologie: θεός, δέος.

English (Autenrieth)

(θεός, δϝέος): god-fearing, pious. (Od.)

Greek Monolingual

θεουδής, -ές (Α)
1. ο ευσεβής, ο θεοφοβούμενος
2. ο θεοειδής.
επίρρ...
θεουδῶς (Α)
ευσεβώς.
[ΕΤΥΜΟΛ. < θεο-δεής (θεο-δFεής) < θεο- + -δεής < δέος < δείδω (θ. δFειδ-). Η μορφή του α' συνθετικού θεού- μπορεί να αποδοθεί σε αντέκταση μετά τη σίγηση του -F- του θ., ενώ δυσερμήνευτη είναι η μετατροπή του -δεής σε -δής. Ίσως λόγω συγχύσεως με το β' συνθετικό -ειδής, όπως φαίνεται από τη χρήση του επιθ. σε ορισμένους συγγραφείς].